Door een schilderij van iemand anders in te kleuren opende directeur Arja Broenland (foto onder) van de koepel van kankerpatiëntenorganisaties vrijdag de expositie ‘Verwoorden, Verklanken, Verbeelden, Verwerken’ in het Cobra Museum. Daar werden kunstwerken tentoongesteld van (ex) kankerpatiënten en die bleken vaak over veel creativiteit te beschikken. Bezoek aan de expositie is zeer aanbevelenswaardig. De expositie werd ingericht door de op verwerking van de ziekte door creatieve expressie gerichte en nu 25 jaar bestaande stichting Kanker in Beeld, samen met het museum.
Misschien geeft een ook op de tentoonstelling hangend gedicht van Pieter de Laat de drijfveren van de opeens – en veelal op latere leeftijd – geboren kunstenaars het beste weer. “De sierkers draagt roze japonnen”, schreef hij en na veel positiefs eindigt het vers met: ‘helderblauwe lucht die ik tussen chemokuren zag’.
Zingen
Tijdens de openingsceremonie trad het ‘Zingen voor je Leven’-koor (foto boven) uit Amsterdam op, geleid door Frans Meijer (die trouwens vrijdag 4 november in het Cobra museum een workshop leidt) en aan de piano begeleid door Harrie Herfst. Het koor is een van de activiteiten van de stichting, net als ‘Dansen voor je Leven’ en ‘Spelen voor je Leven’. Het is allemaal begonnen met kunstwerken, maar die andere activiteiten kwamen al snel, vertelde voorzitter Cora Honing. Overigens was Pieter Monkelbaan van Burgerbelangen Amstelveen (BBA) het enige raadslid dat de ceremonie bijwoonde.
Dertig
Er zijn dertig van die koren in diverse plaatsen, zei Honing. Zij bestaan uit mensen die met de ziekte hebben te maken. Behalve Hebreeuwse en Arabische teksten (onder meer uit de Koran) zong het koor in het Cobra ook de Engelse versie van het bekende ‘Halleluja’, waarmee Israël ooit het Songfestival won en waarvan het refrein door de vele aanwezigen, voornamelijk exposanten en andere aan de stichting verbonden kunstenaars, werd meegezongen. Voor directeur Stefan van Raay van het Cobra Museum voor Moderne Kunst was het niet vreemd dat de expositie in een Amstelveense cultuurtempel werd gehouden. Hij herinnerde er aan dat de Stichting ‘Kanker in Beeld’ in wezen in Amstelveen is opgericht en het eerste atelier van haar daar werd geopend. Hij sprak over het welbevinden dat kunst inhoudt, wat Belgische artsen ertoe bracht museum op recept voor te schrijven tijdens de lockdown, waardoor in België alle musea open bleven, terwijl die hier moesten worden gesloten.