De Buitenveldertbaan van Schiphol wordt komende drie maanden (tot half juli) meer gebruikt, wegens groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan. Dat begint op maandag 4 april.
Tijdens deze werkzaamheden is de start- en landingsbaan, de zogenoemde Aalsmeervaan, niet beschikbaar voor vliegverkeer. Dit heeft gevolgen voor de baaninzet en daarmee het vliegtuiggeluid in de omgeving. Omdat de Aalsmeerbaan ’s nachts sowieso gesloten is, heeft dit geen gevolgen voor nachtvluchten.
50 Voetbalvelden
In de onderhoudsperiode wordt het asfalt op het grootste gedeelte van de Aalsmeerbaan vervangen. Dat is een oppervlakte van maar liefst 50 voetbalvelden. In het asfalt komen 1650 nieuwe ledlampen en wordt 50 kilometer bekabeling aangelegd. Op het nieuwe asfalt wordt aan een totale lengte van 17 kilometer aan markeringen op de baan geschilderd. Daarnaast worden deels de hemelwaterputten en –leidingen rond de baan gerepareerd, gereinigd en vervangen.
De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans en zo efficiënt mogelijk samengevoegd in de drie maanden groot onderhoud. Deze periode van groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan wordt ook meteen benut door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om het Instrument Landing System (ILS) van de baan te vervangen. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan.
Aangepast baangebruik
De vliegtuigen die normaal vanaf de Aalsmeerbaan vertrekken of landen op deze baan, maken in deze periode overdag gebruik van de Buitenveldertbaan, de Schiphol-Oostbaan en de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan kruisen elkaar. Tijdens het groot onderhoud zijn er van 19 tot en met 26 april en op woensdag 22 juni, donderdag 23 juni en maandag 4 juli werkzaamheden aan de kruising. Daardoor zijn beide banen op die dagen niet beschikbaar.
Tijdens het groot onderhoud zijn er ook werkzaamheden aan de taxibaan die tussen de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan ligt. De Kaagbaan blijft inzetbaar, behalve voor landingen bij slecht zicht in de periode 16 tot 23 mei. Van 23 mei tot 6 juni kunnen vliegtuigen geen gebruik maken van de kop van de Kaagbaan. Er kan alleen gestart worden op een korter deel van de baan in zuidelijke richting.
Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. In de periode van zes weken na afloop van het groot onderhoud kan hierdoor de Aalsmeerbaan niet in alle zichtomstandigheden worden gebruikt als landingsbaan. Hierdoor kan bij noordenwind de Buitenveldertbaan of Zwanenburgbaan vaker worden ingezet.
Bewoners met vragen
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is de plek voor informatievoorziening en het doen van meldingen over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol.
Omwonenden van Schiphol hebben met de nieuwe app Notifly altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief.
Na twee jaar werken aan de beneluxbaan en buitenveldertselaan gaat Gemeente Amsterdam nog eens 14 maanden (!) aan het werk met veel overlast aan… de buitenveldertselaan!
Veel overlast dus vanuit en naar Amstelveen naar Amsterdam te verwachten tot eind mei 2023!
Lekker gecoördineerd allemaal!
https://www.amsterdam.nl/projecten/werkzaamheden/werkzaamheden/buitenveldertselaan/