Door de sterk gestegen kosten is de eerder aangekondigde aanleg van de twee rotondes op de Oranjebaan, die in oktober zou beginnen, voor onbepaalde tijd vertraagd. Volgens de gemeente spelen ook de bereikbaarheidsmaatregelen en een langere ‘looptijd van het project’ een rol.
De gemeenteraad had voor de rotondes wel een budget gereserveerd maar dat wordt nu volgens aannemer KWS, die er een nieuwe calculatie op losliet, met een miljoen euro overschreden. Of dat een verdubbeling is van de kosten, een kwart of de helft hoger, zegt de gemeente er niet bij. Op voorstel van B en W ging de gemeenteraad vorig jaar akkoord met strikte geheimhouding van de budgetten voor de buitenruimte.
Niet ‘uitgekleed’
Die vorige kostenraming uit december bleek vinnen een half jaar qua uitvoering een miljoen duurder te worden. De rotondes, waarvan volgens de gemeente de voorbereiding van de aanleg al ver gevorderd was, zouden komen op de kruispunten met de Camera Obscuralaan-Traviatastraat en met de Beneluxbaan-De Parelvisserslaan. B en W willen niet een ‘uitgekleed’ project moet zijn, zegt verkeerswethouder Herbert Raat. Volgens hem moet men jarenlang trots op kunnen zijn en hij is er tegen dat de rotondes aan kwaliteit inboeten. “Er zijn inmiddels meerdere gesprekken gevoerd met aannemer KWS om te bezien in hoeverre de kosten naar beneden kunnen om toch tot een haalbaar project te komen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het werk.”
Alternatieve scenario’s
Na het uitwerken van alternatieve scenario’s met een bijbehorend kostenplaatje kan er een afgewogen keuze worden gemaakt. Die moeten ook afgestemd worden met nutsbedrijven, Connexxion, hulpdiensten en Veenix, de aannemer van de A9. Een gevolg is dat niet de uitvoering nog dit jaar kan starten.
Langzaam verkeer
Over de beide rotondes is wel een informatieavond geweest. De verkeerslichten op de kruispunten waren volgens de gemeente verouderd en zouden worden verwijderd. Volgens verkeerswethouder Herbert Raat zouden de rotondes tot veiliger kruispunten leiden en veel verkeer tegelijk verwerken. “Ander voordeel is dat langzaam verkeer helemaal niet meer hoeft te wachten. Met een eigen rijstrook kunnen bussen een eventuele wachtrij bij drukte passeren,” zei hij destijds. Er zijn veel goede ervaringen mee opgedaan in Amstelveen, zoals bij de kruising Groenelaan-Laan van de Helende Meesters en Keizer Karelweg-Groen van Prinstererlaan, zei hij.