Het vrijdag op het Keizer Karel College gehouden Multiplier Event YES blijkt geïnitieerd door de Stichting Gaia Nederland, die een bredere kijk op het begrip duurzaam heeft dan alleen isolatie, windmolens en zonnepanelen. KKC-docent Henk Pletter is aan die stichting verbonden, evenals zijn vrouw Monica. De organisatie is onderdeel van Gaia Education, een internationale koepel die met behulp van onderwijs werkt aan een ‘veerkrachtige toekomst binnen planetaire grenzen waar niemand achterblijft’.
Henk Petter werkt aan een integraal duurzaamheidscurriculum voor jongeren tussen de 14 – 19 jaar. Dat betekent veel meer dan de focus op alleen op zonnepanelen en windmolens. Ook economie, arbeidsmarkt en talloze andere sectoren hebben er mee te maken, zoals uit de vele borden bleek waarop de verhalen van leerlingen van basisscholen en uit het voortgezet onderwijs stonden.
Trots
Of zoals de stichting zelf zegt: “Het gaat om wereld van veilig en voedzaam voedsel, schoon drinkwater, universele toegang tot duurzaamheidseducatie, fysiek, mentaal en sociaal welzijn. Een wereld die energie en materialen efficiënter gebruikt, rijkdom eerlijk verdeelt en ernaar streeft het concept afval te elimineren.’ Op het KKC werden vrijdag diverse workshops gehouden en prijzen uitgereikt aan leerlingen die met goede suggesties in een wereldwijde verhalen-estafette, waarvan dus het KKC de Nederlandse editie omvatte. “Ik ben trots op deze school, omdat hier de Nederlandse editie van het Multiplier Event YES mag plaatsvinden”, zei Henk Petter.
Biodiversiteit
Het KKC staat achter de boodschap dat het klimaat verandert en de biodiversiteit afneemt. Daarom is onderwijs voor duurzame ontwikkeling (Education for Sustainable Development) steeds meer van belang, zegt het college. ‘Het ontworpen curriculum helpt jongeren de kennis, vaardigheden, waarden en het gedrag te ontwikkelen die nodig zijn voor onze toekomstige planeet.’ Onderdeel is ook een verhalenbundel, geschreven voor jongeren, met 60 duurzame voorbeelden uit de praktijk. Het project is medegefinancierd door het Erasmus+ Programma van de Europese Unie.
Afkomst
Op de borden waren ongeveer twintig thema’s te zien die voor duurzaamheid meetellen. “De afkomst is bijvoorbeeld belangrijk”, zegt Monica Petter. “Als je een taal spreekt en bij een cultuur hoort waarin je bent geboren, kun je door die goed te begrijpen ook snappen waarom anderen, die elders wonen, aan hun cultuur vasthouden.” Afkomst is maar één van de dingen die meespelen bij duurzaamheid. Net als energie. “Het is heel moeilijk te zeggen: dit is goed en dat is fout als het om duurzaamheid gaat”, zei iemand van de stichting die middag. “Het gaat er ons om tieners te laten nadenken over wat duurzaamheid allemaal inhoudt.” De vraag voor elke school is dus volgens haar of men daar tegemoet wil komen aan de brede opzet van duurzaamheid.
Tien prijzen
Henk Petter en zijn team vroegen scholen deel te nemen aan de Duurzame wereld verhalen-estafette. Leerlingen ontwikkelen daarbij een éigen verhaal, naar aanleiding van de thema’s in de verhalenbundel. Volgens het KKC een ‘prachtige kans’ voor scholen die ook aan de slag willen met onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Er waren vrijdag traditionele verhalen van maximaal 400 woorden, maar ook een blogberichte met foto en maximaal 150 woorden en TikTok filmpjes van 20 seconden.
De beste inzenders presenteerden tijdens het Multiplier event YES op het KKC hun werk Door een publieksjury en experts werden voor elke school de drie beste inzendingen uitgekozen eb bekroond met een prijs en de Gouden Vonk, een waardering voor de beste inspiratie voor duurzaam jeugdeducatie.