Nestlé, met het Nederlandse hoofdkantoor in Amstelveen, zegt haar broeikasgasemissies tegen 2030 te willen halveren om tegen 2050 netto-nul te bereiken. Er komen nu bij de bereiding van voedselproducten nogal wat emissies vrij, weet het bedrijf.

Netto-nul wil zeggen dat Nestlé broeikasgasemissies van boer-tot-bord drastisch denkt te verminderen en haar resterende emissies uit de atmosfeer te verdrijven met projecten waarin koolstof wordt opgeslagen in bodems en bomen.

Regeneratieve landbouw

Meer dan twee derde van Nestlé’s uitstoot is afkomstig van de productie van agrarische ingrediënten. Die koopt zij van 500.000 boeren waarmee het rechtstreeks samenwerkt en van 4,5 miljoen boeren via leveranciers, wereldwijd. Samen met haar leveranciers wil het bedrijf de manier waarop voedsel wordt geproduceerd veranderen. Intensieve landbouwpraktijken zullen worden omgevormd tot regeneratieve landbouw, ten behoeve van de natuur en om het inkomen van boeren te verbeteren, zegt Nestlé.

Gezonde bodems

Een derde van de bovengrond van de wereld is al aangetast, weet de onderneming. Om deze trend te keren zegt het boeren te helpen geen of minder pesticiden te gebruiken en technieken toe te passen zoals permanente bodembedekking, gewas rotatie en verminderde grondbewerking. ‘Dit helpt meer koolstof en water in de grond te houden en gezondere bodems en landschappen te creëren.’

Nestlé heeft dergelijke programma’s al in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk geïnitieerd en zegt die over de hele regio uit te breiden, te beginnen in Italië en Hongarije. ‘In de komende vijf jaar zullen wij 20% van onze belangrijkste ingrediënten kopen uit regeneratieve landbouw en 50% tegen 2030.’

Melkveebedrijven

Melkproducten en plantaardige alternatieven voor zuivel vormen de kern van de toekomst van Nestlé. Het bedrijf wil zuivelproducten ontwikkelen die goed zijn voor mensen en goed voor de planeet. De Nestlé-projecten in Zwitserland (Climate-friendly Milk) en in het Verenigd Koninkrijk (First Milk) hebben sterke resultaten behaald in de vermindering van de CO2-uitstoot op meer dan 220 melkveebedrijven. Deze verlagingen zijn bereikt door een reeks betere landbouwinitiatieven, waaronder het langer houden van koeien, het gebruik van meer lokaal voer en het werken aan de gezondheid van koeien door verbeterde veterinaire praktijken. Het bedrijf zal deze initiatieven opschalen, onder meer in Frankrijk, Duitsland, Marokko en Spanje, met als doel netto emissievrije melkveebedrijven.

Cacao en koffie

Cacao en koffie zijn twee belangrijke ingrediënten die Nestlé gebruikt in veel van haar producten. Het bedrijf wil niet dat de productie van die ingrediënten wordt gekoppeld aan ontbossing, wat leidt tot meer CO2-uitstoot. Het belooft dat in 2025 cacao en koffie voor honderd procent komt uit duurzame bronnen en daarvoor samen te werken met boeren om ontbossing te voorkomen. ‘Wij implementeren een ambitieus herbebossingsplan.’ Nestlé heeft zich ertoe verbonden tot 2030 elk jaar minstens 20 miljoen bomen te planten in de gebieden waar het ingrediënten vandaan haalt.

Het bedrijf zegt de komende vijf jaar in totaal 3,2 miljard Zwitserse franken (2,9 miljard euro) te investeren om klimaatverandering tegen te gaan en netto-nul emissie te bereiken. Dar bedrag is inclusief CHF 1,2 miljard om regeneratieve landbouw in de toeleveringsketen te stimuleren.

Stimuleren

Nestlé zegt mensen te willen stimuleren voor duurzamere producten (gezonder en klimaatvriendelijker) te kiezen. Het bedrijf heeft het aanbod van plantaardige voedingsmiddelen en dranken versneld en noemt als voorbeeld Nestlé’s NaturNes Bio, plantaardige babytoetjes. Met blijvend innoveren van Garden Gourmet zegt het plantaardige alternatieven voor vlees te introduceren. ‘De Garden Gourmet Sensational is een plantaardige burger, die bijvoorbeeld ongeveer 80% minder ecologische voetafdruk dan een runderburger.’

Garden Gourmet en Nespresso is volgend jaar koolstofneutraal, belooft het bedrijf. En ook dat meer merken zullen volgen.

Verpakkingen

De netto-nul emissie in 2050 heeft ook met verpakkingen te maken, weet Nestlé. Daarom zegt zij meer gerecycled materiaal te gaan gebruiken of de verpakking helemaal te verwijderen. Begin vorig jaar kondigde Nestlé een investering aan van maximaal CHF 2 miljard aan om het gebruik van gerecycled plastic en de ontwikkeling van innovatieve verpakkingsoplossingen te versnellen. In Nederland is Purina onlangs een pilot gestart met een recyclebaar portiezakje van monoverpakking voor nat voer voor huisdieren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.