Het gemeentelijke handhavingsteam is sinds begin mei op mooie dagen weer actief op de Amstel om overlast door pleziervaart aan te pakken. Vooral harde muziek en te hard varen veroorzaken jaarlijks veel hinder voor omwonenden, zegt de gemeente.

En hetzelfde zeggen bewoners van de Amsteldijk Noord, bij wie wethouder Herbert Raat van Handhaving op bezoek kwam.

 Grote groepen

Hij voer vorige week mee op een van de eerste tochten van de gemeentelijke handhavingsboot (foto) en had toen de eerste klachten van omwonenden over overlast op het water alweer binnen gekregen. “We doen er alles aan om deze zomer zo vaak als mogelijk aanwezig te zijn op mooie dagen”, zegt Raat. “De geluidsoverlast wordt vooral veroorzaakt door sloepen met grote groepen aan boord. We gaan de verhuurders van boten dan ook aanschrijven met het verzoek huurders aan te spreken op hun gedrag op het water. In Amsterdam gelden strenge regels, maar ook over de gemeentegrens op de Amstelveense wateren gelden regels. Waar mogelijk treden wij op tegen overlastgevers. Verder vragen wij iedereen om rekening met elkaar te houden.”

Vaarregels

Om de belangrijkste vaarregels onder de aandacht te brengen, staan er al een aantal jaar waarschuwingsborden langs de Amstel ter hoogte van de Kalfjeslaan vanuit Amsterdam gezien en bij de Hollandsedijk vanuit Uithoorn gezien. Hierop staat dat er geen versterkte muziek gedraaid mag worden, 9 kilometer per uur de maximale snelheid op het water is en dat er geen afval achtergelaten mag worden. Wie zich niet aan deze regels houdt, riskeert een boete.

16 REACTIES

  1. Heel goed dat zij dit doen.

    Ik zwom op een zomerdag in de Amstel en er kwam een boot met brullende en brallende jongelui aan. In eerste instantie dacht ik dat zij mij wel zouden zien en hun route aanpassen. Maar zij voeren steeds dichter bij en na tevergeefs geschreeuw mijnerzijds moest ik mij wegduwen tegen de romp van de sloep. Achteloos keken de feestgangers mij na. Was echt een heel leuk feestje.

  2. ‘Weer handhaven in het Stadshart’.
    Dat lezen we nooit..

    Scooters, motorfietsen, Fatbikes en andere electrische fietsen hebben vrij spel in het voetgangersgebied. Onveilig voor spelende kinderen en onprettig voor voetgangers, maar wethouder Raat (VVD, Handhaving) zien wij hier nooit.

  3. Met wapperende haartjes staat onze wethouder van stavast NoMercy op de boeg de orde te handhaven in de Amstellandse wateren. Natuurlijk altijd voor een foto.😂😂

  4. Herbert Raat (VVD) is/was ‘wethouder’ van Stadshart, van Handhaving en van het verbrede open verkeersriool #A9. Ondanks alle ellende die hij heeft veroorzaakt met zijn doen en nalaten, krijgt hij straks een koninklijke onderscheiding en wordt er een straat of plein naar hem genoemd. Laat dat dan maar het enorme verkeersplein in het centrum vam Amstelveen boven de verkeersgoot zijn.

    • U wilt iemand die zich tomeloos ingezet heeft voor hen die zichzelf al prima kunnen redden niet onderscheiden met een lintje?

      De heer Raat verdient de hoogste koninklijke onderscheiding die er is! Staat altijd klaar voor de miljonairs. Staat altijd keurig op de foto. Altijd geeft deze man het beste van zichzelf in een baantje dat iedere onbenul ook kan. Zo iemand misgunt u een lintje?

  5. Ik hoop dat Herbert Raat een koninklijke onderscheiding krijgt. Zo wordt het vriendjespolitieke en netwerkcorrupte systeem aan de kaak gesteld.

    Het Herbert Raatplein in het centrum van Amstelveen bovenop de monsterlijke verkeerstrog A9 zal een waarschuwing zijn:
    Zó mis kan het gaan als burgers niet opletten.

  6. De PvdA had onder leiding van Remco Pols van de A9-tunnel een strijdpunt in de gemeenteraadsverkiezingen gemaakt. Pols gebruikte daarbij oa een brief die ik jaren daarvoor aan het gemeentebestuur had gestuurd met het voorstel om de A9 door een tunnel te voeren. Dit zou voor het dan samengevoegde Amstelveen veel voordelen opleveren.

    Wethouder Pols (PvdA) tekende in 2007 het contract met het Rijk voor de ondertunneling van de A9. Hij had echter niet scherp onderhandeld met het autobeluste ministerie van Verkeer.

    De VVD heeft de tunnel echter getorpedeerd en daarmee voor onze gemeente een gemiste kans en een ramp van historische en rampzalige omvang gecreëerd.

    Opdat niemand dit ooit vergete..

  7. Toen ik als bewoner van het Stadsplein de wethouder(?) van Hahahandhaving beleefd had verzocht om daar alstublieft de regels te handhaven, werd ik door hem publiekelijk afgebrand in het Amstelveens Nieuwsblad, zijn persoonlijke reclamemedium.

    Eigenaars van de miljoenenvilla’s aan de Amstel hoeven echter maar te kikken en de wethouder komt persoonlijk toezien op krachtdadige handhaving. Dit is belangenbehartiging in het kader van de typisch Amstelveense vriendjespolitiek.

    • Daar heeft u gelijk in, maar ik wil wel daarbij aantekenen, dat pleziervaart vaak te hard vaart waardoor te hoge boeggolven ontstaan die een belasting vormen voor de dijklichamen plus de pleziervaart heeft vaak totaal geen kaas gegeten van de regels op het water, Maw ze doen maar wat.
      Overigens de Stadshartbewoners behoren ook niet tot de onderste laag van de maatschappij.

  8. En tot welke welstandsklasse behoren de bezoekers van het winkelcentrum en de spelende kinderen op het Stadsplein, Frank?

    Hebben zij geen recht op handhaving van regels die hen moeten vrijwaren van hinder en die hun veiligheid moeten beschermen?

    Wethouder Raat (VVD) maakt goede sier met het overal ophangen van Stadspleinregels en vervolgens met het bewust níet handhaven daarvan. Hij laat zich liever fotograferen in een bootje op de Amstel.

Laat een antwoord achter aan G. Wolf Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.