Terwijl de gemeenteraad op voorstel van VVD en D66 een onderwijsadviseur aanstelt om passend onderwijs op reguliere scholen enigszins waar te maken, hebben enkele ouders van een leerling van de Zwaluw het certificaat ‘Passend Onderwijs Pluim’ gegeven aan die school.
De ouders Ingrid en Michiel zijn blij met de school in Nes die Yuri, hun zoon met Downsyndroom, op zijn eigen niveau in een reguliere klas onderwijs geeft.
Voorbeeld
Yuri reikte de pluim zelf uit, samen met Frank Berkhout onderwijs- en jeugdwethouder Frank Berkhout. “Passend onderwijs valt en staat met hoe scholen en docenten er tegenover staan en mee omgaan,” zei hij. “De Zwaluw is een geweldig voorbeeld van hoe goed passend onderwijs kan werken. Ik hoop dat meer ouders een certificaat aanvragen voor leerkrachten en scholen.’
Team om Yuri heen
Sinds 2014 gaat Yuri, net als zijn oudere broer, naar de Zwaluw. Dat zorgde voor wat uitdagingen, gezien de beperkingen die Yuri’s Down Syndroom met zich meebrengen. De directrice, juffen Nathalie en Kim, de leespraat coach, gymdocent en remedial teacher werken samen zodat Yuri in de klas les kan krijgen op zijn niveau. Zelfs de conciërge helpt mee. Hij laat Yuri, als het leren in de middag minder lukt, helpen met praktische klusjes zoals papier verzamelen en de vissen te eten geven.
Pluim als beloning
Om het team en de school te bedanken hebben de ouders een certificaat aangevraagd bij stichting Passend Onderwijs Pluim. Die stichting wil inclusie bevorderen. Dat zegt ook de gemeenteraad te willen, vandaar dat media – althans www.amstelveen.blog – er niet bij mochten zijn.
De Passend Onderwijs Pluim die zij uitgeeft, is een beloning en stimulans om er samen voor te zorgen dat een kind zich veilig voelt, onderwijs kan volgen en zich kan ontwikkelen op zijn eigen manier, melden de stichting en de gemeente. De Pluim is bedoeld als bedankje en motivatie om op de goede weg door te gaan. Ouders die een pluim willen aanvragen voor hun eigen school of leerkracht kunnen het certificaat aanvragen via www.passendonderwijspluim.nl
Heel fijn dat dit lukt voor die ene jongen, maar ik zit mij toch af te vragen hoe jij dit in een klassenorganisatie van bijvoorbeeld een groep 6 moet inpassen. Nu heeft men er van allerlei hulp om heen weten te bouwen, maar wat doe je als je ook nog een licht-autistisch of echte ADHD kind erbij hebt en nog maar niet te spreken van kinderen met dyslectie of discalculie? Op een gegeven moment is het emmertje toch gewoon vol in een groep die ook nog normaal les dient te krijgen. Helaas heb ik die situaties zelf meegemaakt en werd het voor iedereen een drama. In het begin lukt het allemaal nog wel, maar naarmate de groepen hoger worden wordt het steeds moeilijker.