In de bunker aan de Wolfert van Borsselenweg hebben leerlingen van groep 8 van Het Palet-Zuid maandagochtend een proefles gevolgd in het kader van het lespakket Historisch Besef.

Met ingang van het komende schooljaar kunnen basisscholen de leerlijn over de historie van Amstelveen, waaronder de Tweede Wereldoorlog, bestellen bij Cultuureducatie Amstelland. Een bezoek aan de ‘Paulusbunker’ maakt er deel van uit.

Perron C

Cultuureducatie Amstelland, onderdeel van Platform C, maakte het pakket en zorgde na renovatie van de bunker ook voor de inrichting ervan voor educatief gebruik. Schoolklassen van groep 7 en 8 van twee Amstelveense scholen, waaronder Het Palet-Zuid, brengen een proefbezoek aan de bunker waarna de les wordt geëvalueerd. “De situatie in Oekraïne maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om te blijven onderwijzen over de Tweede Wereldoorlog”, zegt wethouder Herbert Raat (monumenten), die ook de eerste proefles bijwoonde. De bunker is een gemeentelijk monument en volgens hem een belangrijk hulpmiddel om over deze zwarte bladzijde in de lokale geschiedenis te kunnen vertellen aan huidige en volgende generaties. “Zo kunnen we laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat we er alles aan moeten doen om oorlogssituaties te voorkomen”, vindt hij. “Nu toetsen twee basisscholen de lesstof voor ons tijdens proeflessen. We hopen dat veel basisscholen volgen en het lespakket zullen bestellen.”

Lespakket

De aanwezige leraren constateerden tijdens de proefles dat het lesprogramma met zorg is samengesteld en indrukwekkend voor zowel leerlingen als begeleiders. “Ik had nooit gedacht dat zo dichtbij zoiets heeft afgespeeld”, luidde een van de reacties. Het verhaal dat wordt verteld in de bunker is gekoppeld aan de belevingswereld van kinderen. Op informatiepanelen staan persoonlijke verhalen en anekdotes die gebaseerd zijn op egodocumenten uit de Tweede Wereldoorlog, zoals fragmenten uit dagboeken, interviews en foto’s uit het gemeentelijk historisch fotoarchief. Tijdens het bezoek aan de locatie worden de leerlingen in drie geroepen verdeeld. Elke groep bekijkt de oorlog vanuit drie verschillende perspectieven: De Duitse bezetter (kijkend naar de villa’s aan de Wolfert van Borsselenweg), het verzet (kijkend naar de Pauluskerk) en in de bunker vanuit de inwoner van Amstelveen. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld het verhaal te horen van de familie Van Kuiken. Jelle van Kuiken was predikant van de Dorpskerk. Zijn dochter Nienke van Kuiken heeft de collectie van haar vader uit de Tweede Wereldoorlog als gift gegeven aan de gemeente en is nu gedeeltelijk te zien in de bunker.

Educatief gebruik

De gemeenteraad heeft de wens uitgesproken een educatieve functie te geven aan de bunker en dit vastgelegd in het bestemmingsplan. Een team van deskundigen – bestaande uit vertegenwoordigers van Amstelveen Oranje, Vereniging Historisch Amstelveen, stichting Museum zonder Muren, Verzetsmuseum Amsterdam en CIDI – hielp bij de educatieve invulling, die door Cultuureducatie Amstelland verder werd uitgewerkt als onderdeel van het lespakket Historisch Besef Amstelveen voor basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8.

Fotobijschrift: Herbert Raat, Noëlle Slinger (programmaleider onderwijs bij Cultuureducatie Amstelland) en directeur Madeleine Heijligers van Platform C.

12 REACTIES

  1. De eerste proefles in die “bunker” is nu gegeven, een half jaar nadat het gewone publiek een kijkje mocht nemen, natuurlijk in aanwezigheid van enkele onderwijskundige hotemetoten en het bestuurlijke popidool, althans te oordelen naar het aantal gepubliceerde foto’s , de hr. Raat.
    Toch goed dat de afdeling propaganda ( want ik neem aan dat de pers er weer eens niet bij mocht zijn) van de gemeente ook nog een reactie van 1 van de kinderen meldt in een bijzinnetje.

    • Ach ja, u bent tegen de bunker en misschien tegen alles wat deze wethouder doet, want wat er in een ver verleden is gebeurd hebt u hem niet vergeven. U zult nu wel weer zeggen dat ik een woordvoerder van de gemeente ben, want selectief lezen is uw tweede natuur.

    • Dat is bewust zo! Er moet nadrukkelijk schriftelijk toestemming gegeven worden door de ouders/verzorgers voor het publiceren van foto’s waarop hun kinderen duidelijk zijn te herkennen . Dit ivm privacywetgeving.
      Jaren geleden ben ik daar nog wel eens op het matje voor geroepen als schoolmeester, toen ik een foto en een artikeltje had gepubliceerd over één of ander lesje in een plaatselijk vakbondsblaadje.

  2. “Zo kunnen we laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat we er alles aan moeten doen om oorlogssituaties te voorkomen.”

    Een paar honderd kilometer naar het Oosten is het oorlog. Voor Oekraïne komen Raats lessen helaas te laat. Geen enkel lessenpakket heeft ooit een oorlog kunnen voorkomen. In tegendeel, vrees ik, omdat het daarin steeds gaat om wij en de anderen.

    Leren leerlingen dat zij verzoenend moeten denken over Rusland, of juist argwanend en waakzaam? En wat is daarvan het effect? Dat bedoel ik.

    Dat witgeschilderde zaaltje lijkt natuurlijk in de verste verte niet op een bunker. Die lessen kunnen in ieder lokaal of zaaltje worden gegeven, zonder dat daarvoor vele honderdduizenden euro’s gemeenschapsgeld verspild moesten worden.

  3. De kinderen zijn wel zichtbaar op de foto, weliswaar niet herkenbaar door de idiote privacy-regels. Daardoor kregen de lokale journalisten niet eens een uitnodiging naar de bunker, want als een leerling ongewenste opmerkingen zou uiten dat zou een enorme en schadelijke effect veroorzaken bij onze politieke idolen….

    • Helaas gebeurt dit steeds meer bij de gemeentepolitiek, maar ook bij de individuele politieke partijen.
      Ook dom, want ze missen zo wel publiciteit! Flink herrie in de tent is ook wel eens goed. De mensen willen niet alleen hallejua berichten. Dat maakt je ongeloofwaardig. Jammer!

  4. Wat Herbert Raat in een ver verleden deed, doet hij nog steeds: Netwerken, vriendjespolitiek bedrijven, lokale pers te vriend houden, werken aan zijn imago, hobby’s najagen, pretprojecten begunstigen, handig praten, kritiek negeren, niet luisteren naar klachten en suggesties en lastige bestuurlijke taken verwaarlozen. In het gezapige en onkritische Amstelveense klimaat komt hij daarmee weg.

  5. @Johan Bos, ik heb u nooit een woordvoerder van de gemeente genoemd maar alleen gezegd dat u Herbert Raat altijd als een trouwe waakhond verdedigt (ook nu weer) en daarom wel diens woordvoerder lijkt.

    De onafhankelijke pers wordt wel de waakhond van de democratie genoemd, maar daar lijkt het in Amstelveen niet op. AmstelveenZ is immers het orgaan van de regerende partij VVD, Amstelveens Nieuwsblad is het officieuze gemeenteblad dat de bestuurders en politici dus niet kritisch volgt en AmstelveenBlog laat zich nooit kritisch uit over wat prethouder Raat (VVD) doet of nalaat en valt iedereen aan die dat wél waagt.

    • Betreffende de hr Bos, hr. Waning. Dat is niet waar!
      In zijn colomns heeft de hr. Bos de “transparantie” genoeg gehekeld, ook het democratisch gehalte, de “controlefunctie “ van de meerderheid van de raad en niet te vergeten de “communicatieafdeling” van het gemeentehuis. Raat vormt hier wel een groot onderdeel van, soms zelfs de spil.

      Ook ik ben het niet altijd eens met wat de hr Bos zegt. Dat mag en is zelfs goed.

      Maar u gaat blijkbaar van het principe uit; Wie niet voor me is, is tegen me. U krijgt al een rode waas voor uw ogen als de naam Raat maar genoemd wordt.

    • @Frank (zucht, nogmaals),
      ik heb Johan Boos nooit een woordvoerder van de gemeente genoemd, maar wel een trouwe verdediger van alles wat prethouder Herbert Raat doet of nalaat

Laat een antwoord achter aan Mart Roos Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.