Wethouder Herbert Raat (Verkeer) had ook niet direct een oplossing voor het overvolle parkeerterrein bij zorgcentrum De Luwte aan het Wimbledonpark. Daarover was hij donderdag naar de bewonerscommissie duidelijk. Maar hij legt het probleem bij de gemeenteraad neer, met het voorstel ā€“ bijvoorbeeld door betaald parkeren ā€“ het stallen van autoā€™s er te minimaliseren.

Dat zou dan gelden voor alle zorgcentra, want bij de meeste ervan is de parkeerdruk hoog.

Ā Probleem

ā€œWij hebben duidelijk met een probleem te makenā€, zei Raat, die zelf overigens geen parkeerplaats kon vinden. ā€œDat moeten wij oplossen. Maar eigenlijk speelt dat in heel Amstelveen.ā€ Johan Pijlman van de bewonerscommissie zag in zorgcentra nu eenmaal een uitzondering, omdat de bewoners vaak slecht ter been zijn. Bovendien parkeren de vele medewerkers er. ā€œDie komen vaak van ver en moeten wel met de auto, omdat hier geen openbaarĀ  vervoer is.ā€ De jongeren onder de medewerkers kunnen misschien iets verder van De Luwte parkeren, was een suggestie.

Rondleiding

Terwijl de wethouder in de Wimbledontoren was, werd elders in het pand een rondleiding verzorgd voor potentiĆ«le nieuwe bewoners. Maar ook die zagen deĀ  parkeerdruk, hetgeen sommigen van hen deed twijfelen over de bewoning van een appartement ter plaatse. De parkeerdruk wordt nog verhoogd doordat er, bijvoorbeeld in het restaurant, veel vergaderingen worden gehouden, zei Pijlman. ā€œEn er komen ook geregeld leveranciers en technische mensen met de auto.ā€ Dat de parkeerdruk bij De Luwte en andere zorgcentra echt een probleem is, zag Raat wel. Het gebrek aan fijnmazig openbaar vervoer werkt ook niet mee aan een oplossing constateerde hij. Hetzelfde ziet hij overigens in Amsterdam, waar de Noord-Zuidlijn een prachtig parcours heeft, maar de fijnmazigheid om zeep ts geholpen.Ā  En Amstelveen is door de hoofdstad overgegaan op betaald parkeren, omdat uit vrees voor de hoge parkeertarieven in Amsterdam velen naar Amstelveen reden en daar een openbaar vervoermiddel pakten.

Foto: Raat met leden van Bewonerscommissie De Luwte

9 REACTIES

  1. Herbert kon geen parkeerplek vinden bij Wimbledon! Het is nog geen 5 minuten fietsen van het raadhuis. šŸ˜‚ Wat dienstfietsen misschien voor de kleine stukjes? En een lekker fris windje door de wapperende haartjes. Nog goedkoop en milieubewust ook!
    Maar betaald parkeren vind ik ook niet echt een oplossing voor zowel bezoekers als mensen die daar werken. ( ze verdienen toch al karig als bejaardenverzorger). Misschien eens denken aan een wat fijnmaziger ov , wat meer soc woningbouw in Amstelveen, zodat ze niet van zover hoeven te komen? ( ook beter voor het milieu zou D66/zeggen šŸ˜‚)
    Ook is het goed voor de bewoners dat ze veel bezoek krijgen, zeker van hun eventuele partners die natuurlijk ook op leeftijd zijn.

  2. Vijftig jaar geleden werd onder druk van VVD en autolobby (ANWB, RAI, BOVAG, Stichting Weg) gekozen voor het primaat van de auto. Daarna kon het niet meer goed komen. Amstelveen is een autostad waar zelfs doorgaande autowegen dwars doorheen razen en stinken.

    Wethouder Raat (VVD) weent krokodillentranen met kiloā€™s boter op zijn hoofd.

    • 50 jaar geleden leerde Raat boom ,roos ,vis schrijven maw dat was toen!
      Raat heeft wel degelijk nu problemen gesignaleerd, maar hij draagt geen ( deel) oplossingen aan behalve dat betaald parkeren.

      • Nee, in de inleiding staat dat Raat ‘niet direct een oplossing’ had, maar het probleem bij de gemeenteraad wilde neerleggen, zodat die eens de kaders kan aangeven (wat het hoogste orgaan van deze gemeente – de zogenaamde volksvertegenwoordiging – niet zo misstaan). En passant zei hij dat betaald parkeren, dankzij de waterbedwerking, in steeds meer buurten van Amstelveen geldt.

        • šŸ˜‚šŸ˜‚of de raad in meerderheid met iets anders zou komen wat B&W binnenkamers zou hebben bedacht of andersom .
          Kunt u mij vertellen wanneer de raad in meerderheid eens tegen een voorstel van B&W heeft gestemd? Gewoon als voorbeeld?

      • Waren geuzen anoniem?

        Publiek debat is per definitie niet anoniem en politiek debat al helemaal niet. Anonimiteit is stiekem, laf en oneerlijk, want tegenstanders kunnen jou niet raken zoals jij hen wƩl kunt raken. Behalve anoniem schrijf jij hier toch al onder twee verschillende namen om te verhullen hoe vaak jij schrijft. Die betrokkenheid is lovenswaardig, dus kom er maar eerlijk voor uit.

  3. Wat in de afgelopen 50 jaar in het kader van neoliberaal gedachtengoed werd besloten, daarvan plukken wij nu de wrange vruchten.
    Dat geldt voor energieverspilling, automobiliteit, luchtvaart, planologie, stedenbouw, wegwerpeconomie, mondialisering, import van schijnbaar goedkope arbeid, etc.

    Voor het hier gesignaleerde probleem zijn hoge parkeertarieven, pendelbussen en fijnmazig openbaar vervoer gedeeltelijke oplossingen.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.