Hoewel de laatste tien jaar het aantal hotelkamers in Amstelveen steeg van 400 naar 1500 en de gemeente niet een complete hotelwijk van Kronenburg wil maken (door ombouw van kantoren), is het einde van de bouw van nieuwe verblijfsaccommodaties nog niet in zicht. Daarbij willen B&W de toeristenbelasting gefaseerd verhogen van nu € 1,75 per nacht tot € 3 in 2021.
Daarover is ook een motie door de gemeenteraad aangenomen, onder meer omdat het verschil is gemeentelijke opslag tussen Amsterdam en Amstelveen groot is. De gemeente denkt niet dat de bezettingsgraad van de hotels afneemt door de stijging.
Door de stijging van de toeristenbelasting (volgend jaar al naar € 2,50) denkt de gemeente in 2021 ruim € 2,1 miljoen te ontvangen. In 2020 al € 1,8 miljoen. In 2012 was dat nog maar ongeveer een ton. Het aantal overnachtingen liep sinds toen op van bijna 87 duizend naar ruim 455 duizend in 2018.
Strategie
Het is allemaal te lezen is een zogenoemde ‘accommodatiestrategie’, die tot 14 mei is in te zien en waarover burgers hun mening kunnen geven. De gemeente wil, zo staat in het stuk, de verblijfsaccommodaties een selectief en duurzaam laten groeien in de stad. Want daar neemt, zoals in heel de Metropoolregio Amsterdam, het aantal overnachtingen onverminderd door. B&W willen beter sturen waar welke hotels komen. Maar zij denken wel aan verdere – zij het ‘evenwichtige’ – ontwikkeling van het toerisme. Want citymarketing staat nu eenmaal als speerpunt in hun beleid. En die hotels leiden tot meer kansen voor de economie, waarbij B&W denken aan méér werkgelegenheid, hoewel nu al de banen in Amstelveen goeddeels naar mensen buiten de stad gaan. Want wonen bij het werk is doorgaans uitgesloten. En ja, beseft het college ook wel, die hotels alom zorgen ook voor druk op de ruimte. Ofwel: Waar hotels staan, kunnen het geen woningen zijn.
Typen hotels
De gemeente ziet een laag-, midden- en hoog segment in de hotels, met diverse typen daarin, zoals: Hotels zonder keukenvoorzieningen, een Appartementenhotel, een Boutique hotel, een zakelijk en een toeristisch hotel. Er wordt in de strategie een toetsingskader genoemd, met voorwaarden waaraan nieuwe hotels (en aanpassingen van bestaande) moeten voldoen. Bijvoorbeeld moet er een toegevoegde waarde voor Amstelveen en de omgeving uit voortvloeien.
Heemparken
In het geld dat uit de gestegen toeristenbelasting komt, ziet de gemeente als extra dekkingsmiddel, waardoor toeristen bijdragen aan het beheer en onderhoud van al bestaande voorzieningen in Amstelveen, zoals infrastructuur, het Stadshart en de heemparken. Maar volgens B&W kunnen extra inkomsten ook worden ingezet voor het versterken van de toeristische en recreatieve sector in Amstelveen. Daarbij wordt gedacht aan ontwikkeling van een wandel- en fietsnetwerk in het landelijk gebied, arrangementen- en evenementenontwikkeling, een ‘VisitAmstelveen’ website en organisatie van aantrekkelijke culturele activiteiten in het Stadshart.
De Accommodatiestrategie ligt tot 14 mei ter inzage bij de balie Bouwen op het Raadhuis aan Laan Nieuwer-Amstel 1 en via www.amstelveen.nl/ondernemen/publicatie/economisch-beleid_inspraak-beleidsnota-accommodatiestrategie.
We willen wel graag toeristen, die brengen geld in het laatje, maar de mensen die er werken willen we niet want die verdienen niet veel. Wat een mentaliteit . “ Maatschappelijke apartheidspolitiek” ten top. Het scheelt er alleen nog maar aan dat dit bij wet vastgelegd wordt. Zum kotzen!
Het gemeentebestuur denkt aan ‘ontwikkeling van een wandel- en fietsnetwerk in het landelijk gebied’. Hopelijk denkt men dan ook aan het ombouwen van de nauwelijks gebruikte oude trambaan tot een directe, rechte, fraaie en veilige fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam. Het zal tijd worden.
Bij toerisme moet men ook goed in de gaten houden wie daarvan profiteren en wie daarvan last ondervinden. Bij die afweging wegen de belangen van horeca-exploitanten vaak zwaarder dan die van bewoners. In de gemeenteraad zitten wel een paar echte horecatijgers, maar opkomen voor bewonersbelangen wordt kennelijk een beetje sneu gevonden.
Maar je hebt ook mensen die willens en wetens nagenoeg boven een horecagelegenheid gaan wonen en achteraf klagen dat ze wel eens last hebben van lawaaioverlast.
Nee Kees de Groot, hier slaat u de plank mis. De gemeente moet toezien op geluidsoverlast. Bewoners horen gewoon geen geluidsoverlast te hebben. Van welk overlast dan ook. Of je nu in dat Stadshart woont of elders. En niemand gaat willens en wetens ergens wonen als dat aan de orde is. Vaak kom je er pas na een tijdje achter. En dan is er geen wethouder die controleert. Nee, die zijn bezig met hun eigen hachje. Zie de Urbanuskerk….
Klopt Frank, net als mensen die scheefwoner zijn en blijven zitten waar ze zitten en klagen over hun tochtige huizen, maar anderen de maat nemen. En zogenaamd geen 200€ meer kunnen betalen. Ik neem toch aan dat je een aardig pensioen hebt opgebouwd. Als onderwijzer. Als mensen klagen over geluidsoverlast dan is dat idd vaak subjectief, maar ook die klachten horen serieus genomen te worden en niet door een of andere jandoedel te worden ontkend. Dus voorstel, ruil een paar weken van woning.
Wie is deze Frank toch? U schijnt aardig gefrustreerd te zijn over deze persoon. Hoe lachwekkend. Blijkbaar heeft hij iets, wat u niet heeft. Maar troost u meneer of mevrouw, te zijner tijd kunt u het wel een plaatsje geven.🤪🤪🤪😇😇😇
‘Kees’, je hebt mij nooit horen klagen over de horeca. Integendeel. Die is een belangrijke reden waarom wij met zoveel plezier aan het Stadsplein wonen. Alleen BLVD heeft soms op een vrijdagavond onnodig harde bonkmuziek tot diep in de nacht.
Wij hebben overdag alleen last van scooters (voetgangersgebied!) en ’s nachts soms van schreeuwende jongeren die hier rondhangen of uit P60 komen. Dat is een kwestie van handhaving, maar daar houdt de wethouder niet van.