Dankzij een voorkeursbehandeling van die krant, waarin zij ook adverteert, kreeg het Amstelveens Nieuwsblad de melding (plus foto) van de gemeente eerder dan andere media, in elk geval dan amstelveenblog.nl. Het gaat er om dat de lokale overheid zijn best doet om gebruik van elektrische auto’s te stimuleren, via het snel plaatsen van laadpalen in wijken. Wie zo’n ding nodig heeft, kan binnenkort een snellere aanvraagprocedure tegemoet zien. De laadpaal-locaties staan op een zogenoemde plankaart waarop men zes weken lang kan reageren.

Het is allemaal vooral een item van wethouder Floor Gordon, die nu eenmaal lid is van klimaatpartij D66 en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Op de plankaart, waarmee de gemeente gaat werken, staan de al vergunde plekken voor een laadpaal. Hierdoor kan een laadpaal na aanvraag sneller worden geplaatst, belooft zij.

Duurzaam

Elektrisch rijden is een duurzame vorm van mobiliteit met een positief effect op de luchtkwaliteit, zegt de gemeente. Het Rijk wil in 2020 tweehonderdduizend elektrische auto’s op de weg te hebben en in 2025 een miljoen. Daar zijn natuurlijk veel laadpalen voor nodig. Vandaar de inspanningen van de gemeente, die naar eigen zeggen de doelstellingen van het Rijk van harte steunt.

Coalitie

“In het coalitieakkoord hebben we ons als doel gesteld om elektrisch rijden te stimuleren”, zegt wethouder Floor Gordon (Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid). Er zijn op dit moment zo’n 100 openbare laadpalen, maar dat aantal moet naar 237, verwacht de gemeente op basis van CBS-cijfers. Dus voor inwoners en bezoekers die niet zelf een laadpaal hebben. Dat aantal van 237 staat op de plankaart. Gordon: “We nodigen inwoners en ondernemers uit hun reactie hierop te geven.”

Acht weken eerder

Na sluiting van de reactieperiode (die opnieuw vermoedelijk tot geen enkele verandering van het plan leidt) wordt er een definitieve plankaart opgesteld en een verkeersbesluit genomen voor de voorgestelde locaties. Gordon: “Hierdoor kunnen we het aanvraagproces van een nieuwe laadpaal zo’n acht weken versnellen.”

Op dit moment duurt het hele proces van vergunningverlening tot plaatsing door de exploitant gemiddeld vier maanden. De plankaart halveert die tijd, zegt de gemeente, ‘omdat niet meer het hele vergunningentraject hoeft te worden doorlopen’. Daarnaast zorgt het vooraf bepalen van locaties volgens de gemeente voor een betere en duidelijker spreiding van oplaadpunten en worden inwoners (eerder) betrokken bij de besluitvorming van een openbaar netwerk.

Blinde muren

De plankaart is voor de lokale overheid een leidraad voor de uitbreiding van het laadnetwerk in woonwijken. Het betekent overigens niet dat op alle locaties ook werkelijk een laadpaal wordt geplaatst. Dat is afhankelijk van de aanvragen die binnenkomen. Op basis van CBS-cijfers is uitgerekend waar in de toekomst de meeste vraag naar laadpalen is te verwachten en waar het geen overlast geeft, zoals bij ‘blinde’ muren of plantsoenen en groenstroken. Op de kaart staan ook strategische opties voor laadpunten, waarvan de verwachting is dat hier een grote laadbehoefte ontstaat, zoals bij winkel- en zorgcentra.

Men kan de plankaart zien bij de balie Bouwen en vergunningen op het raadhuis aan Nieuwer-Amstel 1 en online via www.amstelveen.nl/duurzaam onder het kopje ‘Oplaadpalen voor elektrisch rijden’.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.