Waarom komen er nu laadplekken voor elektrische busjes ten koste van reguliere parkeerplekken?  Die vraag stelt raadslid Gonnie van Rietschoten (links op foto)  van Actief voor Amstelveen (AVA) schriftelijk aan B&W.

Over het bezetten van reguliere laadplekken door elektrische auto’s, terwijl er anders andere auto’s hadden kunnen staan, maakt de fractie zich zorgen. Die ‘gewone’ parkeer plaatsen zijn daarvoor toch niet bedoeld, vindt zij.

Groener

Het gebruik van elektrische of hybride voertuigen neemt steeds meer toe en B&W stimuleren dat, constateert de lokale partij. “Binnen de gemeente zijn er zo’n 200 laadpunten hiervoor beschikbaar.” Niet alleen particulieren schaffen elektrische vervoermiddelen aan, ook zakelijk wordt duurzaamheid in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven gebruiken volgens AVA elektrische busjes en vrachtwagens om bij te dragen aan groener vervoer.

Tekort

In de praktijk maken zowel zakelijke als particuliere voertuigen veelvuldig gebruik de laadplekken, die toch in eerste instantie door particulieren zijn aangevraagd. Volgens Actief voor Amstelveen is bekend dat dit particulieren geen alleenrecht geeft, maar de busjes staan vaak hele nachten op de laadplekken en kunnen dan niet gebruikt worden door particulieren. Zakelijke laadklevers dus. Van Rietschoten: “Hierdoor kan een tekort aan ruimte voor particuliere elektrische auto’s ontstaan.” Volgens haar zij reguliere laadplekken in omvang vaak ook niet geschikt voor busjes, waardoor op de stoep of deels op de weg wordt geparkeerd, naar haar mening onveilige verkeerssituaties kan doen ontstaan.

Verbieden?

Actief voor Amstelveen wil weten of het college met haar eens is dat particuliere laadplekken niet meer door bedrijfsbusjes gebruikt moeten worden en of de gemeente in dat verband juridische mogelijkheden heeft om het opladen van bedrijfsbusjes op ongeschikte laadplekken te verbieden. Is het college bereid daarop gerichte handhaving in te zetten? vraagt de fractie.  En als dat niet kan moeten B&W komen met een voorstel voor een dergelijke regeling, vindt Van Rietschoten. Daarnaast vraagt zij of het bekend hoeveel en welke laadplekken in Amstelveen qua grootte wel geschikt zijn voor zakelijke elektrische bussen / busjes.

1 REACTIE

Laat een antwoord achter aan B. Burger Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.