Herstel en verbreding van een deel van wat het Zwartepad wordt genoemd gaat bijna zes ton meer kosten dan de acht ton die er voor op de begroting stond. Het werk aan het Kazernepad, zoals het officieel heet, tussen Noorddammerlaan en Zetterij wordt dus bijna twee keer zo duur als werd verwacht. Dit jaar moet er € 215.000 bij en volgend jaar € 360.000. Als de gemeenteraad op 6 november met de begroting voor 2020 akkoord gaat, wordt met de aanbesteding begonnen, zegt de gemeente.

Het fietspad is een belangrijke verbinding tussen Amstelveen Zuid en Amstelveen Noord en wordt volop gebruikt. Omdat de houten damwand onder het fietspad eind vorig jaar bezweken bleek, is het fietspad om veiligheidsredenen toen direct afgesloten. Die slechte staat van het fietspad heeft B&W verrast, zegt wethouder Floor Gordon (Integraal Wijkbeheer). “We willen zo snel mogelijk een kwalitatief toekomstbestendig fietspad aanleggen met een duurzame damwand die langer meegaat, zodat het pad geschikt is voor de grote hoeveelheden fietsers die dagelijks gebruik maken van deze route. Voor herstel en verbetering ervan zijn vijf varianten bestudeerd. Bij de voorkeursvariant van het college kunnen zoveel mogelijk bomen blijven staan.”

Veiligheid

Volgens verkeerswethouder Rob Ellermeijer is verbreding ook nodig in verband met de verkeersveiligheid. “Fietsers konden in de oude situatie niet twee aan twee passeren. Omdat het Zwarte Pad een belangrijke doorgaande fietsroute is, hebben we een bijdrage gevraagd aan de Vervoersregio.” Of en hoeveel geld er uit die regio komt is volgens woordvoerder Tim Bakker nog niet bekend.

Onderzoek

Om het plan te realiseren was veel onderzoek nodig en overleg met diverse instanties, waaronder Waternet die de naastgelegen hoofdwatergang in eigendom heeft, Stedin en de Gasunie die (hoofd)gasleidingen hebben, en EMA als eigenaar van de spoordijk. Afstemming, onderzoek en zorgvuldige voorbereiding vergde de nodige tijd, gezien de complexiteit, zegt de gemeente. Het fietspad wordt verbreed naar vier meter. Daarom is het nodig de watergang op te schuiven richting het bedrijventerrein. “Een enorme operatie, die de nodige investeringen vraagt en een vergunning van Waternet”, zegt de gemeente.

Risico’s

Als de vergunning is afgegeven en de raad het budget heeft goedgekeurd, kan de aanbesteding starten. Als die is afgerond, wordt de gekozen variant verder uitgewerkt. Omdat er veel moet gebeuren, met diverse risico’s, kan de gemeente nog niet met zekerheid zeggen wanneer het vernieuwde fietspad open kan. Het streven is voorjaar van 2020. Tot die tijd worden fietsers omgeleid via de Vierlingsbeeklaan. Dit is volgens de gemeente de veiligste omleidingsroute.

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.