Zoals viel te verwachten hebben B en W, naar zij zeggen om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het Oude Dorp verbeteren, besloten wat de VVD een paar weken geleden al wilde. De voorkeursvariant van VVD-raadslid Arjan Gerritsen, neergelegd in een door de gemeenteraad goed gekeurde motie, blijkt goeddeels ook die te zijn van het college. De Dorpsstraat wordt van café ‘Het Wapen’ tot en met Museum Jan afgesloten voor auto’s en in de Stationsstraat komt eenrichtingsverkeer in de richting van de Ouderkerkerlaan. De variant wordt volgens het stadsbestuur nog met de bewoners en ondernemers besproken. De laatsten juichen de maatregel overigens toe, bleek al eerder.

Die maatregel hoort bij een facelift voor het gebied, waarbij verkeerssituatie volgens wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer) een topprioriteit is. “Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van het verkeer in de ochtendspits doorgaand verkeer is”, zegt hij.  “Ook gedurende de dag rijden er veel auto’s die daar niet hoeven zijn. We willen dat sluipverkeer verminderen en verder onderzoeken hoe we de bereikbaarheid kunnen optimaliseren voor bewoners en ondernemers. Ook gaan we kijken vanaf welk punt het eenrichtingsverkeer in de Stationsstraat het beste kan worden ingesteld.”

Analyse

Wat het college betreft, is de afsluiting van een deel van de Dorpsstraat niet alleen nodig vanaf 17.00 uur, zoals in een raadsmotie stond. Het college van B&W wil ‘na een analyse’ de Dorpsstraat tussen café Het Wapen en Museum Jan permanent afsluiten voor autoverkeer.

De gemeente zegt in totaal vier varianten te hebben onderzocht en ook bewoners en ondernemers droegen die aan. ‘Dit heeft geleid tot een selectie van zes varianten die worden gepresenteerd op een informatieavond in januari. Daarna komt er een verkeersbesluit, waarna een inspraakperiode van zes weken volgt.  Tenslotte wordt het besluit voorgelegd aan de gemeenteraad.

Gebiedsvisie

Het verkeersveiliger maken van het Oude Dorp is onderdeel van de nieuwe gebiedsvisie op het Oude Dorp en directe omgeving. Het College van B en W zegt te willen dat het Oude Dorp een aantrekkelijke plek ‘van verbinding en ontmoeting’ wordt, waar ‘wonen, recreëren, winkelen en horeca samengaan in goede harmonie’. Volgens Ellermeijer is het gebied een ‘eigenwijs stukje stad’. Het college wil naar zijn zeggen vasthouden aan de gemengde bestemming en nadruk leggen op de historische allure. “Volgend jaar beginnen we met de facelift waardoor het herkenbare cultuurhistorische dorpse karakter van het Oude Dorp kan worden versterkt,” zegt hij.

 

3 REACTIES

  1. “Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van het verkeer in de ochtendspits doorgaand verkeer is”, zegt hij. “Ook gedurende de dag rijden er veel auto’s die daar niet hoeven zijn.”

    Alle verkeersmaatregelen in de afgelopen jaren waren juist gericht op het faciliteren van doorgaand noord-zuid verkeer dwars door Amstelveen. Dit heeft zovel ‘succes’ gehad dat de 2-baans stadswegen zoals de Keizer Karelweg, Van der Hooplaan en Handweg steeds voller raakten van auto’s ‘die daar niet hoeven zijn’. De geplande verbreding van de A9 in een open verkeersgoot en de aanleg van een enorm verkeersplein in het centrum van onze woonplaats zullen dit alleen maar erger maken.

    Is dat beleid?

    • Voor dat Noord-zuidverkeer zal nooit meer een oplossing gevonden worden gezien de huidige bebouwing, tenzij men van de sneltram een soort ringlijn maakt die loopt van Westwijk over de oude spoordijk naar het station van de ringlijn van Amsterdam bij het IJsbaanpad, want ik voorzie ook in de toekomst nog storingen bij de huidige sneltram of men moet er een stel passeerstations bijmaken.

  2. Het probleem van doorgaand noord-zuid verkeer werd structureel (en dus onoplosbaar) gemaakt door het afblazen van de verbindingsweg tussen de A10 en de A9 ten oosten van Amstelveen. Die eerste fout had nog hersteld kunnen worden door de 4-baans Beneluxbaan met op- en afritten te verbinden met de A10 en de A9. Dat gebeurde echter ook niet.

    Nu en straks is doorgaand autoverkeer gedwongen om zich door de veel te smalle 2-baans stadswegen Keizer Karelweg, Van der Hooplaan en Handweg te wringen. Je kunt de rijen auto’s op die route bijna dagelijks zien toenemen, mede gefaciliteerd door de prachtige rotondes, ovondes en ‘puntzakken’ die de gemeente Amstelveen heeft aangelegd om het autoverkeer maar lekker te laten doorstromen.

    De praktijk leert dat zo’n situatie uiteindelijk tot stilstand en files leidt, net als vroeger, maar dan met grotere aantallen auto’s en dus meer luchtvervuiling.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.