De opkomst van ruim 80 Amstelveners bij het dinsdag gehouden stadsgesprek over Schiphol, ziet wethouder Adam Ezakalai als hun betrokkenheid bij de luchtgaven. Ze waren uitgenodigd voor een zogenoemd stadsgesprek in P60. Centraal stond de vraag hoe Amstelveense inwoners en ondernemers tegen Schiphol aankijken.

Het is volgens gem dan ook belangrijk om het gesprek aan te gaan over de voordelen en nadelen van Schiphol.

Woondruk

“Inwoners en ondernemers zien voordelen en nadelen in de nabijheid van Schiphol”, zegt hij. Ook over effecten op de leefbaarheid werden volop zorgen geuit. Eszakalai: “Schiphol en het rijksbeleid beperken ook de mogelijkheden om te bouwen en de gemeente wil graag weten hoe onze inwoners daarover denken. Amstelveen heeft namelijk de hoogste woondruk van Nederland. Dat wil zeggen dat veel meer mensen graag in Amstelveen willen wonen dan er woningen zijn. Door dit met Amstelveners te bespreken, kan ik hun input in gesprekken met relevante partijen betrekken.” Hij vindt de animo met de gemeente te praten een ‘waardevolle input’ voor de gesprekken die Amstelveen voert over Schiphol, in de regio en met het Rijk.

Stadsgesprek

De gemeente organiseert vaker stadsgesprekken over diverse onderwerpen over bijvoorbeeld veiligheid, mobiliteit, bouwhoogtes, etc. Deelnemers daaraan worden via een steekproef, op basis van loting, uitgenodigd. In het Stadsgesprek Schiphol is de steekproef zó ingezet, dat er ook voldoende jongeren aanwezig waren, zegt de gemeente.

Coalitieakkoord

In het Coalitieakkoord wordt ingezet op minder vluchten over Amstelveen en minder overlast. Verder  dringt de gemeente blijvend aan op het fors terugdringen van het gebruik van de Buitenveldertbaan en op niet-noodzakelijke nachtvluchten. Daarnaast ligt de focus op het verbeteren van de luchtkwaliteit. waarvoor metingen rond Schiphol en de A9 van belang zijn. In het akkoord staat ook dat het College inwoners wil betrekken bij het Schipholbeleid.

Resultaten

Aanwezigen konden stemmen op stellingen. Vervolgens vond een gesprek plaats. Van de aanwezigen woonde 43% al meer dan 30 jaar in Amstelveen en 27% tussen 11 en 30 jaar. Meer dan 30% vond het aangenaam dicht bij Schiphol te wonen, 32% was neutraal daarover en 37 vond het onaangenaam. De meerderheid van de aanwezigen (51%) vond dat er toch gebouwd zou mogen worden op plekken die vanuit de luchthaven beperkingen opleveren en 21% ‘misschien’.

Inwoners konden ook aangeven welke voordelen er voor hen aan Schiphol zijn. Een groot deel gaf aan dat ze van Schiphol gebruik maken voor vakanties en als snel openbaar vervoer knooppunt. Een ander deel gaf aan dat ze er niet direct voordeel van hadden. Een kleiner deel meldde op Schiphol te werken of een aan de luchthaven gerelateerd bedrijf. Anderen moeten nu eenmaal veel naar het buitenland of dat hun internationale werknemers via Schiphol komen.

Nachtvluchten

Op de avond werden verschillende onderwerpen besproken, zoals nachtvluchten, minder vluchten, zorgen over gezondheid, geluidsoverlast, de juiste vluchten naar Schiphol en de voorkeur voor treingebruik voor de kortere afstanden. Een ander punt dat naar voren kwam is de verbetering van communicatie door Schiphol en Luchtverkeerleiding Nederland over zaken als baanonderhoud en het baangebruik, zodat inwoners beter weten wat er gebeurt. De wethouder beloofde dit door  te geven. Het verslag van de avond zal op de website worden geplaatst en gemaild worden naar de aanwezigen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.