Verkeerswethouder Herbert Raat sprak maandagmiddag met Bovenkerkers en andere direct betrokkenen over de toekomst van de bussluis voor de St. Urbanuskerk, nu de rechter de gemeente daarover in het ongelijk stelde (foto). Die vond dat zij onvoldoende heeft gemotiveerd waarom er voor de bussluis is gekozen.

Het proces was aangespannen door het Actiecomité Veilig Bovenkerk.

Onzorgvuldig

Bovenkerk wil het wel veiliger maken door minder gemotoriseerd verkeer toe te laten. Dat wil ook de gemeente. Haar leek een bussluis in de Noorddammerlaan een oplossing, zodat verkeer die niet meer kon kiezen om de Legmeerdijk te komen. Na – volgens de gemeente jarenlang – overleg met bewoners en het verkennen van de mogelijkheden leidde dat een jaar geleden tot de aanleg van de bussluis. Maar daar waren veel Bovenkerkers tegen, omdat sluipverkeer voor de woonstraten koos. De rechter vindt ook vindt ook dat de gemeentelijke motivatie voor de aanleg – en dus het verkeersbesluit van B&W – onzorgvuldig is geweest.

Ambitie

Het vergroten van de verkeersveiligheid voor heel Bovenkerk is de primaire doelstelling van het verkeersluw maken van de Noorddammerlaan/Legmeerdijk, zegt de gemeente Een tweede speerpunt is het aanpakken van het (sluip)verkeer in een aantal omliggende woonstraten. Maar dat loopt door de aanleg aan de bussluis de spuigaten uit, vindt Bovenkerk. Maar volgens de gemeente was de oorspronkelijke ambitie van B&W en omwonenden het verkeersluw maken van het gebied aan te grijpen om een verblijfsplein te maken tussen de St. Urbanuskerk en Silversant. Dat heeft eigenlijk ook de voorkeur van Raat. “De uitspraak van de rechter geeft ons nu de mogelijkheid opnieuw te kijken naar wat we willen met dit gebied”, zegt hij. “Belangrijk is eerst te kijken naar wat we voor de lange termijn willen en vervolgens met voorstellen te komen voor hoe we dit kunnen bereiken.” Ook zijn belangrijkste doel is het verkeersveilig maken van heel Bovenkerk. “Daarom gaan wij in gesprek met bewoners over de toekomst van dit gebied.” De aankomende tijd gebruikt de gemeente volgens hem om een aantal scenario’s uit te werken waarmee zij uiterlijk in het tweede kwartaal van 2023 aan de slag kan

Aanleg bussluis

Het is overigens een zwaar op de maag liggend probleem in Bovenkerk. De gemeente herinnert er aan dat al in 2018 in samenwerking met omwonenden begonnen is met het verkennen van mogelijkheden om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit heeft geresulteerd in de aanleg van de bussluis, in november 2021, maar volgens het actiecomité Veilig Bovenkerk zorgde die voor sluipverkeer in een aantal omliggende woonstraten. De rechter heeft 8 november 2022 in het voordeel van het actiecomité geoordeeld. Het college van B en W is opgedragen een nieuw verkeersbesluit te nemen waarin zij alle betrokken belangen zichtbaar weegt en de uiteindelijke keuze goed onderbouwt. De bussluis met bijbehorende voorzieningen mag in elk geval tot zes weken na het nemen van het nieuwe verkeersbesluit blijven.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.