Met het symbolisch overhalen van een lichtschakelaar en een lichtshow namen Amstelvener Humberto Tan, Gerard Slegers van de Vervoerregio Amsterdam (foto) en Amstelveens wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer) zondagmiddag de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) en de nieuwe 15G trams in gebruik. De ombouw van de Amstelveenlijn is binnen tijd (twee jaar) en budget afgerond, meldt de Vervoerregio.
Slegers is dan ook trots op dit resultaat. De voormalige sneltram 51, waarmee men eerst tot het Centraal Station kon komen, is omgebouwd tot een tramlijn tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk. Tegelijkertijd was er de komst van de nieuwe 15G trams. “Beide projecten kwamen samen als een ‘grande finale’, waarmee we hebben bewezen dat het mogelijk is grote lightrail projecten binnen budget en planning te voltooien”, zegt Slegers, die ‘super trots’ op het team en de goede samenwerking met partners.
Betrouwbaar
De ombouw van de Amstelveenlijn omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen, alsmede en het realiseren van vijftien nieuwe haltes (minder dan voorheen). Doel was volgens de Vervoerregio het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. Hoofdaannemer VITAL (een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen, Van Hattum en Blankenvoort, VolkerRail en KWS) heeft de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Belangrijke hoogtepunten waren de zesweekse zomeroperatie van vorig jaar, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd, vijftien haltes gesloopt en opnieuw gebouwd.
Hinder
Volgens wethouder Rob Ellermeijer heeft Amstelveen nu goed vervoer met Amsterdam. “Een indrukwekkend project dat voor Amstelveen veel impact had. Onze inwoners waren zeer betrokken en voor omwonenden waren de werkzaamheden soms best belastend. Maar het resultaat mag er zijn.”
De eerste reizigers waren enthousiast over de nieuwe verbinding. “Een enorme verbetering”, zegt de vrijwel dagelijks met de tram reizende Frits ten Kroode uit de omgeving van Kostverlorenhof. “En de tram is veel stiller dan wat we eerst hadden.” Ruimer en comfortabeler ook, zeggen anderen.
Vervoerder GVB heeft wekenlang tijdens het proefbedrijf kunnen oefenen op de nieuwe lijn om de kwaliteit van de reizigersdienstverlening zo hoog mogelijk te krijgen. De infrastructuur van lijn 25 wordt nog verder verbeterd, zegt het GVB. “Tot die tijd kunnen kinderziektes mogelijk nog wel leiden tot hinder voor reizigers, bijvoorbeeld door vertraging of rituitval.” De eerste verbetering daarvan wordt verwacht in januari.
Resterende werkzaamheden
Dat de lijn is geopend, betekent niet dat alle werkzaamheden van het project helemaal klaar zijn. VITAL gaat bijvoorbeeld in het nieuwe jaar nog de onderdoorgangen van een aantal haltes opknappen. Ook worden nog wat andere ‘restpunten’ opgelost, zoals het verplaatsen van de reisinformatieborden op de haltes. Die krijgen een andere plek, waardoor ze beter zichtbaar worden. Verder gaat de gemeente nog aan de slag met het herstellen van het groen en vinden er aanpassingen plaats bij de rotondes op de ongelijkvloerse kruisingen, om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Ook gaat de gemeente Amstelveen kijken hoe de kwaliteit van alle tussenliggende fietspaden langs de Beneluxbaan te verbeteren.
Foto: Michel Ton