Met zestien extra maatregelen pogen Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de geluidshinder voor de omgeving te doen verminderen. Zij voegen die toe aan het vorig jaar gepresenteerde meerjarenprogramma www.minderhinderschiphol.nl. De maatregelen, nu 44 in totaal, kwamen onder meer tot stand door reacties van Amstelveen. Het programma is donderdag aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Het aanvullende programma is gebaseerd op in totaal circa 1000 reacties uit 74 plaatsen, waarvan de meeste uit Haarlemmermeer, vertelde Schiphol-CEO Dick Benschop vrijdag. Ook Aalsmeer en Amstelveen behoorden tot de ‘kopgroep’.

Amstelveen

Volgens Schiphol zullen ook na corona bewoners in Amstelveen minder hinder ondervinden. Onder meer doordat Schiphol en LVNL onderzoeken of met een innovatieve techniek vertrekkende vliegtuigen nauwkeuriger de bochten om woonkernen heen kunnen vliegen. Politie- en traumahelikopters die vanuit oostelijke richting Schiphol naderen kunnen, wanneer bepaalde baancombinaties op Schiphol in gebruik zijn, hoger gaan vliegen (300 meter, oftewel 1.000 voet) en daarbij meer het tracé van de snelweg A9 volgen. Ook worden maatregelen genomen om de inzet van de secundaire banen (o.a. de Buitenveldertbaan) te beperken, bijvoorbeeld door verbeterde procedures bij verminderde zichtcondities, waardoor meer vliegtuigen op de Polderbaan of Kaagbaan kunnen landen. Daarnaast voorzien steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen van aerodynamische winglets, waardoor minder motorvermogen nodig is bij het opstijgen en bewoners van Amstelveen minder geluidshinder van vertrekkende vliegtuigen ervaren.

Luchthaventarief

Volgens Benschop bestaat er een bonus – malus systeem bij het berekenen van havengelden naar nieuwere en oudere vliegtuigen. Toestellen van de nieuwste technologie toepassende maatschappijen kunnen tot 45% korting krijgen. Wat natuurlijk tot de vraag leidde of op den duur – als iedereen de nieuwste technologie toepast – nieuwe vliegtuigen ook niet omhoog moeten om de exploitatie rond te krijgen. Het hoger vliegen en daarna van hoogte af dichter bij de landingsbaan dalen heeft tot gevolg dat men ook minder ‘gas’ hoeft te geven, wat met minder geluid gepaard gaat.

Woongebieden ontzien

Veel van de maatregelen verkeren in de onderzoeksfase en dus nog niet uitgevoerd. Behalve nieuwe technieken om vliegtuigen nauwkeuriger bochten te laten vliegen en verbeterde planning van baanonderhoud en werkzaamheden, omvat het pakket onder meer onderzoeken naar optimalisatie van diverse bestaande startroutes om woongebieden beter te ontzien.

Schiphol en LVNL hebben bewoners, bestuurders van provincies, gemeenten, gemeenteraden en maatschappelijke organisaties om hun mening over het pakket gevraagd, zei Benschop. “Het is een lange termijn programma.” Maar soms betekenen door een plaats gevraagde mindering dat daardoor vele andere meer zouden worden gehinderd. Benschop noemde het voorbeeld van Uitgeest dan minder vluchten had gevraagd.

 Structureel

Behalve bewoners en bestuurders waren ook het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol en Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) er bij betrokken. Het laatste kwam met een top 20 klachten. bij eigen expertise en innovaties in luchtvaarttechnieken en – systemen. Er werden ook informatiemeetings gehouden.

Dick Benschop van de Royal Schiphol Group: “Hinderbeperking is een structurele opgave en van groot belang, ongeacht het verminderde vliegverkeer nu. Met dit programma willen we op transparante wijze werken aan het verminderen van hinder, samen met onze omgeving. We zijn omwonenden, gemeenten, provincies en organisaties dankbaar voor de kritische opmerkingen, complimenten en suggesties, die het programma beter maken.” Hij benadrukt dat Schiphol gewoon een ‘goede buur’ wil zijn voor de omgeving.

Emissies 

Michiel van Dorst, CEO Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL): “We zijn blij dat zo veel mensen uit de omgeving van Schiphol, bestuurders en maatschappelijke organisaties hebben meegedacht over mogelijkheden om hinder te beperken en met suggesties zijn gekomen. In goed overleg en samenwerking met de omgeving onderzoeken en ontwikkelen we voorstellen om geluid en emissies terug te dringen waarbij wij de veiligheid waarborgen. Zo creëert LVNL waarde voor mensen die in de omgeving van Schiphol wonen.”

Levend document

Op de website minderhinderschiphol.nl zijn de suggesties uit de omgeving en de antwoorden daarop van Schiphol en LVNL te lezen. Ook zijn de inzendingen op de vragenlijst in een online dashboard inzichtelijk gemaakt en de analyse hiervan en aanbevelingen van een onderzoeks- en adviesbureau beschikbaar. De status van bestaande maatregelen om hinder te beperken op het gebied van baangebruik, overdag vliegen, vliegtuigtypes en ’s nachts vliegen is geactualiseerd. Naar aanleiding van de ontvangen feedback uit de omgeving zijn ook maatregelen op het gebied van grondgeluid aan het programma toegevoegd. Het is op ieder moment inzichtelijk wat de tijdslijn, effecten, mate van betrokkenheid van de omgeving van alle maatregelen uit het programma is. “Dit is een levend document”, zei Benschop vrijdag. “Wij staan open voor suggesties. Maar dit programma staat los van de besluitvorming door de minister over meer of minder vliegen.” Van Nieuwenhuizen heeft, zoals bekend, eerder een groei van Schiphol boven de 500.000 vluchten voor mogelijk gehouden.

Hinder beperken

Schiphol en LVNL blijven naar zij zeggen zich, samen met de luchtvaartmaatschappijen, inspannen om hinder te beperken, ook nu er minder vliegverkeer is als gevolg van de coronapandemie en ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart.

Vorig jaar werd al een aantal hinderbeperkende maatregelen uit het programma gerealiseerd, zoals het hoger aanvliegen van de Polderbaan in de nacht, de nieuwe vaste nachtelijke naderingsroute naar de Zwanenburgbaan, de verlegde startroute vanaf de Kaagbaan bij Bodegraven,  het hoger aanvliegen voor helikopters ’s nachts over snelweg A9 en het efficiënter landen bij verminderd zicht waardoor bewoners minder geluidshinder van vliegverkeer ervaren. In de komende periode gaan Schiphol en LVNL verder met (verdiepend) onderzoek en het uitwerken van de aangekondigde maatregelen uit het programma om geluidshinder te beperken, beloven zij.

Herstel

Maar intussen is het naar de mening van de felste actievoerders tegen vlieglawaai nooit genoeg, merkte iemand tijdens de persconferentie van vrijdag op. ‘De enige echte oplossing is minder vliegen”, zei ook een persvertegenwoordiger. Voorlopig is daar dankzij de pandemie sprake van. Daarna treedt een ‘gecontroleerd herstel’ in, hoort men in luchtvaartkringen. “Het duurt een aantal jaren voordat wij op het oude niveau terug zijn”, zei Benschop, die overigens niet wist hoeveel minder gehinderde mensen de maatregelen nu opleveren.

De wethouders Gordon (links) en Raat met directeur Benschop van Schiphol (rechts)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.