“Het is beroerd gesteld met mensen die gebruik maken van minimaregelingen”, vindt de SP in de gemeenteraad. De fractie komt woensdag met enkele in een motie vervatte voorstellen, maar zegt iedereen te vragen mee te denken over hoe mensen met een kleine beurs beter kunnen worden bereikt.
Dat gebeurt nu volgens de SP onvoldoende. Een met veel bravoure gestarte campagne, met posters in bushokjes en flyers, leidde niet tot grotere bekendheid van alle gemeentelijke regelingen. Naar schatting maakt slechts een derde van de minima gebruik van de voor hen beschikbare voorzieningen.
Communicatie
De SP zegt het hoogtijd te vinden de communicatie met de minima te verbeteren. “Zo kun je mensen die aan het loket een uitkering komen aanvragen al standaard een informatiepakket meegeven met niet alleen de gemeentelijke voorzieningen, maar ook met informatie over bijvoorbeeld de Voedselbank en het financieel café”, meent de partij. Dat gebeurt nu niet standaard en het wordt aan de ambtenaren overgelaten of het gebeurt. Ook vermelding van de regelingen in de lokale huis-aan-huis bladen is volgens de fractie een manier om (vooral) de werkende minima te bereiken.
“Het beoogde stadsgesprek met de minima werd door maar negen mensen uit de doelgroep bijgewoond”, zegt SP-raadslid Marina Casadei “Dat is natuurlijk geen goede afspiegeling van de doelgroep en dan wordt het moeilijk het minimabeleid te evalueren en bij te stellen.” Overigens vond coalitiepartij D66 dat voor het door de gemeente in te zetten nieuwe minimabeleid goed naar de mensen met een laag inkomen is geluisterd.
Bijzondere bijstand
Die mening deelt de SP dus niet. Zij spreekt naar haar zeggen regelmatig personen die met moeite de eindjes aan elkaar knopen. “Mensen met en zonder uitkering”, zegt Casadei. “Sommigen vertellen dat ze geen bijzondere bijstand meer aanvragen, omdat al diverse keren hun aanvraag is afgewezen. Of omdat ze aan het loket al te horen kregen dat een aanvraag geen zin heeft. En dan geven ze de moed op.”
Er zijn ook volgens haar nog altijd mensen die niet weten van welke voorzieningen ze gebruik mogen maken. “Voor deze doelgroep zou het helpen als er pro-actief communicatiebeleid wordt ingezet. Mensen mondeling op de hoogte brengen werkt natuurlijk het beste, maar als dat niet kan, kunnen bijvoorbeeld de lokale media worden ingezet.”