De fractie van Burgerbelangen Amstelveen (bbA) in de gemeenteraad uit forse kritiek op het voorgenomen besluit van B en W, in feite verkeerswethouwer Herbert Raat, betaald parkeren in de gehele gemeente in te voeren tussen 2025 en 2030. Hoewel bbA erkent dat parkeerregulering in sommige wijken noodzakelijk kan zijn, vindt de partij het plan onvoldoende onderbouwd en schadelijk voor zowel de inwoners als de lokale economie.

Uit de petitie tegen betaald parkeren, die door meer dan 6.800 inwoners is ondertekend, blijkt een breed draagvlak tegen deze plannen.

Participatie

Volgens bbA voelt een groot deel van de inwoners zich niet gehoord. In een overleg op woensdag 18 december met bewoners werden volgens bbA toezeggingen gedaan over mogelijke verlenging van de zienswijzentermijn en meer participatie. “Helaas zien wij daarvan niets terug in de communicatie van het college”, zegt raadslid Dave Offenbach (foto). “Dit heeft het vertrouwen van inwoners ernstig beschadigd.”

Ook winkeliers uitten volgens bbA hun zorgen. Die zouden vrezen dat als gevolg van het nieuwe parkeerbeleid klanten weggejaagd worden naar omliggende winkelgebieden met gratis parkeermogelijkheden, zoals Gelderlandplein en Zijdelwaardplein. bbA dringt erop aan dat de gemeente het participatieproces heropent en inwoners en ondernemers beter betrekt bij de besluitvorming.

Alleen waar nodig

Het plan om betaald parkeren in heel Amstelveen in te voeren, doet geen recht aan de grote verschillen tussen wijken, vindt bbA. “In gebieden zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen ervaren bewoners geen parkeerdruk en staan parkeerterreinen vaak leeg.” Het college verwijst naar olievlekwerking, waarbij parkeeroverlast zich van de ene wijk naar de andere zou verplaatsen, maar bbA constateert dat dit onvoldoende is onderbouwd. “Betaald parkeren mag alleen worden ingevoerd in wijken waar representatieve metingen aantonen dat de parkeerdruk structureel boven de 85% ligt. Dit beleid lijkt echter gebaseerd op aannames in plaats van harde feiten,” vindt Offenbach.

Sociale en economische gevolgen

bbA wijst ook op de sociale en economische gevolgen van betaald parkeren. Het ontmoedigt familiebezoek, mantelzorg en sociale interactie, wat vooral ouderen raakt. Daarnaast vrezen ondernemers omzetverlies en leegstand in winkelcentra door de invoering van betaald parkeren. Offenbach: “Het college moet zorgen voor betaalbare bezoekersregelingen in alle wijken en gratis parkeren behouden bij winkelcentra om onze lokale economie te beschermen.”

Heropenen

Burgerbelangen Amstelveen vraagt B en W het participatieproces met inwoners en ondernemers te heropenen en representatieve parkeerdrukmetingen openbaar te maken en beleidskeuzes hierop te baseren. BBA wil dat betaald parkeren alleen wordt ingevoerd in wijken waar dat aantoonbaar noodzakelijk is en de sociale en economische gevolgen van het beleid serieus te nemen, alsmede passende maatregelen te treffen. “Betaald parkeren kan in sommige wijken een oplossing zijn, maar alleen als het zorgvuldig wordt onderbouwd, in samenspraak met inwoners en ondernemers. Dit beleid is te grootschalig en onnodig ingrijpend,” zegt Offenbach.

Foto: Ckatja mali fotografie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.