De SP heeft woensdag (5 juli) een demonstratie bij de onderwijsgroep Amstelland aan de Kalkbranderij 2, de koepel van het christelijk (protestants en rooms katholiek) onderwijs. De SP-Hulpdienst zegt dat (buitenlandse) ouders zich niet meer door dienst mogen laten bijstaan.
De groep zelf was voor commentaar onbereikbaar.
Schoolsysteem
De demonstratie wordt door de SP gesteund. Raadslid Nora Fakirni (foto) demonstreert mee. Zij is ook medewerkster van de SP-Hulpdienst. Net als Sahra Awad. Beiden zijn ook bij de demonstratie. De cliënten van de Hulpdienst komen volgens de SP op voor ‘gelijke kansen en rechten van hun kinderen op scholen van de Amstellandgroep’. Volgens de SP is vorige week bekend gemaakt dat zij zich niet meer door de vrijwilligers zich niet meer door de Hulpdienst van de partij in Amstelveen mogen laten bijstaan. En de buitenlandse ouders zijn onvoldoende bekend zijn met het Nederlandse schoolsysteem, zegt de SP. Bij de demonstratie heeft men de kans met die ouders te praten, wil de dienst kwijt.
Bankras
SP-raadslid Nora Fakirni woont met haar twee kinderen in Bankras-Kostverloren. De partij zegt dat zij rechtvaardigheid en menswaardigheid bij haar hoog in het vaandel staan en armoede haar bijzondere aandacht heeft. Ook Sahra Awad (46) is moeder van twee kinderen en pretendeert op te komen voor een rechtvaardige behandeling van de kwetsbaren die in de samenleving. Volgens haar worden kwetsbaren te vaak vergeten. Ze begeleidt kinderen en hun ouders op scholen, met als doel een passend onderwijsadvies te verkrijgen. Zij zegt op te komen voor de belangen en rechten van burgers die vastlopen in de bureaucratie. Die staat volgens haar ver weg van de realiteit.
Als de heer Bos ėén tel de tijd had genomen om na te denken over dit onderwerp dan hij begrepen dat dit probleem nog steeds bestaat. In zijn tijd werden alle meisjes uit de arbeidersklasse nog verwezen naar de Spinazie-academie en de jongens naar de LTS. Kinderen uit de hogere klasse gingen altijd naar de HBS, al bleven ze desnoods 3x zitten. Dat is ook nu nog het geval . Zelf het onderwijs gewerkt hebbende kan ik heel wat gevallen aanwijzen.
Daarom vind ik het toontje dat hier de zich journalist noemende Johan Bos niet passen. Je mag je best een mening aanmeten , maar niet als een kip zonder kop in dit geval.
Ik begrijp niet waarover u het heeft. Volgens mij was het bericht correct en gebaseerd op alle informatie die ik van de SP kreeg. Daarna nog met de Amstellandgroep gebeld (wat niet lukte) en gemaild om wederhoor. Wat is en fout aan het ’toontje’? Er is nu eenmaal verschil tussen verslaggeving en reclame, maar dat begrijpen sommigen niet.
U gebruikt het woord “ pretendeert” , hetgeen het hele persbericht van de SP al onderuit haalt.
Dat u voor geen enkele partij reclame wilt maken , snap ik ook, maar had er dan wel bij gezet dat u de Amstelland groep niet kon bereiken voor commentaar, zoals u mij via een persoonlijke mail liet weten.
Overigens heb ik u wat links gestuurd ( oa. ook van CBS) waaruit blijkt dat overadvisering en onderadvisering niet uniek is.
Daarbij kwam dat ik het altijd fijn vond als er iemand meekwam die ons schoolsysteem en onze taal kende. En ja dan had je wel eens verschil van inzichten . Nou en!
1. Pretenderen is volgens Van Dale ‘aanspraak maken’ of ‘beweren’. Je kunt wel overal iets achter zoeken.
2. ‘De groep zelf was voor commentaar onbereikbaar’ staat er letterlijk. Dus ik weet niet waar u het over hebt.
Als u persé gelijk wilt hebben , krijgt u dat van mij hoor!
Het gaat over onderadvisering èn begeleiding van ouders bij gesprekken over schoolkeuzes. Dat weet u heel goed. Alleen wenst u dat eerste nu maar even niet te zien. Erg flauw en kinderachtig.
Het ging volgens de SP Huldienst alleen om buitenlandse leerlingen. Dat heb ik uit het eigen persbericht van de SP. Overigens geeft u mijn gelijk niet van harte toe. Geen excuses, hoewel ik wel deed wat nu miste en dat ook publiceerde. Maar ach, het zal mij een rotzorg zijn wat mensen ervan denken.
Het toegeven van gemaakte fouten behoort niet tot de sterkste kanten van de desbetreffende persoon.