Minder kinderen moeten met de auto door de ouders naar school worden gebracht. De gemeente begint een campagne om het fietsen en lopen daarheen stimuleren, onder het motto ‘Amstelveen fietst en Amstelveen loopt’. Daarvoor is een bureau ingehuurd. Hanneke Kamp, speciaal in de gemeentelijke organisatie belast met het schoolverkeer, zei woensdag in een zogeheten ‘raadsgesprek’ (van er overigens weer verschillende gelijktijdig werden gehouden) dat automobilisten vlak voor de school begint weinig rekening houden met anderen. Ook verkeerswethouder Herbert Raat, die in ‘spitsuren’ tal van scholen heeft bezocht, meldde dat de auto’s zorgen voor een verkeerschaos.

Men gaat in de auto zitten omdat men meent dat het daar veiliger is, zei Kamp. Maar de auto’s zorgen met elkaar voor een onveilige situatie.

Engels

De gemeentelijke campagne probeert het gedrag van mensen te veranderen en is ook gericht op de scholen. Die wordt gehouden op verzoek van sommige ouders, zei Raat. De gemeente schakelt ook Veilig Verkeer Nederland (VVN) in. Intussen oogt men ook meer scholen ertoe te bewegen hun leerlingen het praktische verkeersexamen te laten doen. CDA-(burger) raadslid Sandra van Engelen vreesde een vermeerdering van bakfietsen en fietsers. Die fietsen soms met veel meer dan twee naast elkaar. ‘Dat is ook hartstikke gevaarlijk’, zei ze. Vast staat dat de schooldirecties wel aan de campagne moeten meewerken. Er komt ook materiaal in het Engels, omdat Amstelveen nu eenmaal een internationale gemeente is. Het gaat er om de veilheid op de hoofdfietsroutes te verbeteren. Ook daar is de gemeente me bezig. Het bureau schakelt sociale media in en is ook actief met posters.

5 REACTIES

  1. Hoe tegenstrijdig kan het beleid toch zijn. Een poosje geleden heeft men bij diverse basisscholen nog , vergeef me het door de gemeente gehanteerde jargon, kiss and ride stroken aangelegd.

  2. Auto’s zorgen voor onveilige situaties bij scholen en scooters en fatbikes doen dat op het Stadsplein als zij rakelings langs het klimtoestel scheuren.

    ‘Verkeerswethouder Raat (VVD)’. Iedere keer als ik dat lees, schiet ik in de lach, maar het is om te huilen.

    • Lang voor Raat wethouder werd was dit probleem er ook al, de schuld ligt vooral bij de ouders die geen zin hebben de kinderen naar school te brengen met de fiets of lopend.

  3. Het probleem is handhaving, want daar houdt Herbert Raat niet van. Het kost geld, er moet voor gewerkt worden en het is niet goed voor zijn populariteit. Die is voor hem belangrijker dan wat dan ook omdat hij zijn luizenbaan eraan dankt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.