Om brandstofgebruik tijdens het taxiproces op Schiphol en de daarmee gepaarde CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot sterk te verminderen, heeft de luchtvaartsector een roadmap aangeboden aan Barbara Visser, demissionair minister van Infrastructuur & Waterstaat. Duurzaam taxiën in uiterlijk 2030 op heel Schiphol de standaardprocedure.

De eerste stap daarin zijn volgens Schiphol twee sleepvoertuigen die medio 2022 in gebruik worden genomen op Schiphol voor een vervolgproef. Bij succes zal deze proeffase daarna overgaan in een standaardproces waarbij de vliegtuigen duurzaam kunnen taxiën van en naar de Polderbaan.

Duurzaam taxiën

Tijdens het duurzaam taxiën worden vliegtuigen van en naar de start- en landingsbaan gebracht door een speciaal sleepvoertuig en blijven vliegtuigmotoren voor het grootste deel uit. Voor dit nieuwe taxiproces zijn overigens ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig. Veel van de benodigde aanpassingen zijn nieuw voor de luchtvaart en Schiphol is bovendien de eerste luchthaven in de wereld die op grote schaal duurzaam taxiën wil introduceren.

Schiphol heeft een roadmap opgesteld, samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services. Duurzaam taxiën is onderdeel van het sectorplan Slim en Duurzaam, en van het Akkoord Duurzame Luchtvaart, dat door de sector en het ministerie is gesloten. Het is ook een van de ambities in de Luchtvaartnota van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Starten met Polderbaan

Medio 2022 komen er twee TaxiBot sleepvoertuigen van Smart Airport Systems voor een vervolgproef, waarbij een deel van de vliegtuigen duurzaam van en naar de Polderbaan taxiën. Dit is onderdeel van een Europees initiatief, het ALBATROSS project, met als doel het ontwikkelen en demonstreren van duurzamere vliegoperaties van vertrek van de gate tot aankomst, waarbij bestaande oplossingen worden toegepast om brandstof te besparen. Uit eerder onderzoek blijkt dat duurzaam taxiën op Schiphol gemiddeld een halvering van het brandstofgebruik oplevert en daarmee de CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot omlaag brengt. Gezien de langere afstand kan bij het taxiën naar de Polderbaan de brandstofbesparing oplopen tot 65%.

De proeffase zal bij succes overgaan in een standaardproces waarbij bepaalde vliegtuigtypen van een aantal luchtvaartmaatschappijen duurzaam taxiën van en naar de Polderbaan. In de daaropvolgende jaren zal het aantal vliegtuigen dat van of naar de Polderbaan gebracht kan worden uitgebreid worden, zodat over vier jaar naar verwachting 18% van alle vluchten duurzaam taxiet. De samenwerkende partijen hebben de ambitie om vanaf 2025 de andere start- en landingsbanen hier stapsgewijs aan toe te voegen, zodat het in 2030 de standaardprocedure is op heel Schiphol.

Voorbereidingen gestart

Om duurzaam taxiën van en naar de Polderbaan structureel mogelijk te maken, worden op Schiphol al infrastructurele aanpassingen voorbereid, die uitgevoerd worden voor de start van de vervolgproef. Denk hierbij aan markeringen om vliegtuigen op de juiste plek te kunnen laten stoppen zodat ze aan of van het sleepvoertuig gekoppeld kunnen worden. Ook moeten er wegen verbreed worden, zodat de speciale voertuigen zonder vliegtuig van en naar de Polderbaan kunnen voorafgaand aan of na uitvoering van het slepen, zonder hierbij (taxiënd) verkeer te hinderen. Tegelijkertijd werken leveranciers van het speciale sleepvoertuig aan een verbeterde en uitstootvrije variant, elektrisch of op waterstof.

4 REACTIES

  1. Na een ritje duurzaam taxiën gaan de gashandles open en begint de massale energieverspilling, luchtvervuiling en klimaatopwarming van het oorverdovende en slaapverstorende opstijgen.

  2. Ik vraag mij af wie er op de foto staan. Vroeger werd dit altijd keurig aangegeven. Inmiddels blijkbaar niet meer. Is dit die niet openbaarheid waar Hr. Bosch het in een ander artikel op zijn blog over had?

  3. Topvervuiler Benschop (D66) toont een bord met een ‘Roadmap tot sustainable Taxiing’.

    Dit is typisch ‘greenwashing’ en Johan Bos werkt daaraan helaas kritiekloos mee.

    Omdat de luchtvaart nooit duurzaam zal worden, is ‘sustainable taxiing’ een druppel op de plaat van klimaatopwarming waaraan het vliegverkeer op verschillende manieren fors bijdraagt.

  4. De mevrouw die samen met Schipholdirecteur Benschop het bord vasthoudt, is minister Barbara Visser van Infrastructuur. Zij vindt dat mensen maar moeten gaan wonen in goed geïsoleerde gebouwen met dichte ramen en balkondeuren van dubbel glas om geen last te hebben van de herrie en luchtvervuiling door het toenemende aantal vliegtuigen dat op Schiphol opstijgt om miljoenen mensen voor een habbekrats elders een paar dagen in de zon te laten liggen.

Laat een antwoord achter aan Olaf Oomes Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.