Winkelcentrum Kostverlorenhof krijgt van de Provincie Noord-Holland een subsidie van € 18.550 om dit jaar beter op de kaart te komen door inschakeling van zogeheten winkelstraatmanagers Janine Oudeman en Hinde Schmidt. Er bestaan twee Bedrijven Investering Zones (BIZ), een van de winkeliers en een van de eigenaren van het vastgoed, die willen laten zien hoe bijzonder dit winkelgebied is, zeggen ze.

Er is uiteraard een Engels woord voor uitgevonden: Streetbranding. Letterlijk betekent dat ‘brandmerken’. Men zegt de ‘unieke en onderscheidende merkbeleving van het winkelcentrum’ in beeld te willen brengen, om vervolgens te starten met ‘gerichte promotie’. Want: ‘Goede streetbranding helpt nieuwe klanten aan te trekken, bestaande relaties te versterken en de klantloyaliteit te vergroten’, vat de gemeente het lesje marketing samen.

VVD

Vier jaar geleden werd, vooral op initiatief van de VVD in de gemeenteraad, het fenomeen BIZ geïntroduceerd. Kostverlorenhof was een der eerste gebieden waar die publiek-private samenwerking tot stand kwam. Als in een gebied de meerderheid voor zo’n BIZ is, moet de rest wel meebetalen. De contributie wordt door de gemeente geïnd.  Overigens voerde de VVD landelijk strijd tegen een dergelijke constructie tot alle zogenaamde product- en bedrijfschappen waren opgeheven; de partij zei die strijdig te vinden met de democratie.

Facebook

Maar in Amstelveen gaan de twee BIZzen de winkelstraatmanagers aansturen. Zij nemen taken van bestuursleden over, zoals opzetten van evenementen, verspreiden van een nieuwsbrief, beantwoorden van vragen van ondernemers en contacten met de gemeente namens alle ondernemers onderhouden. Ter gelegenheid van de start van de winkelstraatmanagers is op de Facebookpagina van Winkelcentrum Kostverlorenhof een promotievideo geplaatst over wat het heeft te bieden.

Aantrekkelijker

Dankzij de subsidie van de Provincie kan de BIZ versneld professionaliseren, zegt voorzitter Atilla Meulenbelt van de BIZ (Subzero’s Gelato). De bedoeling is dat er binnenkort een onderbouwd promotie- en marketingplan ligt. De provinciale subsidie kon alleen aangevraagd worden door ondernemersverenigingen, zoals een BIZ.

Wethouder Gordon van Economische Zaken juicht de verbetering van Kostverlorenhof toe. Volgens haar geeft samenwerking in een BIZ diverse voordelen, bijvoorbeeld collectief en goedkoper diensten inkopen. “Daarnaast profiteert iedereen mee van een aantrekkelijker, bekender en veiliger winkelgebied. Ik ben blij dat we hier als gemeente een concrete bijdrage aan hebben kunnen leveren en hoop dat we de komende jaren ook andere winkelgebieden kunnen ondersteunen in hun ambities.” Overigens bleef het aantal BIZzen tot nu toe tot vier beperkt, waarvan twee in Kostverlorenhof, één in het Oude Dorp en één aan de Van der Hooplaan.

Voor informatie over een BIZ, gemeentelijke of provinciale subsidies kan men een mail sturen naar het ondernemersloket@amstelveen.nl.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.