De Bewonersraad Amstelveen bestaat nu 25 jaar. Dat werd, buiten de media (met een nietszeggend persbericht achteraf), vrijdagavond gevierd in MOC. Lastige vragen werden daar niet gesteld. Het moest feestelijk blijven.
Dus waren er woonwethouder Adam Elzakalai en ook bestuurders van de corporatie Eigen Haard. Er wordt in het persbericht wel gezegd dat de Bewonersraad in de clinch ligt met Eigen Haard, maar dat het altijd ‘op gepaste wijze’, dus min of meer als een klasse-oudste die zich heeft aan te passen aan wat de meester zegt.
Prestatie
Er mogen dan prestatieafspraken zijn, ondertekend door de wethouders namens de gemeente en de voorzitter van de Bewonersraad, maar het is kennelijk niet de bedoeling dat daarmee een einde komt aan de golf van klachten over de corporatie, noch over de onbereikbaarheid van een casemanager. Wat de klachten betreft: Het CDA alleen ontving er bijna honderd, maar een gesprek met de corporatie en de Bewonersraad noemde de fractie ’constructief’. En, zoals vrijwel alle bedrijven dat doen, wordt het personeelstekort door Eigen Haard gebruikt als Haarlemmerolie om zich achter te verschuilen.
Corporaties
Vroeger waren er kleinere woningcorporaties in Amstelveen, zoals St. Lodewijk en Woongroep Holland (ook al door fusies gevormd) maar tegenwoordig zijn die allemaal Eigen Haard geworden. De Bewonersraad dient theoretisch de belangen van huurders bij zowel de vrijwel enige corporatie Eigen Haard, van huis uit een Amsterdamse onderneming, en de gemeente. De tegenwoordige voorzitter Cor Spinhoven schijnt over de geschiedenis van de Bewonersraad te hebben gesproken. Hij kan het weten want hij was 23 jaar geleden al voorzitter van de huurdersraad van St. Lodewijk, een kleine corporatie, met wijlen Piet Heemskerk (ook raadslid en later wethouder) nog in het bestuur. Volgens Spinhoven werkt de raad voortdurend voor huurders en ligt heldere communicatie, op een prettige manier aan de contacten met Eigen Haard ten grondslag. Dat is een totaal ander geluid dan de klagers aanheffen. En de vrouw die na een uur aan de telefoon te hebben gewacht werd afgebroken. Zo werkt dus de communicatie. Zij wilde een casemanager spreken, telkens een andere figuur trouwens, aan wie zij wéér haar verhaal moest uitleggen. Maar waarschijnlijk interpreteren de Bewonersraad ‘prettige communicatie’ anders. Het jubileumfeestje werd, behalve door hapjes en drankjes, opgeluisterd door zangeres Annelie Smits (foto), meldt het persbericht.