GroenLinks  wil dat verkeerslichten voor fietsers beter aansluiten op de rest van het verkeer bij de Keerweg. Burgerraadslid Simon Lutz en raadslid Gert Jan Slump roepen B&W op dat te regelen.

Zij dringen vooral aan op verandering van de eind februari tot stand gekomen afsluiting van fietspad van de Keerweg. Fietsers die naar het stadshart willen, moeten omrijden via de Keizer Karelweg, constateren de twee. “Deze route wordt logischerwijze drukker.”

Verbazing

Maar de twee stoplichten, onderaan de snelweg, zijn niet op elkaar afgesteld, klagen de GroenLinksers met de nodige verbazing.  Dat steekt des te meer nu veel meer fietsers van deze route gebruik moeten maken, vinden zij. Uit eigen ervaring weet Simon Lutz dat het soms bij het eerste verkeerslicht groen wordt, waarna hij vervolgens bij het tweede nog 15 seconden moet wachten voordat die ook groen wordt. “Dit is vanuit het oogpunt van doorstroming niet logisch, het zorgt voor mogelijke opstopping van fietsers. Daarbij komt dat hierdoor vele fietsers de neiging krijgen om door rood te rijden met alle gevolgen van dien”, zegt hij.

Ochtend

Daarom roepen hij en Gert Jan Slump het college op er via de beheerders van de verkeerslichten voor te zorgen dat de beide stoplichten op elkaar worden afgesteld. “Het gelijkschakelen van de stoplichten lijkt ons een kwestie van programmeren”, zegt Slump. “Dat zou je toch in een ochtend moeten kunnen fixen.”  Het bevoordelen van fietsers is trouwens een geliefd onderwerp van GroenLinks. Die moeten van de fractie sowieso in het algemeen meer voorrang krijgen. “Als je de duurzaamheidsdoelen wilt halen, moet je alles op alles zetten om het voor de fietsers makkelijker te maken en niet moeilijker”, vindt Simon Lutz.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.