Trots en complimenten vielen de werkers er aan ten deel. Maandag gaat het ongelijkvloerse kruispunt bij Kronenburg op de Beneluxbaan open. De bouw is binnen de planning gehaald, hoewel de afslag naar de Rembrandtweg een paar dagen extra kosten. “Die haalden wij net niet”, gaf projectmanager Felix Paleari toe.
Daar waren overigens veel oorzaken voor aan te wijzen. Vooral de regen speelde bouwers parten, de stormen nog niet eens meegerekend. Maar zij hebben keihard gewerkt om de kruising op tijd klaar te krijgen, zodat zowel het autoverkeer als de tram het weer kan passeren. Auto’s die in de Zuid-Noord richting rijden gaan in feite door een tunneltje. “Wij moeten nu nog een beetje het huishouden op orde brengen”, zei Paleari. De bouwers werkten dag en nacht door om alles snel voor elkaar te krijgen. Nu werkt men zestien uur per dag, in dubbele shifts, zoals dat heet. Er kwamen uit de buurt zowel veel complimenten voor het enorm harde werk als negatieve reacties wegens lawaaioverlast. Terecht, vindt de projectleider achteraf. Maar het kon eigenlijk niet anders. Overigens kwamen er ook heel constructieve reacties uit de buurt. Er werd bijvoorbeeld gebeld over verlichting die stuk was gegaan en andere zaken die niet werkten. Met het open gaan van Kronenburg, wordt maandag de tijdelijke halte Biesbosch opgeheven. De ongelijkvloerse kruising bij de Sportlaan is in wording.
Weer
In maart vorig jaar werd de sneltram (lijn 51) opgeheven, nadat al eerder halte Kronenburg dat lot was beschoren. De is nu dus nu weer, waarbij een volledige ongelijkvloerse kruising kwam. Aanneemcombinatie Vital en gemeente zijn, zoals gezegd, er trots op dat de nieuwe Amstelveenlijn al bijna klaar is. “We kregen binnen een jaar de zaak voor zowel de tram als het autoverkeer weer op orde”, zei Palearo. Het weer was daarbij volgens hem gunstig en ongunstig geweest. “Er is nauwelijks vorst geweest, waardoor wij steeds konden doorwerken, maar het heeft behoorlijk gestormd en geregend. Vooral de regen speelde het project parten, vandaar dat de Rembrandtweg hier nog niet open kan.”
Doorstroming
Dat het autoverkeer er onderdoor kon rijden in en uit de richting van Amsterdam was trouwens al een maand zo en automobilisten moesten er wel aan wennen dat zij in de tunnel moesten slingeren. Door een scheiding de maken tussen bestemmingsverkeer en de doorgaande route wordt wel de doorstroming bevorderd, zei Paleari.
Voor fietsers duurt het allemaal nog een beetje langer. De Oost-Westverbindingen gaan voor hen wel weer open, naar op de Noord-Zuid paden moeten zij tot de zomer wachten. De halte Zonnestein, waaraan driftig wordt gewerkt, is 4 mei volgens de planning klaar en lokaal verkeer in de richting van Kostverlorenhof wordt nu via Kronenburg omgeleid.