Omdat de gemeente de door plezierboten veroorzaakte overlast op de Amstel wil beteugelen, gaat zij commerciële bootverhuurbedrijven aanschrijven, opdat die letten op het gedrag van groepen. Eerder werd een nieuwe handhavingsboot op het water ingezet.
Om te letten op de varende en overlast gevende groepen wordt ook de hulp van de bewoners van de Amsteldijk ingeroepen.
Noteren
Zondagmiddag voeren burgemeester Tjapko Poppens en handhavingswethouder Herbert Raat, uiteraard weer zonder de media te informeren, mee met het team handhaving van de gemeente en de politie op de Amstel (foto).
Volgens een gemeentelijk persbericht spraken zij met Amsteldijk-bewoners, die veel geluidsoverlast ervaren van opvarenden van plezierboten. Ook varen die vaak te hard en houden zij soms sanitaire stops bij (of in) de achtertuin van de omwonenden. Wat die zeiden blijft een geheim, maar volgens Raat past hun boodschap absoluut niet bij Amstelveen. “Daarom hebben we de bewoners gevraagd te noteren waar de meeste overlast vandaan komt, van welke commerciële bootverhuurbedrijven, en ons te voorzien van deze informatie plus foto’s. Wij gaan deze bedrijven vervolgens formeel aanschrijven. Als de situatie niet verbetert, bekijken we welke bestuursrechtelijk weg we kunnen bewandelen om dit aan te kunnen pakken.”
Onacceptabel
De bewoners klagen overigens steen en been over de pleziervaart. Vorig jaar bezocht Raat bestuursleden van een klagende organisatie van bewoners de Amsteldijk. Volgens burgemeester Poppens heeft de aanpak van overlast door pleziervaart de komende tijd prioriteit heeft. Met de politie is afgesproken dat zij zoveel als mogelijk meevaren op mooie dagen, zegt hij. Momenteel zijn niet alle handhavers bevoegd tegen alle overtredingen op het water op te treden. De gemeente is bezig om handhavers hiervoor op te leiden. “Het is ons gelukt bevoegde handhavers in te zetten die mogen verbaliseren op meerdere strafbare feiten op het water”, zegt Poppens. “Dit aantal zijn wij verder aan het opschroeven. Natuurlijk is niet alle overlast van pleziervaart te voorkomen, maar de mate waarin dit nu plaatsvindt is onacceptabel.”
Maximaal 9 kilometer
In Amsterdam mogen niet meer dan twaalf personen aan boord van een boot verblijven. Bewoners van de Amsteldijk vertellen dat deze hoofdstedelijke regel voorbij de gemeentegrens met Amstelveen direct overboord gaat. Bij het Kalfje stappen extra passagiers op om vervolgens heen en weer te varen over het Amstelveense deel van de Amstel. Om de vaarregels onder de aandacht te brengen, plaatste de gemeente waarschuwingsborden langs de Amstel ter hoogte van de Kalfjeslaan, vanuit Amsterdam gezien, en bij de Hollandsedijk, vanuit Uithoorn gezien. Hierop staan de belangrijkste regels voor varen op de Amstel beschreven: 9 kilometer per uur is de maximale snelheid op het water, waar geen versterkte muziek mag en geen afval achtergelaten worden.
Handhavingswethouder Herbert Raat?
Laat me niet lachen.
Ik ben vaak genoeg bij de Amstel maar mij valt het niet op. Ja, een enkele boot vaart te hard. Poepende mensen heb ik nog nooit gezien en wie heeft nog nooit stiekem een plasje gedaan als ie op ploffen stond.
Waarschijnlijk wonen er veel bevriende VVD-leden aan de Amstel. Daar is een vriendjespoliticus als wethouder Raat (VVD) gevoelig voor. In het Stadshart merk je er helaas weinig van dat Amstelveen een ‘handhavingswethouder’ heeft.
Kom dachten Poppy en Herby , het is mooi weer en in de burelen van het Kremlin a/d Poel is het ook niet altijd interessant. We gaan een stukje varen. Leuk! En we maken er gelijk een fotomomentje ter verhoging van onze Popie Jopie-gehalte van. Dat ze gelijk 2 handhavers van hun volgens diezelfde 2 van hun werk afhouden is onbelangrijk.
Ook niet natuurlijk dat op kosten van de belastingbetaler dit soort onzinnige berichten compleet met foto door de afdeling communicatie wordt gemaakt, waarschijnlijk ook nog zonder de onafhankelijke pers in te lichten.
Wat een stelletje flapdrollen!
Een leuk uitje voor de wethouder van Hobby en Lobby die zichzelf beloond heeft met een pretpakket van taken.
Dit is al het derde artikel dat Raats PR-medewerker Johan Bos wijdt aan de kennelijk weinig succesvolle pogingen van de wethouder om overlast op de Amstel te beperken.
Handhaving ligt Herbert Raat niet. “Dat is niet de stad die wij willen,” zei hij ooit tegen een bevriende journalist toen ik hem beleefd verzocht had om zijn eigen Stadspleinregels te handhaven. (Als JB zich hier mag herhalen dan doe ik dat ook, voor het broodnodige tegenwicht tegenover deze politiek-journalistieke samenwerking.)