“Wij willen de beloften invullen die wij hebben gedaan”, zei CEO Dick Benschop van de Royal Schiphol Group donderdag. Samen met Michiel van Drost, CEO van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), maakte hij die dag een trip langs vele gemeenten en kwam dus ook naar het Amstelveense raadhuis om daar het nieuwe programma te presenteren ter beperking van geluidshinder. “Wij willen de kwaliteit van de leefomgeving en de relatie met de omgeving verbeteren”, zei hij. Het programma wordt later dit jaar, na aanvulling met suggesties van burgers, aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden.
Volgens wethouder Herbert Raat, die geregeld namens de Amstelland gemeenten met hem praat, verschuilt de tegenwoordige Schipholbaas zich niet achter allerlei vage beloften over minder lawaai makende vliegtuigen, zodat uitbreiding van een aantal vluchten wel kan. De nieuwe maatregelen zijn in nauwe samenwerking met de LVNL ontwikkeld. Donderdag werd de website www.minderhinderschiphol.nl gelanceerd. Belangstellenden en betrokkenen kunnen reageren op het programma.
Ervaren
Schiphol en LVNL committeren zich aan de inspanning de hinder te beperken, ongeacht besluitvorming van het kabinet over de ontwikkeling van de luchtvaart, vertelde Benschop. “Het gaat er niet om of het juridisch en technisch klopt, maar wij proberen erkenning uit te spreken voor de omgeving. Het gaat om wat mensen ervaren. Dat vergt een structurele aanpak van Schiphol, waarmee wij ook door willen gaan. Vandaag is ook de start van de internet-consultatie met omwonenden.”
Thema’s
Vier thema’s omvat het nieuwe programma: baangebruik, vliegtuigtypes, vliegroutes en -procedures overdag en vliegen in de nacht. Vooral het nachtelijk (vracht) vliegverkeer zorgt voor hinder, gaf Benschop toe. Daar komen ook verreweg de meeste klachten over en recent drong onder meer de VVD nog aan op vermindering van de herrie. Maar die zijn dalend, wist Benschop.
Voorbeelden
Voorbeelden van maatregelen zijn het hoger aanvliegen richting de Polderbaan in de nacht, het beperken van het gebruik van de ‘niet-preferente’ banen zoals de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan en terugdringen van nachtelijke starts vanaf de Kaagbaan in noordoostelijke richting bij baanonderhoud. Ook komt er een onderzoek naar vaste naderingsroutes overdag en optimalisaties van vliegroutes, bijvoorbeeld bij Uithoorn. “Maar ik begrijp best dat het voor de omwonenden een kwestie is van: Eerst zien en dan geloven”, zei Benschop. De maatregelen zijn evenwel in nauwe samenwerking met de verkeersleiders en gaan volgens hem over de totale relatie met de omgeving. “Benschop heeft nu echt zijn nek uitgestoken”, vindt Raat. Tot het programma behoren behalve de internetconsultatie ook huiskamergesprekken, zei de Schipholbaas. En volgens Van Drost gaat het om verdeling van het nabij gelegen Schiphol – een nabuurschap waarin overigens voorzitter Alphons Böggemann van de ondernemersvereniging enorm veel voordelen ziet – van de lust en de lach. Zowel hij als Benschop onderstreepte de verantwoordelijkheid van de verkeersleiders. “Wij bepalen waar het geluid neerkomt”. zei Van Drost.
Effecten
Het nieuwe programma heeft naar verwachting een positief effect op het terugdringen van geluidshinder en de beleving daarvan in zowel de binnen- als buitengebieden rond Schiphol. Het werd eerder door Schiphol en LVNL al aangekondigd en is het antwoord op de vraag van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Zij vroeg in haar brief van 5 juli 2019 om een ‘uitvoeringsplan hinderreductie dat concrete en zichtbare maatregelen bevat’.
Voorstellen van omgeving
LVNL en Schiphol ontwikkelden het programma op basis van suggesties en voorstellen van bewoners, bestuurders, het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol, de top 20 klachten bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), eigen expertise en innovaties in luchtvaarttechnieken en – systemen.
“De kwaliteit van de leefomgeving is een van onze speerpunten”, zei Benschop. “We voerden vorig jaar veel gesprekken met omwonenden, lokale bestuurders en experts. Het kwam er steeds op neer dat als men de lusten van luchtvaart wil behouden, de lasten moeten verminderen. Met het uitvoeren van dit programma, maken we samen met LVNL werk van het verminderen van hinder in de omgeving van Schiphol.”
Veiligheid
Die mening deelt Van Dorst. “Goed overleg en samenwerking met mensen die in de omgeving van Schiphol wonen, bestuurders en onze partners is van groot belang om hinderbeperking te realiseren. Door een open gesprek en samenwerking, kunnen we nieuwe mogelijkheden en voorstellen om geluid en emissies terug te dringen zorgvuldig onderzoeken en ontwikkelen en daarbij de veiligheid waarborgen. Zo creëert LVNL waarde voor Nederland, de omgeving, onze klanten en partners.” De veiligheid voor de omgeving staat voorop, betoogden beiden.
LVNL en Schiphol houden dit voorjaar informatiebijeenkomsten op verschillende locaties in het gebied. De ontvangen suggesties worden dus gebruikt om het programma te verbeteren of aan te vullen.
Foto vlnr: Van Dorst, Benschop en Raat
“Volgens wethouder Herbert Raat verschuilt de tegenwoordige Schipholbaas zich niet achter allerlei vage beloften over minder lawaai makende vliegtuigen, zodat uitbreiding van een aantal vluchten wel kan.”
Hoe kan de wethouder (VVD) dat zo zeker weten? Als Schipholbaas Benschop erin slaagt om de geluidshinder van het huidige aantal starts en landingen te beperken, dan zal minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) de zodoende ontstane ‘hinderruimte’ dankbaar gebruiken om Schiphol te laten groeien. Dat is namelijk wat zij wil, linksom of rechtsom, maar liever met stroop dan met azijn.
De totale hinder zal zodoende op het huidige niveau blijven.
De liberale verkeersministers weten wat zij aan de liberale onderkoning van Amstelveen hebben en hoe zij hem moeten bespelen om hun zin door te kunnen drijven. Kijk naar de open verkeersgoot A9.