Omdat de zogeheten Zwanenburgbaan van Schiphol met ingang van maandag 2 januari een grote onderhoudsbeurt krijgt, is dan drie maanden lang de Buitenveldertbaan, die hinder veroorzaakt in Amstelveen, weer meer in gebruik.
De Zwanenburg start- en landingsbaan is tot en met medio april niet beschikbaar voor vliegverkeer.
Nachtvluchten
Ook kan de Schiphol-Oostbaan worden gebruikt als landingsbaan en verplaatst een klein deel van de vluchten naar de Kaagbaan. Maar gedurende piekmomenten (veel vliegverkeer) kan bij zuidenwind mogelijk de Buitenveldertbaan vaker in gebruik zijn als tweede landingsbaan en als (tweede) startbaan bij noordenwind, meldt de gemeente. Zij wijst er op dat het groot onderhoud geen gevolgen heeft voor nachtelijk vliegverkeer.
In de nacht is normaal gesproken de Zwanenburgbaan af en toe in gebruik in zuidelijke richting wanneer de Kaagbaan niet beschikbaar is door bijvoorbeeld kort baanonderhoud of wind- en weersomstandigheden. In de onderhoudsperiode van de Zwanenburgbaan, kan het voorkomen dat ook de Kaagbaan ’s nachts niet beschikbaar is. Dit is bijvoorbeeld wanneer het heel hard waait vanuit het zuidoosten. De wind staat dan dwars op de Kaagbaan, waardoor het niet veilig is om vanaf deze baan vliegtuigen te laten starten. In dat geval is de Aalsmeerbaan het alternatief.
Asfalt
Het uitgangspunt van Schiphol is volgens de gemeente dat de Aalsmeerbaan zo min mogelijk wordt ingezet in de nacht, alleen als dit echt niet anders kan. Hiervoor stelt Schiphol zo nodig zelfs het kort onderhoud aan de Kaagbaan uit naar een ander moment binnen dezelfde week. De Zwanenburgbaan is in de jaren zestig van de vorige eeuw aangelegd. Tijdens dit groot onderhoud gaat Schiphol het asfalt van de start- en landingsbaan volledig vernieuwen. Ook wordt 12.000 vierkante meter aan markeringen op de baan en vervangen en 6 kilometer aan goten en uitgangen op en rond de baan. En alle halogeen grondlichten inclusief alle elektrische kabels voor een duurzamere en betrouwbaardere led-verlichtingsinstallatie. Dit gaat over bijna 6.400 lampen en 450 kilometer aan kabels. Daarnaast voert Schiphol een volledige renovatie van het baanstation en van het hemelwaterafvoersysteem in het gebied rond de baan. Dagelijks zullen er zo’n 166 mensen werken aan de Zwanenburgbaan.
Landingssysteem
Tijdens en na het groot onderhoud vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Zwanenburgbaan. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. In de periode van zes weken na afloop van het groot onderhoud (naar verwachting tot eind juni) kan hierdoor de Zwanenburgbaan bij slecht zicht niet worden gebruikt voor landingen vanuit zuidelijke richtingen. De Buitenveldertban is dan één van de alternatieven.
Baanonderhoud in 2023
Naast het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan vinden er ook onderhoudswerkzaamheden plaats op de andere banen. Inmiddels zijn er een aantal wijzigingen in de planning doorgevoerd. Wie meer wil weten over het vliegverkeer tijdens het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan of tijdens andere onderhoudsperioden kan contact opnemen met Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) via bezoekbas.nl.