Museum Jan van der Togt, dat voortaan Museum Jan heet, trok vorig jaar een recordaantal van 33.000 bezoekers. De succesvolle tentoonstelling Delicious Paintings met fotorealistische werken van Tjalf Sparnaay wordt verlengd tot en met 1 maart. In het voorjaar van 2020 brengt is de tentoonstelling met monumentale zeeschilderingen van Jan Cremer te zien en zeldzame zeefdrukken van popartkunstenaar Roy Lichtenstein.
Het aantal bezoekers van vorig jaar werd onder meer getrokken met exposities van werken van onder anderen Klaas Gubbels, Willem van Veldhuizen, Lita Cabellut en Tjalf Sparnaay. “We zijn heel blij met dat aantal. Nog niet eerder trok het museum zoveel belangstellenden”, vertelt Marieke Uildriks, die sinds juli 2018 directeur is. Wat haar betreft, is de groei nog niet ten einde. “In de aanloop naar een feestelijk lustrumjaar in 2021, waarin het museum 30 jaar bestaat, staan er weer aansprekende tentoonstellingen op het programma. Binnen de vaste collectie ligt de nadruk op glaskunst, bijeengebracht door industrieel en verzamelaar Jan van der Togt. Zijn adviseur, voormalig directeur en kunstenaar Jan Verschoor, woont nog altijd in het museum. Museum JAN wordt daarom onze nieuwe naam: een verbinding met onze ontstaansgeschiedenis maar ook eigentijds, helder en aansprekend voor nieuwe bezoekers.”
Tentoonstellingen 2020
De eerstvolgende tentoonstelling na Delicious Paintings van Tjalf Sparnaay is een grote selectie recente schilderijen van de beeldend kunstenaar en schrijver Jan Cremer. Uildriks: “Cremer wordt 80 jaar in 2020 en krijgt in Museum JAN een prachtige tentoonstelling met imposante zeegezichten en fotografie.” Daarnaast is dit voorjaar een bijzondere selectie te zien van zeldzame zeefdrukken van Roy Lichtenstein (1923-1997), toonaangevend kunstenaar van de Amerikaanse pop art.
JAN heeft altijd mij aansprekende tentoonstellingen en exposities. Een klein maar mooi museum dat het ook volop verdiend in de aandacht te staan.
Interessant bericht wel. Met name omdat in 2017 er ook 33.000 bezoekers werden geclaimd en Jan Verschoor in 2009(!) sprak over 35.000 bezoekers.
Ik zou bijna zeggen dat het helder is dat ze met het Cobra Museum samenwerken, want die konden ook altijd zo lekker ‘records’ smijten. Toen ik ooit die cijfers op een rij zette hebben we daarna nooit meer iets van hen vernomen over de bezoekersaantallen..
Die bezoekersaantallen kunnen ontzettend variëren . Jij weet ook wel dat dat afhankelijk is van het soort tentoonstellingen. Je kunt niet altijd 2 kaskrakers per jaar binnenhalen. Daarom vind ik het een beetje flauw van je om die uitspraken van de hr. Verschoor naast elkaar te leggen. Een museum is geen fabriek.
Ik heb het niet over variërende bezoekersaantallen, noch heb ik het over soorten tentoonstellingen of over kaskrakers.
Ik logenstraf gewoon de eigen bewering van het museum. Dat mag jij flauw vinden, maar het is wat mij betreft gewoon een loopje met de waarheid nemen. Misschien dat je je beter kunt afvragen waaróm ze dat doen.
Nee, want hr. Verschoor kan best gelijk hebben. Ik heb de officiële cijfers niet, misschien jij wel en ik kan zo redenen opnoemen waarom een museumdirecteur graag wil overdrijven qua bezoekersaantallen, maar dan moet jij ook met cijfers komen. Ik vind het dan te ver gaan als je dan direct zegt, dat ie een loopje met de waarheid neemt. En kaskrakers en tentoonstellingen. Zelfs tijdens het Rembrandtjaar was het nog drukker dan anders in het Rijks en onlangs weer met Oopjen. Zelfs daar piekten ze toen.
Te ver gaan dat er een loopje met de waarheid wordt genomen? Beide berichten -door het museum zelf de wereld ingestuurd- kunnen niet allebei waar zijn wel?
En dan de regel ‘maar dan moet jij ook met cijfers komen’. Die staan er. Met bron en al.