Volgend is het driekwart eeuw geleden dat de revolutionaire Cobra-beweging werd opgericht in Parijs. Natuurlijk viert het Cobra Museum voor Moderne Kunst dat jubileum. Er staat een daaraan gewijd tentoonstellingsprogramma met veel internationale bruiklenen op het programma.
In januari gaat het jubileumjaar van start met een drieluik van Deense moderne kunst.
Drie exposities
De tentoonstelling Wij kussen de aarde brengt, voor het eerst buiten Denemarken, een overzicht met zo’n 100 werken van ruim 25 kunstenaars. Speciale aandacht gaat naar het werk van kunstenaarskoppel Ernest Mancoba en Sonja Ferlov. Het drieluik wordt afgesloten met het uitzonderlijke oeuvre van de Deense Ovartaci. In juni opent de tentoonstelling Grenzeloos & vrij met 150 werken van Appel, Constant, Corneille, Jorn, Picasso, Beckmann, Basquiat, Klee, MirĆ³ en Munch, samen met hedendaagse kunstenaars als Jonathan Meese en Cecily Brown. Het publiek wordt uitgenodigd het werk van Cobra-kunstenaars te vergelijken en verbanden te leggen met verwante kunstenaars die vĆ³Ć³r, gelijktijdig of daarna werkten. Deze tentoonstelling wordt gecomplimenteerd met een presentatie tekeningen, keramiek en etsen van Pablo Picasso, samengesteld uit nooit eerder in Nederland getoonde particuliere collecties. Voor alle bovengenoemde tentoonstellingen geeft het Cobra Museum een publicatie uit. Het jaar wordt afgesloten met de tentoonstelling MOĆDe van fotograaf en filmmaker Anton Corbijn waarin hij de cross-over verkent tussen fotografie en de modewereld.
Cobra (1948-1951) Ā·
Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutionaire doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit Belgiƫ en Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om.
Nieuw tijdperk
Het was het begin van een nieuw tijdperk met ‘alles mag en alles kan kunst’. De vreugde van totale geestelijke en artistieke vrijheid en spontaniteit van de Cobra-kunst moest een tegenwicht bieden aan de nachtmerrie van de oorlog. Cobra zorgde in Nederland voor grote ophef. In kranten werd gesproken over geknoei, gekladder en verlakkerij. Want Cobra is een schilderkunst die doet denken aan kindertekeningen. “Dat kan mijn neefje van 6 ook,” is nog altijd een veelgehoorde uitspraak bij de werken van de Cobra-kunstenaars. Het past bij het Cobra gedachtegoed: Vrijheid, lef, experiment en inclusie, want iedereen is kunstenaar. Duizend dagen maakten de Cobra-kunstenaars kunst, daarna gingen ze weer hun eigen weg. Duizend dagen die tot op de dag van vandaag veel invloed hebben. Het toen zo revolutionaire Cobra is tegenwoordig verankerd in de Europese kunstgeschiedenis.
Cobra Museum
Met als basis de eigen collectie (die er volgens kunst- en cultuurwethouder Herbert Raat niet is) vertelt het Cobra Museum het vrije verhaal van de Cobra-beweging en brengt dat tot leven met actuele maatschappelijke thema’s. “Om mensen te boeien, betekenis te geven, te inspireren en te troosten”, zegt de directie. “Dat gebeurt in wisselende collectie- en tijdelijke tentoonstellingen en door een breed scala aan evenementen, activiteiten en workshops.” Cobra-kunst is overigens ook opgenomen in museale collecties van onder meer het Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstmuseum Den Haag, Museum Beelden aan Zee en het Stedelijk Museum Schiedam. Het jubileum programma is mede mogelijk gemaakt door de partners en steungevers van het museum als de gemeente, VriendenLoterij, Trebbe, BPD, Rabobank Amstel & Vecht, Hizkia van Kralingen, KEIM en de Cobra Business Club.