Uiteraard zonder dat de media iets wisten, want zo goed werkt het communicatieteam niet, blijkt de gemeenteraad op uitnodiging van het college van B en W op ‘werkbezoek’ te zijn geweest in het Houthavenpark in Amsterdam.
Dat bezoek diende ter inspiratie en voorbereiding op de ‘participatie en besluitvorming over de gebiedsvisie Noordelijke Poeloever, Oude Dorp en Annapark’, zegt de gemeente.
CDA
Dat is een park dat op de toekomstige overkapping van de A9 moet komen, bij het Oude Dorp. Wethouder Raat was samen met leden van het projectteam aanwezig om het project toe te lichten. Het Houthavenpark, dat gebouwd is op de Spaarndammertunnel, is gekozen als voorbeeld van hoe een stadspark kan worden. Uit de raad waren diverse partijen aanwezig. Welke zegt de gemeente niet, maar daar was in elk geval het CDA bij. Het was allemaal verhelderend voor de raadsleden, zegt de gemeente. Burgers hebben daar blijkbaar niets mee te maken.
Wethouder Raat (VVD) heeft de gore lef om nu goede sier te maken metveen park dat bij het Oude Dorp op de toekomstige overkapping van de A9 moet komen.
Het gemeentehuis zorgt goed voor zichzelf en zijn directe omgeving. En de rest kan barsten.
Als Raat destijds niet alleen had gedacht aan het behalen van een wit voetje bij een VVD-minister, had het hele centrum van A9veen van oost tot west een groen gebied kunnen zijn, compleet met parken, sportvelden en speelterreinen, bovenop de tunnel die er natuurlijk had moeten komen maar die er door de VVD niet kwam..
Correctie: .. met een park dat ..
Op 9 september 1998 schreef ik aan B&W van Amstelveen:
Betreft: Overkapping A9 en Beneluxbaan
Geacht College,
Gaarne zou ik hierbij willen pleiten voor een studie naar de mogelijkheden van het overkappen van gedeelten van de Burgemeester Van Sonweg (de A9) en de Beneluxbaan.
Tegenover de ongetwijfeld hoge kosten zouden overkappingen een aantal aanmerkelijke voordelen kunnen bieden:
Verbinden in plaats van scheiden
De rijksweg A9 en de Beneluxbaan delen onze woonplaats in stukken, terwijl het doel van een woonplaats juist binding van de gemeenschap is. De overkapte gedeelten kunnen worden aangewend ten behoeve van wonen, werken en recreëren. In plaats van hun verdelende werking zouden deze wegen een bindende functie krijgen.
Geluidswering
Geluidshinder is een onderschatte factor in het geheel van schadelijke neveneffecten van de economische groei. Groei die niet leidt tot een evenredige toename in geluksbeleving is vrij zinloos.
Uit de onlangs gepresenteerde Milieubalans van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) kwam naar voren dat geluidswerende maatregelen in de Randstad vaak teleurstellende resultaten opleveren. Dit geldt naar mijn ervaring ook voor de geluidswal langs de A9. Die harde en rechte wanden voldoen zo slecht aan hun doel dat de verkeersherrie in onze overigens prettige wijk soms hoogst storend is. Overkapping van het stuk A9 dat langs het Oude Dorp voert, zou een enorme verbetering kunnen betekenen. Ook in het Amsterdamse Bos zou het een stuk stiller worden…
Ruimtewinst
Dit argument is zo voor de hand liggend dat het geen toelichting behoeft. Het is zonde om zoveel van zulke kostbare ruimte alleen voor autoverkeer te benutten.
Minder fijn stof in de Amstelveense lucht
Uit de Milieubalans van het RIVM kwam tevens naar voren dat circa 80% van de bewoners van grote steden wordt blootgesteld aan een te grote hoeveelheid fijn stof uit industrie en verkeer. Dit kan de luchtwegen aantasten en andere gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.
Amstelveen is weliswaar geen grote stad, maar de nabijheid van Schiphol en wegen als de A9 zorgen voor een vergelijkbare mate van luchtvervuiling. Ook de Beneluxbaan en de Keizer Karelweg zorgen met hun talrijke stoplichten en het dus telkens weer optrekkende autoverkeer (er is nauwelijks een ‘groene golf’) voor veel fijn stof en uitlaatgassen.
Het verdiepen en overkappen van autowegen is een manier om met name verspreiding van fijn stof te verminderen. Zuivering van uitlaatgassen is helaas alleen in tunnels mogelijk.
A-as: concurrentie met Zuidas
Het economische succes van de Amsterdamse Zuidas (A10) heeft u ongetwijfeld op de gedachte gebracht om iets dergelijks ook in Amstelveen te realiseren. Schiphol en aanverwante zaken zijn nóg dichterbij en ook het nieuwe Stadshart van Amstelveen maakt het vestigen van een bedrijf aan of boven de A9 aantrekkelijker dan aan de Zuidas. Aorta zou een geschikte naam voor de overkapte A9 zijn, ware het niet dat een met files dichtgeslibde A9 aanleiding kan geven tot cynische grappen.
A-as, A-sprong, A-locatie zijn ook mogelijke namen.
Vestiging van bedrijven aan/op de A9 en de Beneluxbaan kan verhinderen dat Amstelveen zich voornamelijk ontwikkelt tot slaapstad, doorgeefluik en sluiproute voor bedrijvigheid elders. Amstelveen heeft de unieke kans om midden in haar goed bereikbare centrum ruimte te bieden aan hoogwaardige economische activiteiten.
Natuurbehoud
Overkapping van A9 en Beneluxbaan zou de druk om polders en natuurgebieden buiten Amstelveen te bebouwen, kunnen verminderen.
Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie.
[Die reactie kwam niet.]
Begrijp ik nu goed dat u van het door de VVD gedomineerde gemeentebestuur geen enkele reactie heeft ontvangen op uw uitgebreide schrijven? Als dat waar is, zou dat natuurlijk niet alleen zeer onfatsoenlijk maar ook bijzonder anti-bestuurlijk zijn.
Herbert Raat (1967) is geboren in Doetinchem. Hij werkte voor zijn studie een aantal jaar in Amerika en Israël op een kibboets en daarna in het familiebedrijf in Zutphen. In 1992 begon hij een studie rechten in Amsterdam die hij niet afrondde. Tussen 1998 en 2001 was hij deelraadslid voor de VVD in Westerpark en persoonlijk medewerker van Tweede Kamerlid Stef Blok. Tussen 2001 en 2010 was hij voorlichter van de Amsterdamse wethouders Bea Irik (2001-2002), Rob Oudkerk (2002-2004), Ahmed Aboutaleb (2004-2006) en Lodewijk Asscher (2006-2010). Sinds 2010 is hij namens de VVD wethouder in Amstelveen. Herbert is getrouwd en heeft 2 dochters.
Dan heeft hij in juli 2017 op zijn website zijn reactie “De tunnelvisie van Herbert” https://herbertraat.com/2015/07/11/goede-oplossing-voor-a9-in-amstelveen/ geventileerd: “Niet alleen is de tunnel onverstandig op financieel gebied. Het is ook onverstandig voor de leefbaarheid in Amstelveen. Dit komt omdat het verkeer binnenstedelijk sterk zal toenemen. De afslag bij het Stadshart zou wegvallen vanwege de tunnel met alle gevolgen van dien.”
Het is natuurlijk totaal overbodig te vertellen, dat hij geen ballen verstand heeft van financiële- en verkeerszaken en ook nog tunnelbouwen. Hij schreef toen: “In 2007 was het plan een tunnel aan te leggen, Amstelveen zou daar honderd miljoen euro aan moeten bijdragen. Het geld moest verdiend wordt door gebiedsontwikkeling. De financiële onderbouwing was ook in de toenmalige hoogconjunctuur een ‘luchtkasteel’. Sommige spraken zelfs van Dubai aan de Amstel. De tunnel zou Amstelveen alleen uit de algemene middelen kunnen betalen. De gevolgen daarvan zouden negatief zijn voor Amstelveen en de Amstelveners.
Daarom hebben we in 2011 het contract opengebroken. Ik heb heronderhandeld met minister Melanie Schulz van Haegen en alle andere contractpartijen. De uitkomst is dat Amstelveen 40 miljoen euro meebetaalt aan bovenwettelijke maatregelen. Zo komt er een verdiepte ligging van de rijksweg over 1300 meter, twee overkappingen en betere ontsluiting van de stad aan de oosten de westkant. Dit is niet alleen gunstig voor het Stadshart zoals Van Heuvelen beweert. Het zorgt ervoor dat er veel minder verkeer door woonwijken hoeft en de stad goed bereikbaar blijft.”
De goede oplossing is sinds 2011 nog steeds zoek op 13 februari 2025 en de verbreding van de A9 is nog niet klaar en het resultaat is erg magertjes, behalve van de door Rijkswaterstaat ingehuurde consortiums die goud-geld verdienen aan deze waanzin. De vraag is nog steeds open: Waarom moet een gemeente 40 miljoen euro bijbetalen een rijksweg? Maar zoals dat de heer Raat in zijn opstel had geschreven: “Als ondernemende VVD-er blijf ik mijn boerenverstand gebruiken.” Dus het was voor ons beter geweest als hij in Israël bleef als boer in zijn prachtige kibboets? בהצלחה
Herbert Raat was badmeester en praatjesmaker voordat hij onderkoning van A9veen werd. Zwakke organisaties kiezen zwakke leiders met een mooi verhaal. Als boer was Raat mislukt want daar moet je verstand van hebben.
Ik vraag me af wie er langer op zijn post zit. Kim Yung Un of Herbert Raat?
En maar praatjes hebben over kansen pakken en jezelf ontwikkelen.
“Dan heeft hij in juli 2017 op zijn website zijn reactie “De tunnelvisie van Herbert” https://herbertraat.com/2015/07/11/goede-oplossing-voor-a9-in-amstelveen/ geventileerd,” schrijft Jan-Willem Oord.
‘Tunnelvisie’ is een perfecte typering van Raats denkwijze. Helaas heeft die niet geleid tot een tunnel voor de A9 die van Amstelveen A9veen maakt, maar tot een open verkeersriool. ‘Rioolvisie’ was dus een eerlijker benaming geweest.
Wanneer gaan de inwoners eindelijk inzien dat we veel van deze ellende te danken hebben aan met name de VVD? En 40 miljoen euro kwijt, waarvoor de plaatselijke belastingbetaler mag opdraaien.
Volgens mij was het de SP (en andere linkse partijen) die jarenlang gepleit heeft voor verhoging van de OZB. Welke andere plaatselijke belasting is er verder nog? De staat greep met een ‘boete’ in omdat omdat niet alle ruimte in Amstelveen werd benut om de OZB te verhogen.
Ik maak me echt zorgen om Johan Th. Bos, want in het gehele artikel wordt niet over OZB geschreven, maar over VVD en 40 miljoen euro voor de verbreding van A9 en plotseling verschijnt in zijn reactie de SP en de verhoging van OZB.
Ik reageerde op de opmerking van Janssen over de lokale belastingbetaler, verder niks.
Inderdaad erg bijzonder: er komt kritiek op de VVD en Johan haalt er opeens de SP bij… Of wil hij er mee zeggen dat de SP de eerste en enige partij was die vond dat de gemeente geen belastinggeld moest verspillen aan een rijksweg? Want dat was namelijk wel zo.
Het geld had moeten gaan naar het herstellen van Amstelveen van de A9-ramp, niet naar een verbreding van de rijksweg die onze woonplaats nóg meer verscheurt. Het centrum van A9veen wordt een enorm verkeersplein met talloze verkeerslichten. Het Oude Dorp krijgt nog meer groen naast het Amsterdamse Bos, de Poel en het Broersepark.
Het zelfzuchtige (en dus kortzichtige) neoliberale marktdenken heeft overwonnen ten koste van duurzaamheid en algemeen maatschappelijk belang op langere termijn.
Dat ons stadscentrum wordt opgeofferd aan het particuliere autoverkeer is daarvan een voorbeeld.
(Dit schreef ik ook onder het artikel ‘Propaganda’ van Johan Bos nadat hij mij erop had gewezen dat de VVD slechts 20% van de gemeenteraad uitmaakt.)
De vele miljoenen die de lokale VVD het VVD-ministerie van Verkeer heeft bespaard door af te zien van de A9-tunnel, kunnen worden besteed aan de uitbreiding van Schiphol.