Het Museum Cobra organiseert van zaterdag 22 maart tot en met zondag 15 juni een expositie van werken van de Nederlandse kunstenares Dora Tuynman. De in 1979 overleden schilderes is volgens kunstkenners verwant aan Cobra, maar die groep kunstenaars, die overigens maar drie jaar bestond en waartoe o.a. Corneille en Karel Appel behoorden, liet geen vrouwen toe. Tuynman werd in 1926 in Frankrijk geboren, schilderde eerst overwegend landschappen in abstracte vorm, maar ging in 1958 ertoe over er mensen in geabstraheerde vorm aan toe te voegen en nog later liet zij ook die weg. In New York schilderde ze zeer grote doeken in een fel abstract-expressionistische stijl en in grote dikke verfklodders.
Dat de tentoonstelling op komst is vertelde museumdirecteur Suzanne Wallinga woensdag aan raadsleden (foto), die opnieuw met een financieel verlies van twee ton bij het Museum Cobra worden geconfronteerd. De gemeente heeft versneld een deel van de € 1,4 miljoen subsidie overgemaakt die het over 2025 nog krijgt.
Zeventien euro
Wallinga zei dat gemiddeld een gemeente € 22 per bezoeker bijlegt en Amstelveen blijft steken op € 17. Intussen is de marketingwaarde van het museum volgens Wallinga groot en is er een ook diplomatieke samenwerking met Marokko, waar diverse exposities vandaan kwamen. Het verlies over 2024 komt naar haar mening vooral door de hogere energiekosten. Er zijn vorig jaar 81.000 bezoekers gekomen, maar de internationale grote en bekende namen trekken bezoekers aan, vertelde Wallinga. Meer bezoekers is niet de oplossing voor het financiële tekort, zei ze ook. Want meer bezoekers betekent ook toename van kosten. Verhuurmogelijkheden leveren geld op, maar het gaat om de inhoud van het museum, benadrukte ze. Intussen was voor de raadsleden wel de vraag of het bij het nu geconstateerde verlies blijft. En hadden we dat niet zien aankomen, wilde de PvdA weten. En fractievoorzitter Pieter Monkelbaan van bbA vroeg waar de directie de meeste risico’s verwacht. “Het gaat de goede kant op, maar het is niet gemakkelijk verder uit te breiden”, zei Wallinga. Overigens vind zij wel dat voor de citymarketing van de gemeente het Museum Cobra waardevol is.
Ik denk dat de heer Bos dementeert en haalt verschillende zaken door elkaar. Hij begint met Dora Tuynman en dan de financiële ellende bij het Museum Cobra en eindigt met een flyer van een tentoonstelling van DeNieuweGalerie in het Stadshart van de Vereniging Amstelland Kunst. Misschien moet hij meer wandelingen maken in open lucht om zijn hersentjes op te schudden? Naast de Bankrastoren is altijd frisse wind!
Een mooie kletsmadam, die nieuwe directeur van Cobra. Volgens haar gaat het om de inhoud van het museum, maar die moet vooral niet meer bezoekers aantrekken want dat kost alleen maar nóg meer geld. Tsja.
In Amstelveen kom je een heel eind met een goed verhaal. Daaraan danken wij ook die wethouder die nergens anders terecht kan maar die ondertussen A9veen opscheept met de ene zeperd na de andere.
Cobra is dus goed voor de citymarketing, maar waar is die goed voor?
Verzin eens iets leuks voor dat gebouw dat eigenlijk alleen maar in de weg staat.