Het passagiersvolume op Schiphol daalde in het eerste halfjaar van 2021 met 57,1% tot 5,6 miljoen. Uit de cijfers over die periode blijk dat de COVID-19 pandemie en daarmee verband houdende reisbeperkingen een ongekende impact hebben op alle luchthavens van Royal Schiphol Group, maar ook een bescheiden herstel van het luchtverkeer. U. Tegelijkertijd heeft Royal Schiphol Group haar ‘building back better’ strategie voortgezet, met verscheidene innovaties om ‘de kwaliteit van de luchthavens te verbeteren’.
Het passagiersvolume op Schiphol was in het in het laatste halfjaar van 2020 13,1 miljoen en in 2019 per half jaar 34,5 miljoen. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol daalde met 25,8% naar 86.037 (HJ 2020: 115.952 en HJ 2019: 242.107). Het vrachtvolume steeg met 27,7% naar 838.000 ton (HJ 2020: 656.000 ton).
Nettoresultaat
Het nettoresultaat over het eerste halfjaar van 2021 was een verlies van 158 miljoen euro; in het eerste halfjaar van 2020 was dat 246 miljoen euro (HJ 2019: een positief resultaat van 133 miljoen euro). Ongerealiseerde waardeveranderingen en ontvangen subsidie in het kader van de NOW-regeling buiten beschouwing gelaten, is het nettoresultaat in het eerste halfjaar van 2021 iets gedaald naar een verlies van 258 miljoen euro. Dat is een daling van 3,3% ten opzichte van het eerste half jaar van 2020.
Schiphol heeft de totale bedrijfslasten met circa 20% weten te verlagen door afslanking van de bedrijfsvoering en doorvoering van kostenbesparende maatregelen, onder meer op het gebied van diensten en contracten. In maart rondde Schiphol Group de herstructurering van zijn organisatie af. De organisatie is aangepast aan de nieuwe omstandigheden en de werkmethoden zijn volgens de directie verbeterd. In 2020 heeft Schiphol de uitgaven voor investeringsprojecten met circa 25% verlaagd.
Gematigd positief
CEO Dick Benschop van Royal Schiphol Group: “Tot dusver heeft 2021 een herstel laten zien, maar minder dan wij hadden verwacht. Door de hogere vaccinatiegraad en de geleidelijke opheffing van reisbeperkingen zijn wij gematigd positief voor het tweede halfjaar. In de tussentijd blijven wij investeren in de kwaliteit van onze dienstverlening en de kwaliteit van de leefomgeving, waarmee we invulling geven aan ‘building back better’.”
Veilig en verantwoord
Om overdracht van COVID-19 te voorkomen en om passagiers en medewerkers het vertrouwen te geven in veilig en verantwoord reizen, zijn veel maatregelen genomen. Het gaat hierbij onder meer om informatievoorziening aan passagiers, het gebruik van test- en/of vaccinatiebewijzen, het dragen van mondkapjes, verbeterde ventilatie en reiniging en de installatie van desinfecterende apparatuur (waaronder desinfecterend UV-C-licht). Benschop: “Internationale afstemming van maatregelen en reismogelijkheden is van cruciaal belang. De Coronacheck-app is een belangrijke stap om reizen eenvoudiger te maken. Overheden moeten onderlinge afstemming bereiken over het opheffen van de reisbeperkingen voor passagiers die volledig zijn gevaccineerd. De EU heeft belangrijk stappen gezet en reciprociteit is nodig.”
Innovaties
Schiphol heeft samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een meerjarenprogramma voor de vermindering van hinder gepresenteerd (www.minderhinderschiphol.nl). Er is een Notifly app gelanceerd, die de buren van Schiphol op basis van real-time informatie inzicht geeft in het vliegverkeer op hun locatie.
Een belangrijk project dat is opgeleverd, is de herinrichting van Vertrek 1. Passagiers hebben nu meer ruimte in een comfortabelere omgeving. Na de voltooiing van de herinrichting zijn alle vertrek- en overstapruimten voorzien van nieuwe CT-scans. Het voordeel daarvan is dat reizigers vloeistoffen en elektronische apparaten in de handbagage kunnen laten als ze door de beveiligingscontrole gaan.
Andere innovaties waaraan Schiphol in het eerste halfjaar van 2021 heeft gewerkt of die in het eerste halfjaar zijn voltooid, zijn een autonome bagagetrekker, duurzaam taxiën, onderzoek naar nieuwe technologie voor het reduceren van concentraties ultrafijnstof, participatie in de Synkero-fabriek voor duurzame vliegtuigbrandstof, deelname aan het initiatief voor elektrisch vliegen ‘Power Up’ en de mogelijkheid om vooraf eten en drinken te bestellen via de Schiphol app.
Vooruitzichten
In lijn met eerder gepubliceerde vooruitzichten verwacht Schiphol Group dat de passagiersaantallen op zijn vroegst pas in 2024 weer het niveau van 2019 zullen bereiken. Op basis van het vliegverkeer in het eerste halfjaar verlaagt Schiphol Group zijn verwachtingen voor 2021 van 27-37 miljoen passagiers (zoals bekendgemaakt op 19 februari 2021) naar 21-28 miljoen op Amsterdam Airport Schiphol. Het verwachte aantal vluchten op Schiphol voor dit jaar is 240.000-275.000.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen in het eerste halfjaar van 2021 waren, volgens de Schophol Group:
- Het totale aantal passagiers op de luchthavens daalde met 58,9% naar 6,0 miljoen (HJ 2020: 14,5 miljoen).
- Schiphol Group investeerde 268 miljoen euro in onder meer de herinrichting van Vertrek 1, de realisatie van de nieuwe pier en andere bouwprojecten op zijn luchthavens.
- In totaal werd 1.000 miljoen euro aan additionele financiering opgehaald door middel van het uitgeven van obligaties.
- Royal Schiphol Group heeft zijn strategische samenwerkingsverband met BAM, Heijmans en VolkerWessels tot ten minste 2025 verlengd. De belangrijkste doelstelling van dit samenwerkingsverband is onderhoud van de bestaande infrastructuur op Amsterdam Airport Schiphol.
- Het samenwerkingsverband met de gemeente Amsterdam heeft na een jaar 132 mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt aan een baan geholpen op Amsterdam Airport Schiphol.
- Amsterdam Airport Schiphol heeft de ‘Cargo Airport of the year’ award gewonnen tijdens de World Air Cargo Awards.
- Schiphol heeft de Privium ClubLounge West heropend. De heringerichte Privium ClubLounge West – voorheen bekend onder de naam Privium Airside Lounge – is toegevoegd aan het servicepakket van het Privium Plus lidmaatschap.
- Op 28 juli hebben Aéroports de Paris en Royal Schiphol Group bekendgemaakt dat zij de HubLink samenwerkingsovereenkomst niet zullen verlengen. Die loopt 30 november 2021 af en voorziet in een mechanisme om de kruisparticipatie tussen ADP en RSG af te wikkelen. Dit mechanisme houdt een ordelijke verkoop in van de aandelen binnen een periode van 18 maanden, tot uiterlijk 30 mei 2023.
- Rotterdam The Hague Airport is geaccrediteerd op het allerhoogste niveau in het Airport Carbon Accreditation programma van de internationale organisatie Airports Council International. Wereldwijd zijn er nu vier luchthavens met deze accreditatie. Rotterdam The Hague Airport is de tweede luchthaven in Europa die het Level 4+ bereikt.
- De Europese Commissie heeft ‘Fit for 55’ gepresenteerd. Dit is een maatregelenpakket ter ondersteuning van de klimaatpolitiek van Europa, dat voor 2030 moet resulteren in een reductie van de koolstofemissies met 55%. Over het geheel genomen, is Royal Schiphol Group positief over de voorstellen, met name wat betreft de verplichte bijmenging van duurzame brandstoffen.
- In februari heeft de raad van commissarissen Robert Carsouw benoemd tot Chief Financial Officer (CFO) van Royal Schiphol Group. Hij is op 1 april gestart in zijn nieuwe functie.
- Elfrieke van Galen heeft zitting genomen in de raad van commissarissen van Royal Schiphol Group. Haar benoeming is op de aandeelhoudersvergadering van 13 april bekrachtigd voor een periode van vier jaar.
Schiphol en bescheidenheid zijn twee begrippen die niet bij elkaar passen. Luchtvaart en Schiphol moeten om tal redenen inbinden.