Opnieuw heeft de gemeente een systeem toegevoegd om de online communicatie met inwoners eenvoudiger te maken. Het heet Fixi. Deze keer gaat er om de gemeente te melden als er stoeptegels los liggen, of men andere klachten heeft over de openbare ruimte. Zoals defecte openbare verlichting of zwerfvuil. Men kan mailen naar amstelveen.nl/fixi.
‘De melder krijgt indien gewenst een reactie over de voortgang’, zegt de gemeente.
Voortgang
Wethouder Floor Gordon van Integraal Wijkbeheer zegt het belangrijk te vinden dat inwoners en ondernemers meldingen van situaties die de aandacht vragen digitaal kunnen doorgeven via het Fixi systeem. Die meldingen kunnen dan volgens haar snel worden behandeld en snel opgelost. “Bovendien kunnen melders op de hoogte worden gehouden van de voortgang. Ook meldingen die de gemeente telefonisch krijgt, komen in dit systeem te staan,” zegt Gordon.
Eenvoudig
Amstelveners kunnen dankzij Fixi de locatie op een kaart aanklikken en met tekst of foto laten weten waar het om gaat. Dat kan anoniem, maar als er een e-mailadres ingevuld wordt of eenmalig een Fixi-account aangemaakt, krijgt de melder informatie over de afhandeling van de klacht. De persoonsgegevens zijn niet openbaar.
Schoon en veilig
In de Fixi app of op de website amstelveen.nl/fixi staat een kaart van Amstelveen waarop alle meldingen zijn te zien. Met kleur van de locatiepin wordt de status van de meldingen aangegeven. Rode meldingen moeten nog in behandeling worden genomen, gele zijn in behandeling en groene afgehandeld. De gemeente heeft al proefgedraaid met Fixi, dus zijn er meldingen zichtbaar.
De Fixi app is te downloaden in de App Store of Play Store. Melden kan ook via www.amstelveen.nl/fixi.
De app Fixi is inderdaad noodzakelijk maar helaas nog onaf en zo traag als bagger.
Als je de reacties wilt bekijken, lukt dat vaak niet. Als je probeert om foto’s te selecteren om mee te sturen, gaat de zaak op tilt.
Dat de gemeente deze app in deze staat nu toch aanbeveelt, maakt het begrijpelijk dat het met de ict daar zo slecht gesteld is.
De gemeente kan beter een 06-nummer geven waarnaar meldingen, wensen, suggesties en klachten met foto’s gewhatsappt kunnen worden.