Hoewel veel partijen in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur donderdag tegen de bouw van een 58 meter hoog gebouw met 130 flats op de plek van de bestaande Mercedesdealer (en tankstation) waren, legt D66 nog eens uit waarom het door partijgenoot wethouder Floor Gordon gepresenteerde bouwplan op steun van kan de gehele coalitie kan rekenen. Er komt een duurzame woontoren met grotendeels ‘betaalbare’ woningen aan de Ouderkerkerlaan, zegt D66-raadslid Tawros Aslanjan (foto).
“Het plan voor de Ouderkerkerlaan voldoet aan alle kaders die we als raad hebben vastgesteld en voorziet in de woonbehoefte van vele woningzoekenden”, vindt hij.
Groene woontorenNaar
zijn mening voert Amstelveen stevig regie op nieuwbouw, omdat de leefbaarheid onder druk kan komen te staan bij binnenstedelijk bouwen. Hoewel het nu juist de klacht van omwonenden en oppositie is dat het met die leefbaarheid de verkeerde kant op gaat en de enorme hoogte niet past in de buurt, zegt Aslanjan dat de gemeenteraad nu eenmaal een Hoogbouwvisie heeft vastgesteld, waarin de kolos wel past. “Hoogbouw is absoluut geen doel op zich, maar op goed gekozen locaties biedt het kansen om de wooncrisis te lijf te gaan. Ouderkerkerlaan 150 voldoet volledig aan de door de raad gestelde eisen: een tramhalte, uitvalswegen, een fietspad en dichtbij het Stadshart. Wegens de ontsluiting direct aan de Ouderkerkerlaan en de nabijheid van de Beneluxbaan en de afslag van de A9, zorgt autoverkeer niet voor extra druk in de wijk. De Ouderkerkerlaan wordt gezien als entrée voor het centrum en de wijk Keizer Karelpark. Een duurzame woontoren kan fungeren als een unieke marker, zeker met de beoogde hoogwaardige architectuur en het groen op het gebouw”.
BetaalbaarHij
voert aan dat tenminste 75 procent van de woningen in het middeldure segment komt en ruim de helft (55%) bestaat uit koopwoningen. Daarmee voldoet het plan volledig aan de Woonagenda 2020-2023, zegt Aslanjan. “De ontwikkelaar denkt aan starters, jonge gezinnen en empty nesters. De opgave voor Amstelveen is betaalbare woningen te realiseren. Omdat we niet willen bouwen in onze polders of op trapveldjes, is transformatie van al bebouwde locaties onze enige optie. Met laagbouw is het dan moeilijker betaalbare woningen te realiseren. Er kunnen minder woningen worden gebouwd op één plek en zij nemen relatief gezien meer ruimte in. Daardoor worden ze duurder.” Hij zegt blij te zijn met de bouw. De huurwoningen gaan ongeveer duizend euro kosten voor een ultra kleine oppervlakte.
Groene uitstralingD66
vindt dat door een ranke houtbouw er meer ruimte voor groen ontstaat en in het plan voor de Ouderkerkerweg het parkeren onderdeel van het gebouw wordt. Aslanjan: “Door de getrapte vorm van het gebouw ontstaan dakterrassen op verschillende niveaus met veel groen aan de Keizer Karelparkwijk zijde. Met name de gevels grenzend aan het parkeerterrein aan de Kierkegaardstraat bieden mogelijkheden voor het integreren van verticaal groen (bijvoorbeeld groene gevels). Het gebouw krijgt ‘een actieve plint’, waarvoor gedacht wordt aan een kleine supermarkt. Dat zorgt voor meer beweging op straat. De sociale veiligheid van de looproute naar de tramhalte wordt hierdoor vergroot. In de bouwplannen is zoveel mogelijk rekening gehouden met omwonenden: dankzij de noordoostelijke positie van de toren heeft deze een minimale impact op de wijk qua bezonning.” Maar het gemis aan zonlicht was een van de klachten van de omwonenden.
Gevoelig en complexHet
woningbouwdossier is volgens Aslanjan complex en vaak gevoelig. “De beleving van het leefklimaat is vooral een gevoelskwestie en daarom ligt hoogbouw vaak erg gevoelig. Wij willen dat ook jongeren in Amstelveen kunnen blijven wonen tegen betaalbare prijzen en niet weggejaagd worden naar andere steden.” Overigens was een klacht in de raadscommissie dat juist niet voor Amstelveners maar voor expats wordt gebouwd. Volgens Aslanjan vrezen veel inwoners dat de historische identiteit van de stad verandert door alle nieuw- en hoogbouw. “Wij begrijpen zorgen en bezwaren van omwonenden. Dat vergt altijd een zorgvuldige weging tussen het individuele en het algemeen belang. Maar zonder woningbouw verandert juist het karakter van onze stad.” Naar zijn mening is de woontoren een oplossing voor ouderen, jongeren en starters.
€1000,— voor een ultraklein appartement en dat placht de ijscoboer Aslanjan van D66 betaalbaar te noemen. Of er nog servicekosten bij komen wordt niet vermeld. Hij zegt dat dit juist voor ouderen is, waarbij hij allemaal voordelen opsomt voor ouderen, maar 1 ding even vergeet; dat de dichtstbijzijnde supermarkt zeker een 20 minuten stevig doorlopen is daar.
Goed om te weten dat de gemiddelde inkomsten van een oudere alleenstaande bruto €2400,— zijn. ( 2017) Zoals gewoonlijk slaat de (a) sociaal liberaal Aslanjan weer de plank volkomen mis. Deze flat zal financieel niet toegankelijk zijn voor een groot gedeelte van de bevolking, maar dat waren we wel gewend van D66 in Amstelveen. Maar wel zwetsen over “energieneutraal “ en “landmark”, waar deze groep die het hardste staat te springen om woonruimte behoefte aan heeft.
De samenwerking tussen de gemeentelijke overheid en de projectontwikkelaars is weer voortreffelijk.
Denk niet dat D66 bij deze flat later condooms gaat uitdelen!