In het diepste geheim heeft wethouder Adam Elzakalai (Economische Zaken) de Amstelveense bedrijven Acolad en Matter met dochteronderneming MPG. Media waren daarbij, in het kader van de steeds slechter wordende transparantie, niet welkom en op de publieke agenda die zij krijgen werd het niet – zoals de meeste activiteiten van de wethouders – niet vermeld.
In plaats daarvan bedient de gemeente zich, via een eigen persbericht, weer zélf van een exclusief communicatiekanaal.
Vertalen
Acolad is een internationaal bedrijf in tolk- en vertaaldiensten, Matter een internationale groep van content en marketing agencies. Matter werkt via MPG onder meer voor Allerhande. Ook de komende weken zal de wethouder bedrijfsbezoeken afleggen, zegt de gemeente.
Volgens Elzakalai zijn bedrijfsbezoeken belangrijk om te horen wat er leeft en om te kijken of het ondernemersklimaat verder is te verbeteren. “De laatste tijd komen stijgende kosten voor onder andere energie en huur en tekort aan personeel naar voren”, zegt hij.
Acolad
Het bedrijf Acolad zit in het Beneluxgebouw aan de Van Heuven Goedhartlaan. Acolad Netherlands, vroeger onder de naam Livewords, is onderdeel van de internationale Acolad Group. Die verzorgt wereldwijd professionele vertaal-en tolkdiensten. “Via meertalige content en procesoptimalisatie helpt Acolad organisaties met hun marktbetrokkenheid en internationalisering.”, meldt de gemeente. Volgens haar gaat Acolad “voor digitale innovatie en combineert de bedrijf de expertise van zijn teams met de laatste technologie om hun klanten lokaal en internationaal bij te staan in hun groei.” Met hun tolkdiensten ondersteunt Acolad internationale evenementen en congressen, bij onderhandelingen in zakelijke relaties en bij multinationale OR-vergaderingen.
Matter groep
MPG is onderdeel van de Matter groep en zit al meer dan 50 jaar in Amstelveen aan de Stroombaan. Matter werkt ook internationaal en heeft o.a. kantoren in Antwerpen en New York. Het bedrijf bedenkt in Amstelveen al decennialang prijswinnende creatieve concepten en marketing en content campagnes voor bedrijven en overheden, meldt de geme
“In ons stadshart wordt in nauwe samenwerking met Albert Heijn de Allerhande gemaakt die door heel Nederland in de Albert Heijnwinkels ligt. Dat weten weinig Amstelveners. Allerhande is vanuit Amstelveen uitgebouwd tot een 360 graden inspiratieplatform met 6 miljoen gebruikers per maand. Ook alle recepten en video’s hoe je het moet bereiden worden vanuit Amstelveen bedacht en gecoördineerd. MPG en Acolad werken voor bekende grote merken, zowel nationaal als internationaal,” zegt Elzakalai.
Foto-onderschrift: Nicole Kool (New Business Development Manager Acolad), wethouder Adam Elzakalai, Nancy Haehnel, Hoofd vertalingen Amstelveen van Acolad en gemeentelijk accountmanager Tom van Dijk.