De ‘kleine sjoel’ aan Randwijcklaan 13 wordt deze zomer bescheiden verbouwd om er in het najaar ‘maatschappelijke en educatieve’ activiteiten te kunnen huisvesten. Die worden ontwikkeld door het bedrijf Heem Locaties, dat onder meer ook de Annakerk verhuurt. De gemeente kocht het pand voor een miljoen, maakte er een gemeentelijk monument van en redde het zo van de sloop. Zij brengt het eerste jaar de exploitant geen huur in rekening.
Die denkt met een wat de gemeente ‘maatschappelijke huurtarief’ noemt zelf uit de kosten te komen. Het bedrijf is eigendom van Dimphy Jonkers en Erwin van der Laan. Het beheert, behalve de Annakerk, ook huisjes als kleinschalige vergaderruimten in de heemparken en rekent daarvoor exclusief catering en BTW, ongeveer € 275 per dagdeel (ochtend, middag of avond).
Het gebouwtje aan de Randwijcklaan deed in de oorlogsjaren dienst als school voor Joodse kinderen die elders niet meer welkom waren. Later werd het oorspronkelijk van de Hervormde Gemeente aangekochte pand het kantoor van de Joodse Raad en kwam er een synagoge in.
Historie
College, gemeenteraad en omwonenden wilden met de aankoop vorig jaar bewerken dat het wegens de grote cultuurhistorische behouden bleef. Omwonenden hadden aan de bel getrokken, toen er op de plek een villa dreigde te komen. Met betrokken erfgoedorganisaties en -verenigingen en de werkgroep Randwijcklaan 13 is gesproken over een invulling die recht doet aan de historie en de locatie.
Sober
Het gaat om een sobere verbouwing waarbij er onder meer een tussenmuur verdwijnt en een kleine opslagruimte in de tuin wordt gebouwd, meldt de gemeente. Na de verbouwing gaat Heem Locaties, het bedrijf dat ook de Annakerk en de huisjes in het Amsterdamse Bos en de Heemparken verhuurt, het gebouw exploiteren. Het zal de ruimte verhuren voor maatschappelijke bijeenkomsten, tegen een volgens de gemeente maatschappelijk tarief.
Mindfulness
Gemeente en Heem Locaties denken bijvoorbeeld aan mindfulness-sessies, mediation-trainingen en kleinschalige overleggen. “Daarnaast krijgt het gebouw een educatieve functie door via lezingen en exposities en het ontvangen van schoolklassen om die de rijke geschiedenis van Amstelveen en vooral de wijk Randwijck te vertellen”, zegt wethouder Herbert Raat (Welstand en Monumenten). “We hebben gezamenlijk de invulling gekozen met respect voor het gebouw.” Hij vindt dat Amstelveense kinderen en andere inwoners moeten worden onderwezen over een geschiedenis die men nooit mag vergeten, in een gebouw waar die heeft plaatsgevonden.
Volgens een woordvoerster van de gemeente is het eerste jaar ‘experimenteel’ er wordt er gewerkt om zoveel mogelijk vergaderingen enzovoort naar het pand te lokken. “In dit jaar vindt regelmatig een evaluatie plaats, voert Heem Locaties een open boekhouding richting de gemeente en wordt duidelijk wat de kosten / opbrengsten van het beheer zijn. Na het eerste jaar worden weer nieuwe afspraken gemaakt.”
Amsterdamse school
Het gebouw uit 1930 is ontworpen door architect Warners in de Amsterdamse Schoolstijl. In de beginjaren is het gebouw gebruikt als wijklokaal van de Nederduits hervormde gemeente. In 1938 werd het ingewijd als synagoge. Tijdens de oorlog zetelde de Joodse Raad hier en kregen Joodse kinderen er les, nadat zij niet meer welkom waren op reguliere scholen. In 1942 werden 239 Joodse Amstelveners hier verzameld en daarna ze gedeporteerd.
Prettig voor de sjoel dat er deze ontwikkeling is, maar hoe zit het met het historische uiterlijk van het Jagershuis en die verpesting van het cultuurlandschap door de planning van 3 wangedrochten van villa’s waar nu nog de Zwarte Kat staat.
Hoe weet jij dat het wangedrochten worden? Ga maar met je SP onlust gevoelens flyers uitdelen. Of gezellig fietsen met Kritische Burger.
Ga zelf research doen. Was gewoon op RTVA .
In dat filmpje werd het woord ‘wangedrocht’ niet gebruikt. Dus ga maar domme mensen manipuleren met je SP geneuzel.
Heem Locaties VOF in Amstelveen. Wat is dat voor een bedrijf? Wie zitten in de directie? Is deze opdracht openbaar gegund? Hoeveel huur gaan Heemlocaties betalen voor dit gebouw op een unieke locatie waarvoor de gemeente 1 miljoen euro gemeenschapsgeld heeft betaald?
Ga zelf lekker research doen. Of is het belangrijk omdat het om een sjoel gaat?
Vragen worden pas interessant door de antwoorden die er (niet) worden gegeven. Het is belangrijk omdat het om 1 miljoen euro gemeenschapsgeld gaat terwijl er voor handhaving, goede afvalinzaneling, zorg en andere maatschappelijke zaken niet genoeg geld is.
Het gebouwtje gaat verhuurd worden als een soort buurthuis, terwijl die op andere plekken noodlijdend zijn. Er komen activiteiten waarvoor in Amstelveen voldoende en betere zaaltjes te huur zijn.
De geschiedenis lessen die er misschien soms worden gegeven, kunnen beter op scholen worden gehouden, liefst voor zo gemengd mogelijk publiek. Nu zullen er steeds afzonderlijke klassen komen van katholieke, gereformeerde, joodse, islamitische, indiase of internationale scholen. Apartheid ten top.
Met deze enorme uitgave levert de gemeente geen merkbare bijdrage aan het voorkomen van een Holocaust die overigens niet dreigt. Het leidt zelfs niet tot vermindering van antisemitisme. Integendeel, denk ik. De overheid moet zo min mogelijk meewerken aan het verbijzonderen van bevolkingsgroepen ogv afkomst en religie.
Als het dan echt zo nodig is om Amstelveners te onderwijzen in de geschiedenis van hun woonplaats, dan heeft RTV-A eindelijk iets nuttigs te doen.
Mediation? Mindfulness? Commerciële activiteiten dus, hoe zo maatschappelijk? Hoezo met subsidie van de gemeente? Rechts beleid ten voeten uit.
Maak er een buurthuis van voor eenzame mensen uit de wijk ipv een commercieel bedrijf ervan te maken.
Ook in een buurthuis worden commerciële activiteiten ontplooit. Vaak loopt dat door elkaar. Daar is ook niets mis mee. Ik krijg er ook schilderles en heb er lessen in diverse talen gevolgd. Die leerkrachten doen dat heus niet voor niets.
De heer van Faassen heeft weer zijn momentje….laten wij allen lachen. Hij is oud en over niet al te lange tijd een zielig fenomeen. Een litertje jenever en hij is gelukkig. Laat hem!
Zou JB zich wel eens afgevraagd hebben wat Suq Madiq betekent? En – zo – of hij wel ruimte wil bieden aan vunzige taal?