De bedrijven achter de zogenaamde ‘flitskoeriers’ moeten zich vestigen op bedrijventerrein. Dat stellen althans B&W aan de gemeenteraad voor, wegens de overlast in buurten en winkelcentra.
Officieel heet het dat een ‘afwegingskader’, waarvan de voorwaarden worden opgenomen in een door de raad vast te stellen ‘paraplubestemmingsplan’.
Distributiepunt
Flitsbezorgdiensten leveren snel producten, maar gebruiken vaak winkels als opslag en distributiepunt. Vandaar bezorgen ‘flitsers’ te goederen. Bij deze ‘dark stores’ kun je vaak niet naar binnen kijken en ze zijn niet open voor winkelend publiek om producten te kopen.
Wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken zegt niet tegen flitsbezorgdiensten te zijn, maar in een winkelcentrum geen dark stores te willen hebben. “Je wilt dat daar levendigheid is en dat inwoners binnen kunnen lopen bij de winkels. Ook als die in een woonwijk ligt geeft dat problemen”, zegt hij. Dark stores kunnen naar zijn mening overlast veroorzaken voor inwoners in de buurt daarvan, onder meer door wachtende bezorgers, andere laad- en lostijden dan de overige winkels en daardoor geluidsoverlast. Elzakalai: “De veiligheid speelt eveneens me in verband met de verkeersbewegingen. We vinden daarom onze bedrijventerreinen, waar ook andere distributiebedrijven zitten, geschikte locaties voor de flitsbezorgers.”
Afweging
Om flitsbezorgdiensten zich op locaties te laten vestigen die de gemeente wenst, is dus een zogeheten afwegingskader opgesteld. Daarin staat op welke plekken flitsbezorgdiensten zich kunnen vestigen en onder welke voorwaarden. Het afwegingskader is opgesteld in overleg met de verschillende zogenaamde stakeholders, zegt de gemeente. Er wordt in gemeld dat flitsbezorgdiensten vallen onder de bedrijvenbestemming post en koeriersdiensten en moeten daardoor een plek zoeken op bedrijventerreinen. Die zijn ingericht op laden en lossen, de vervoersbewegingen en het geluid, vindt de gemeente. De voorwaarden van het afwegingskader zullen worden opgenomen in het paraplubestemmingsplan.
Tot de lokale stakeholders behoren volgens de gemeente Koninklijke Horeca Nederland, Vereniging Amstelveense Detailhandelsorganisaties, Midden- en Kleinbedrijf Amsterdam, Ondernemersvereniging Amstelveen, de flitskoeriers en de raad in een raadsgesprek. De raad besluit binnenkort over het afwegingskader.