De Vervoerregio Amsterdam protesteert, samen met Metropoolregio Rotterdam Den Haag, tegen de bezuiniging van het kabinet op het openbaar vervoer. De bouw van 300.000 woningen komt erdoor in gevaar, menen de regio’s in een brief aan staatssecretaris Jansen (PVV) van OV en Milieu, waarin zij hem oproepen de bezuiniging terug te draaien. Al 40.000 mensen hebben een petitie van dien aard getekend en er komen ‘stevige acties’ als het niet gebeurt, zeggen de twee.
De nieuw te bouwen woningen moeten goed bereikbaar zijn, vinden zij, wat volgens hen zonder openbaar vervoer (OV) onmogelijk is.
Reizigers
In de metropoolregio Amsterdam en Rotterdam Den Haag moeten 500.000 nieuwe woningen worden gebouwd, zeggen zij. “Zonder goed openbaar vervoer dreigt de realisatie van 300.000 woningen vast te lopen. Reizigers moeten zich kunnen verplaatsen naar werk, school en zorg. Zonder ov stokt de ontwikkeling van deze nieuwe woongebieden”, zegt de voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, burgemeester Jan van Zanen. Hij had ooit die laatste functie in Amstelveen en heeft die nu in Den Haag.
Regeerakkoord
Volgens de Amsterdamse wethouder en voorzitter van de Vervoerregio (waar ook Amstelveen onder valt) Melanie ter Horst staat in het regeerakkoord dat het kabinet zich inzet voor betrouwbaar en betaalbaar OV. “Geldt dat nu niet voor gemeenten zoals Edam-Volendam, Voorne aan Zee of Landsmeer?”, vraagt ze zich af. “Deze plannen laten jongeren, ouderen, mensen met een mobiliteitsbeperking en iedereen die het ov hard nodig heeft in de kou staan.”
Impact
De impact van de korting van 110 miljoen euro op de Brede doeluitkering (BDU) is volgens de beide vervoerregio’s desastreus. Het resultaat daarvan is volgens de regio’s vertraging in de woningbouw, verslechtering van de mobiliteit en een klap voor de bestaanszekerheid van tienduizenden reizigers. De betaalbaarheid van openbaar vervoer staat al onder druk, zeggen ze, verwijzend naar het feit dat tien procent van de volwassen Nederlanders nu al problemen heeft met het betalen van zijn of haar reiskosten. ‘Een verdere verslechtering van het ov-aanbod betekent dat rijden met metro, tram of bus twaalf procent duurder zal worden.’
Economie
Duurder en minder ov betekent minder reizigers, wat leidt tot hogere tarieven en een verdere afname van het aanbod, beweren de briefschrijvers. Het openbaar vervoer speelt volgen hen een cruciale rol in de economie, omdat bedrijven en werknemers afhankelijk ervan zijn. Daarnaast helpt het ov om de drukte op de wegen beheersbaar te houden, zeggen ze. ‘Als forenzen en studenten noodgedwongen de auto moeten nemen, zal dit leiden tot meer files, hogere CO2 uitstoot en extra stikstofproblemen.’
Afhankelijk
Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam zijn financieel volledig afhankelijk van de BDU en hebben geen eigen inkomstenbronnen. De afgelopen tien jaar is de BDU al met 15% uitgehold door onvoldoende indexering, zeggen beide regio’s. ‘Een extra korting van tien procent betekent een ongekende verslechtering van het ov-aanbod in deze regio’s.’