Er waren arbeiders die de zwaarte van hun dagelijks werk in de bagagekelder op Schiphol ervaren. De SP liet hun vrijdag in De Meent graag aan het woord. Als enige politieke partij, ook vertegenwoordigd in de gemeenteraad, overigens. Een van hen vertelde zijn jongere collega’s te adviseren hun werk bij de aan de Amsterdamseweg gevestigde KLM maar op te geven.
Maar met de vele buitenlanders lukt dat niet echt. Zij komen vaak uit Oost-Europa, kennen de Nederlandse taal onvoldoende om te klagen en verdienen hier – vergeleken met hun thuisland – een godsvermogen. Hun loon wordt over het algemeen in bijvoorbeeld Tsjechië ook betaald.
KLM
SP-Tweede Kamerlid Bart van Kent was er om over het vroegpensioen te spreken. Hij was nuchter. Er komen steeds meer klagers, die wat vroegpensioen dreigen terzijde geschoven te worden. “We moeten dat aantal niet laten stijgen, maar dalen”, zei hij. Maar dan moet er wel wat op de werkvloer veranderen, vond hij ook. Bijvoorbeeld in de bagagekelder op Schiphol. In totaal zijn er zeven bedrijven die zich met bagage voor vliegtuigen bezighouden. Die kunnen beter fuseren, vond een der aanwezigen. Op dat gebied zou je KLM nog de beste kunnen noemen, zei iemand van de groep die naar de SP-avond kwam. Maar ook bij dat ‘betere’ bedrijf halen sommigen hun pensioen niet eens wegens de zwaarte van hun werk. “Bij veertig of vijftig jaar ben je kapot”, zei iemand. Wat dat betreft, is het in o.a. Denemarken beter geregeld. Maar dáár is meer geautomatiseerd, wat dus minder personeel vergt, klonk de waarschuwing wel. Maar gezien de huidige arbeidsmarkt zou dat geen probleem mogen zijn.
Kritiek
Lastige kritiek wordt door het management bij de KLM niet gehoord. ‘Je bent de enige die het meldt’, luidt al gauw het commentaar. Tussen de werkvloer en het management blijft de kloof blijkblaar groot. Wij willen samen met andere politieke partijen het onwerkbare werkbaar maken en voor de echt zware beroepen het vroegpensioen versnellen, was de boodschap de Van Kent in De Meent bracht. Op Schiphol worden de bagage-afhandelaars ook bij nacht en ontij opgeroepen om boven hun macht te tillen. Daar staan dan één van de vele toeslagen tegenover. Iemand vergeleek het loon met een kerstboom vol ballen. “Voor pensioen val je terug op het basisloon dat niet hoog is. Alle ballen vallen dan weg.”
Klachten worden ook anoniem behandeld. Of je krijgt geen antwoord, zei iemand. Blijkbaar duurt het lang voordat iemand van het ‘klootjesvolk’, zoals een afhandelaar het noemde, ergens boven wordt gehoord.
Organisatiegraad
In de bagagekelder zijn ook veel uitzendkrachten aan het werk. Zij zijn volgens Van Kent vooral gedwongen ZZP’ers waar de SP graag vanaf wil. Overigens is der organisatiegraad, het lidmaatschap van een vakbond, laag. De gouden tijden voor de vakbonden van de vorige eeuw zijn voorbij, waarbij iemand opmerkte dat de veel verdienende piloten wél voor bijna 100% georganiseerd zijn. Maar in de kelder vecht men tegen die bierkaai, verzuchtte een afhandelaar.
Ook de ongezondheid speelt sommigen parten. Op het platform draaien de motoren van vliegtuigen al, waardoor degenen die de bagage uit containers in de ruimen laden, volop een walm van fijnstof in het gezicht krijgen, terwijl de passagiers en crew nergens last van hebben. Ok dat is in Denemarken beter geregeld, waar de toestellen van het platform naar de startbaan worden gesleept. Maar dat kost extra geld, wist iemand. “Wij zitten in een gouden kooi”, was de conclusie van een afhandelaar.
Dat de organisatiegraad bij de vakbonden laag is, hebben ze ook grotendeels aan zichzelf te danken. Vroeger had je inloopspreekuren. Nu wordt het zo veel mogelijk per e-mail of telefoon gedaan, ook is het zo dat ze je bij het FNV niet eens te woord staan als je geen lid van de club bent. Ook heb ik de indruk dat vele mensen van de vakbond zelf nog nooit op de werkvloer hebben gestaan in tegenstelling tot vroeger.
Waar baseer je dat allemaal op? Wie zijn de “vele mensen van de vakbond” over wie je het hebt? Het is overigens de FNV en niet het FNV. Het is namelijk de federatie en niet het federatie. Een oud-onderwijzer zou dat toch moeten weten.
Ik ben namelijk een ervaringsdeskundige die ook nog wel eens wat voor collega’s deed op dit vlak en niet begon te zeuren over wel of niet triviale spellingsfouten.
Het door elkaar halen van de lidwoorden de en het betreft geen spellingsfout en is evenmin trivaal.
Je zet jezelf hier een beetje voor schut, meneer Janssen.
Kunt u inhoudelijk toelichten waarom u geen waarde hecht aan het correct gebruik van de Nederlandse taal, anonieme heer “Klokker”?
Leg eens uit vriend, wat is er anoniem aan mijn naam en niet aan jouw naam?
JB heeft de lezers geattendeerd op uw anonieme naam.
En nu nog het antwoord op de vraag: kunt u inhoudelijk toelichten waarom u geen waarde hecht aan het correct gebruik van de Nederlandse taal? Dank u.
Mijn naam is net zo anoniem als jouw naam. Wat begrijp je daar niet aan? Ik maak mij niet belachelijk door over spelfouten te beginnen. Jij wel, vriend. Maar het is goed zo, prettige avond verder.