De binding van Noord-Hollanders met museale collecties is met 54% hoger dan in de rest van het land (47%), ondanks de coronacrisis, die mensen goeddeels uit de musea hield.

Ook nam bij het publiek het belang dat het hecht aan het grondrecht op vrije culturele expressie zelfs toe. Ruim twee derde van alle Nederlanders onderkent het belang van culturele vrijheid.

Groter dan ooit

 Zeven op de tien Nederlanders vindt dat de overheid moet meebetalen aan het voortbestaan van de museale collecties. Dat blijkt uit jaarlijks Museumonderzoek in het kader van de Nationale Museumweek. De Museumvereniging benadrukt dat het coronaprotocol van musea goed werkt en museumbezoek veilig en verantwoord mogelijk is.

Door de coronacrisis blijkt de hunkering naar ‘iets nieuws ontdekken’ groter dan ooit. Die behoefte wordt in vergelijking met andere uitgaansbranches het meest genoemd in combinatie met musea. Zeventig procent van de Nederlanders gaat naar het museum om zich te verwonderen. Het jaarlijkse Nationale Museumonderzoek werd door onderzoeksbureau Validators uitgevoerd, dat sinds 2019 onderzoek doet naar de binding van Nederlanders met musea.

 Heropening en steun nodig

De voorkeurpositie van musea ten opzichte van andere uitgaansbranches (horeca, theaters, pretparken) is door het coronajaar wel gedaald met 2%. Deze vraaguitval – zo toont eerder onderzoek van de Museumvereniging – duurt naar verwachting langer dan de sluiting van musea zelf. De oproep aan politiek Den Haag is daarom musea zo snel mogelijk te heropenen mét het museumprotocol en zónder extra drempels zoals sneltesten.

Daarnaast is toezegging van financiële steun voor de tweede helft van dit jaar noodzakelijk, tot het publiek weer in volle getalen naar musea gaat en de eigen inkomsten weer op orde zijn. De Nationale Museumweek, die deze week plaatsvindt, is er daarom op gericht musea en hun collecties onder een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

 Hoger

Uit onderzoek blijkt dat een hogere museumdichtheid zorgt voor een sterkere binding. In Noord-Holland, Utrecht en Gelderland is die met musea collecties dan ook hoger dan elders. Musea kregen de laatste jaren een beter imago. Sinds 2019 worden ‘saai’ en ‘elitair’ steeds minder in combinatie genoemd, terwijl ‘verrassend’ en ‘aantrekkelijk’ in aandeel groeien.

Toch blijft het aanbieden van aansprekende tentoonstellingen het grootste verbeterpunt voor musea. Dat de binding tijdens corona toch licht stijgt is mede danken aan het groeiende digitale aanbod van musea. 22% van de Nederlanders is inmiddels in aanraking geweest met dit aanbod en een ruime meerderheid beoordeelt dit positief.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.