Zelfredzaamheid, zoveel mogelijk duurzaam werk en maatschappelijke betrokkenheid van statushouders zijn de doelen van de nieuwe kadernota inburgering die de gemeenteraad later deze maand vaststelt. In de raadscommissie Burgers en Samenleving werd er dinsdag al meer dan twee uur over gepraat en verschillende fracties kondigden moties of amendementen aan.
De gemeentelijke regeling vloeit overigens voort uit nieuwe wetgeving. Er moet dit jaar ruim vier ton voor op tafel komen en daarna ruim een half miljoen per jaar, plus voor inkoop nog eens zes ton. Maar het extra geld komt goeddeels van het Rijk.
Vrouwen
Men was het er wel over eens dat extra aandacht aan vrouwen moet worden geschonken. Door cultuurverschillen integreren die vaak niet in de Amstelveense gemeenschap en worden zij nogal eens door mannen overheerst. “De vrouwenemancipatie blijft achter”, constateerde ook wethouder Marijn van Ballegooijen. Ook ten aanzien van de arbeidsmarkt ontbreekt het hen vaak aan mogelijkheden door traditionele gezinspatronen, zei hij.
Het is de bedoeling dat als gevolg van de nieuwe kadernota zoveel mogelijk al in het AZC wordt begonnen met inburgeringscursussen. Maar Saloua Chaara van D66 wilde dat zij eigenlijk daar al inburgeren, bijvoorbeeld door taalonderwijs, in de Amstelveense gemeenschap, als zeker is dat zij op termijn daar komen wonen. Maar wethouder Van Ballegooijen legde uit dat hier statushouders (vluchtelingen die vergunning kregen om hier te blijven) komen uit alle delen van het land en het natuurlijk niet te doen is mensen uit Heerlen naar Amstelveen te laten reizen. Anders ligt dat met een AZC in bijvoorbeeld Amsterdam. Chaara was van mening dat met het COA (Centrum Opvang Asielzoekers) goede afspraken door de gemeente moeten worden gemaakt.
Uitdaging
Marga Herteryck van bbA dat de gemeente voor een zware uitdaging staat, vroeg vooral aandacht voor hoger opgeleiden – bijvoorbeeld een arts in het thuisland – en wees er op dat de participatie een belangrijk facet is in het nieuwe beleid.
Raadslid Marina Casadei van de SP vond de kadernota maar een teleurstellend stuk, onder meer omdat met FNV en Vluchtelingenwerk Nederland niet ter voorbereiding is gepraat. Ook is iemand die bijvoorbeeld Chinees of Arabisch spreekt en daardoor een ander alfabet kent niet hetzelfde als een laaggeletterde, waar kennelijk de gemeente hem wel toe rekent. Casadei miste een visie in de kadernota, maar dat ging wethouder Van Ballegooijen te ver. Het gaat om het aangeven van de kaders, zei hij, terwijl Casadei al een gedetailleerd uitvoeringsplan verwacht. Maar dat wordt volgens hem in de praktijk geboren. Casadei: “Ik voorzie dat de SP-Hulpdienst het nu veel drukker krijgt.”
Hardheidsclausule
Net als Casadei miste raadslid Bert de Pijper van de ChristenUnie empathie in de nota. Hij sprak over een hardheidsclausule. In het nieuwe beleid gaat het volgens hem vooral over efficiency, zoals bij een onderneming. “Maar we hebben het hier niet over een bedrijf, maar over mensen”, zei hij. In de raadscommissie was men het er wel over eens dat zelfredzaamheid niet moet leiden tot een houding van ‘zoek het als asielzoeker zelf maar uit’. Dat is, bleek uit het betoog van de wethouder, ook geenszins de bedoeling.
Onder meer omdat statushouders veelal met trauma’s hebben te maken, die voor een deel pas veel later naar boven komen. Daarop wees onder anderen Sandra van Engelen van het CDA. Het gaat om mensen die veel hulp nodig hebben, zei ze. Behalve extra mankracht bij de gemeente zijn daar volgens haar ook vrijwilligers voor nodig. Overigens is wel een uit zeven personen bestaande klankbordgroep gevormd, waarin veel ervaringsdeskundigen zitten, meldde de wethouder.
AM Match
Het gaat er om statushouders aan het werk te krijgen, niet alleen om daaruit inkomsten te verwerven, maar ook voor hun deelname aan de samenleving. De wethouder zag daarin vooral mogelijkheden voor het Werkplein AA, waar men ervaring heeft met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Eigenlijk zag hij daar meer in dan in het regionale re-integratiebedrijf AM Match.
De gewezen vluchteling die een status kreeg moet zich vooral veilig voelen in Amstelveen, vond Guy Muller van de PvdA. En dat vergt, overigens met instemming van Marijn van Ballegooijen, dat men oog heeft voor de emotionele aspecten. Muller drong aan op het zo snel mogelijk zelfredzaam zijn van de statushouder en op juridische steun van de gemeente bij gezinshereniging.
Sneller
Ontzorgen voor de statushouder dus. Maar wettelijk staat daarvoor een half jaar. Misschien zijn sommigen er eerder mee klaar maar het kan ook veel langer duren. Is de gemeente dan zelf van plan bij te springen, vroegen Stieneke Kruijer van GroenLinks en Casadei van de SP (“is de gemeente bereid af te wijken van de wet”). In elk geval staat ook hier maatwerk voor de gemeente voorop, zei de wethouder. Muller: “Waar het kan moet het sneller, waar het niet kan niet. Maar het gaat om de autonomie van de statushouder.”
Kosten
Intussen vroeg Erik van Tricht van de VVD, bij alles wat hij goed vond aan de kadernota, dat het allemaal qua kosten wel beheersbaar moet blijven. En integreren is naar zijn mening de taal spreken. Hij vond, evenals de wethouder, dat men ervaring moet opdoen met de invoering van de nieuwe wet. Maar essentieel blijft voor hem toch wel om de kosten in de hand te houden bij toename van het aantal statushouders, waarop wordt gerekend.
“Wat bedoelen we eigenlijk met zelfredzaamheid”, vroeg Kruijer. “En wat is een duurzaam netwerk, waarover in de nota wordt gesproken?” Zij vond dat het concreter moet worden aangegeven. In Amsterdam heeft men bijvoorbeeld als beleidsdoel dat na drie jaar de helft van de statushouders aan het werk moet zijn, zei ze.
Beter
Van Ballegooien vond dat er in het nieuwe beleid een verbetering, onder meer qua taalbeheersing, wordt voorgestaan. Alsmede een betere verbinding net de Amstelveense samenleving. Hij zei ook dat medewerkers van de gemeente een training krijgen, onder meer in het omgaan met trauma’s. Ook worden andere organisaties daarbij ingeschakeld. Een vraag van Bert de Pijper over het hebben van één vaste contactpersoon van de gemeente bij een bepaald persoonstraject zei de wethouder dat inderdaad een vaste accountmanager de bedoeling is. “En het nieuwe systeem nodig ons uit de mensen langer te begeleiden dan tot nu toe”, zei hij.
Foto van Marijn van Ballegooijen door Amstelveenweb.com
Mooie woorden en nog eens mooie woorden. Ik wed dat de helft van de raadsleden nog nooit eens echt met wat statushouders gepraat hebben. Ook kletst men natuurlijk weer over geld ( ook niet onbelangrijk natuurlijk) maar men heeft het niet over het relatief hoog geschoolde percentage statushouders. Men krijgt die hier gratis voor niets. Men zou eens uit moeten rekenen hoeveel een Nederlander met een hbo onze maatschappij heeft gekost. Daarna zou je eens uit moeten rekenen hoeveel het kost om een statushouder met dezelfde achtergrond uit het land van herkomst op hetzelfde niveau van Nederlands te krijgen. Dan is die regel van een half jaar een giller! Zeg je geeft die mensen met een hbo/WO achtergrond om echt hun Nederlands op te krikken dan heb je voor €40.000,— een HBO’er! Dat is heel goedkoop.
Daar heeft de hr. van Tricht niet aan gedacht. Wat dat betreft worden statushouders te veel over één kam geschoren. Ook in de achterstelling van vrouwen zit heel veel verschil. Men denkt o zo vaak dat als ze in traditionele kledij lopen dat dat zo is, maar hoeft totaal niet.
Daarom B&W en grootste deel van de raad ; Ga eens praten met een heel stel statushouders met een tolk erbij en stelt zich eens echt onbevooroordeeld op, want u denkt nog in stereotypen en kijkt niet verder dan uw neus lang is of het zal u worst wezen. Zonde want een groot deel van deze mensen ,kan veel voor onze maatschappij betekenen.
Ik kom hierbij, omdat ik zo’n 6 jaar al als vrijwilliger werkzaam ben bij o.a. het Taalhuis met als specialiteit spreken en luisteren. Hierbij kreeg ik te maken met statushouders en expats. Bijna allemaal ( dus ook statushouders) kwamen ze uit de middenklasse of hogere maatschappelijke klassen.
Wat denk je dat de niet hoog opgeleiden kosten? Amsterdam heeft als doelstelling van over drie jaar vijftig procent van de inburgeraars werk heeft. Dat is de doelstelling. Of die gehaald wordt, moet nog blijken.
1. Wat betreft jouw opmerking zie verderop.
2. Nu even de kosten op een rijtje;
– basisschool €6700,— per leerling/jaar ( 2018)
– middelbare school gemiddeld €7300,—
– afgeronde HBO studie €66.000 4jaar ( cijfers 2006!!!)
Hiervan af gaan natuurlijk
De gedeeltelijke bijstandskosten
De kosten van het inburgeringstraject.
Ik denk niet dat deze meneer van de VVD deze simpele afweging heeft gemaakt, terwijl hij het juist over geld heeft.
Iemand, die laagopgeleid is, kun je natuurlijk vlugger inzetten bij het arbeidsproces, maar dat gebeurt bij Nederlanders ook en zij zitten relatief ook meer in de bijstand.
Overigens moest men bij HBO en universiteit tot nog toe een lening afsluiten. Maar los daarvan: Laag opgeleiden leven in elk geval voor de helft volkomen van de samenleving: bijstand plus woning etc.
De bedragen die ik heb genoemd zijn de kosten van de overheid. Statushouders moeten voor hun inburgeringscursus ook een lening afsluiten. Trouwens laagopgeleiden worden net zo hard achter hun broek aangezeten om te werken. Ze zijn wel moeilijker plaatsbaar als ze wat ouder zijn.
Grappig dat de hr.Bos mij een mailtje zendt over zijn inziens de open armen waarmee Amsterdam statushouders en illegalen zou opvangen. Dat elke gemeente geacht wordt een aantal statushouders conform het aantal inwoners wenst de journalist J Bos niet te noemen.
Daarnaast begint hij over illegalen. Een probleem van elke grote stad en waar ze wat mee moeten, net zoals met junks, zwervers en verpauperde daklozen. Net als dat dit met de inhoud van dit artikeltje te maken heeft.
1. Uit Amstelveen verwijderde illegale krakers (ongedocumenteerden, die geen status kregen toegewezen) kregen in Amsterdam onderdak.
2. Dat statushouders over de gemeenten worden verdeeld, weet ik ook wel. Ik heb dat al vaak genoemd.
3. Ik constateer dat er veel laag opgeleiden komen. Amsterdam heeft als doel(!) dat over drie jaar de helft van alle statushouders werkt. Tegenover de hoog opgeleiden die men volgens berekeningen van Frank voor een koopje heeft, staan natuurlijk wel alle kosten die aan laaggeletterden zijn verbonden.
Frank, jouw nadruk op de financiële voordelen van statushouders uit hogere klassen en met hogere opleidingen neemt pijnlijke vormen aan.
Mag je natuurlijk zeggen. Alleen ik spreek als ervaringsdeskundige. Jij ook?
.. met als specialiteit veel spreken en slecht luisteren.
Met alle nadruk op de economische voordelen van hoog opgeleide statushouders uit hogere kringen zou men de rechten, belangen en bijdragen van lager opgeleide mensen uit lagere milieus bijna over het hoofd zien. “Maar we hebben het hier niet over een bedrijf, maar over mensen,” zegt Bert de Pijper terecht.
Johan Bos heeft het over de hoge kosten van lager opgeleide immigranten en Frank Bikker over de economische voordelen van hoger opgeleide immigranten.
Bij inburgering het echter niet over financiële en economische kosten en baten, maar over de persoonlijke en maatschappelijke schade van gebrekkige integratie in de samenleving als gevolg van inhumane en kortzichtige zuinigheid en (mede daardoor) slechte opvang en begeleiding.
Wie het niet eens is met het Nederlandse immigratiebeleid, moet in Den Haag zijn. Het gaat hier om statushouders en niet (meer) over de vraag of die status terecht is.
1. Niemand praat hier over het wel/terecht verlenen van een status App.
2. Men praat in het artikeltje enkel over statushouders alsof het een homogene groep is. Ik bestrijd dat juist. Er is een grote diversiteit. Van analfabeet t/m WO, waarbij juist de groep HBO& hoger in het land van herkomst een redelijk groot aandeel vormt.
3. M.n. de hr Bos zou moeten weten dat al in de tijd dat statushouders bezig zijn aan hun inburgeringstraject zij al voor een bepaald percentage via de gemeente aan het werk gezet worden. Hiervoor vangt de gemeente geld of statushouders geld . ( hoe dat precies zit weet ik niet.) In ieder geval is dit te weinig voor een statushouder om financieel zelf de broek op te houden. Ze krijgen dan aanvulling tot bijstandsniveau. Ook mogen zij op eigen gelegenheid werk zoeken.
4. Volgens (verouderde) cijfers van SER&CBS heeft een 50% na 4 jaar werk gevonden. Deze cijfers zijn in ieder geval stijgende. Het lijkt mij ook niet meer dan natuurlijk om de doelstelling altijd ambitieus te maken.
5. Gebrekkige integratie komt mijn inziens van vele kanten namelijk de overheid, de statushouder zelf, culturele verschillen, discriminatie, gebrek aan een netwerk in de Nederlandse samenleving.
6. De woorden van de hr. Pijper van de CU zal men raadsbreed beamen en ik ook, maar dan? Wat gaat men er dan aan doen?
Hier volgen recente cijfers van CBS: Van de vreemdelingen die in 2014 een status kregen had 43% in 2020 werk gevonden. In die zin is het streven van Amsterdam dus optimistisch (50% na drie jaar). Zes procent had na twee jaar een baan. Hoezo: We hebben ze hard nodig? Waarmee ik niet wil zeggen dat voor mensen die echt asiel nodig hebben Europa moet open staan. Maar het dichtst bevolkte land (met inderdaad goede voorzieningen) is wat anders…..
Een doelstelling is altijd hoger dan de werkelijke cijfers. Dat weet je. Ik had geen cijfers van 2020. Waren ouder. Wel is het zo, dat veel van deze mensen werken in sectoren waar losse/ tijdelijke contracten gangbaar zijn. Dus bij de minste of geringste economische tegenwind zijn ze vaak de klos. Dat merkte ik al in de Bijlmer in de jaren 80. Als je toch met cijfers bezig bent geweest , kun je ook kijken wat het scholingsniveau van de diverse groepen is. Ook kun je vinden wat een basisschoolkind, vo, en WO kost.
Dan praat jij over de grote groep laaggeletterden. Deze groep hebben wij ook nodig. Dan kun je als iemand die veel met mensen uit de tuinbouw praat enkel maar beamen. Ze vormen inderdaad een probleem op bepaalde vlakken, maar dat geldt ook voor de relatief grote groep Nederlandse laaggeletterden. Daar ligt het aantal werkelozen en afgekeurden ook veel hoger dan het gemiddelde.
Nogmaals de cijfers voor Nederlanders
Basisschool €53.600,—
4 jaar vo. €29.200,—
2 jaar Mbo €30.000,— ( schatting)
Totaal. €112.000,—
Dat kost dus een gemiddeld Nederlands kind met de laagste opleiding tot zijn 18e jaar.
Ik wil heus niet koste wat kost gelijk hebben, maar ik denk dat je wel een eerlijk balans moet zien op te maken. En zoek ook eens de cijfers op van het aantal statushouders. Ook heel erg fluctuerend. Ik ben het wel met je eens dat ieder land in de EU zijn portie moet nemen. Als laatste enkel ter overweging; Dacht je soms dat Merkel enkel uit menslievendheid zo veel statushouders heeft opgenomen?