De elektrische museumtramlijn, die naar Bovenkerk gaat, lijkt gered door een verandering van de plannen voor woningbouw in het gebied rond de Havenstraat. De gemeenteraad van Amstelveen had B&W gevraagd zich tot het uiterste in te zetten om de historische tram te behouden en wethouder Rob Ellermeijer keek naar subsidie van get Rijk, uit het fonds voor Erfgoed. De raad steunde een door Bert de Pijper van de ChristenUnie ingediende motie, waarin op het behoud van de tram werd aangedrongen.

De gemeente Amsterdam wil in het gebied rond de Havenstraat bij het Haarlemmermeerstation woningen bouwen en de remise slopen waarin zich de oude trams stonden. Er werd naar Amstelveen gekeken voor een onderkomen, maar dat leek ook geen optie. De museumtram rijdt van het Station Haarlemmermeer naar Bovenkerk.

Hulp

In overleg met Stadsdeel Zuid heeft wethouder Marieke van Doorninck van Ruimtelijke Ordening nu bereikt dat er alsnog een plek komt voor de trams. Tot vreugde van de vrijwilligers die voor de museumtram in trouw zijn, komt er een loods van 500 vierkante meter, die de vervallen vorige loodsen gaat vervangen. Maar er moet wel eindelijk een plan van EMA (elektrische museumtramlijn Amsterdam) en de vereniging Rijdend Electrisch Tram Museum (RETM) komt, waarop al lang werd gewacht. Het gaat om een financieel-  en beleidsplan, waarin wordt gezegd hoe de organisaties denken de broek voor de exploitatie van de tramlijn op te houden. Maar de gemeente gaat door het inhuren van een extern bureau daarin hulp bieden. Er wordt om een meerjarenplan gevraagd.

Stadsdeel Zuid had eerder een bestemmingsplan gepresenteerd waarin geen plaats meer voor de trams was. Maar kennelijk is wethouder Van Doorninck nu tot de conclusie gekomen dat het toch wel om mobiel erfgoed gaat, wat tot overleg met stadsdeelvoorzitter Sebastiaan Capel leidde. Het stadsdeel draagt nu ook verantwoordelijkheid voor de nieuwe loods. die moet voldoen aan de eis dat leefbaarheid voor de omgeving blijft bestaan.

 

7 REACTIES

  1. Erg jammer. Hiermee wordt de unieke kans gemist om eindelijk een fraaie, gezonde, schone, duurzame, rechte en directe fietsbaan tussen Amstelveen en Amsterdam te realiseren. Zonde!

    Alle andere fietsverbinding zijn ongezond en onhandig vanwege allerlei bochten en hindernissen en de nabijheid van autoverkeer.

    Gemeentebestuur en -raad moeten zich schamen voor zo’n kortzichtig en eigenzuchtig besluit tbv een relatief klein aantal liefhebbers die kennelijke goede relaties met de incrowd in het gemeentehuis hebben.

    Zie: https://myalbum.com/album/btMKAnRTzODX

    • Er over nadenkend kan dit toch al voor een groot deel ! Tot het bosmuseum is het al geen probleem vanuit de rand van Westwijk . Dan zit je al ver in Buitenveldert en een paar honderd meter van de VU.

  2. Leg eens uit waar een fraaie, gezonde, schone, duurzame, rechte en directe fietsbaan tussen Amstelveen en Amsterdam kan worden aangelegd. Volgens mij is de trambaan daarvoor het enige en ideale traject.

    • Vanuit Westwijk fietst men zo het Zwarte Pad op. Dit volgt men tot de Amsterdamse weg, steekt deze over , fietst men vervolgens door over het fietspad tussen de hockeyvelden en de spoorbaan, kom je uit op de toegangsweg naar hockeyvelden, steek je over en dan kom je bij een voetpad dat langs een manage voert waarachter de spoorlijn loopt, (ter hoogte van café 1890), men volgt dit en dan kom je uit ter hoogte van de Van Nijenrodeweg, dan is het nog een 500m naar de VU. Dit heb ik menigmaal gefietst. Volgens mij kun je nog verder fietsen, maar dat kon ik niet goed zien op Google earth . Trouwens men kan vanuit jou ook gemakkelijk binnendoor naar de Kalfjeslaan fietsen, men hoeft enkel wat bordjes voor voetpaden vervangen door bordjes voor fietspaden. Hetzelfde geldt voor vanuit Uithoorn naar Buitenveldert en de Bijlmer . Zegge en schrijven naar Bijlmer 2 stoplichten en vanuit jou naar Buitenveldert 1. Even puzzelen in het begin en je rijdt lekker door en hebt weinig last van de drukte.

  3. Jij schetst de ‘normale’ fietsroute, met veel bochten, overgangen, tussenstukken en onoverzichtelijke, donkere en onveilige stukken.

    Dat is niet bepaald het fraaie, gezonde, schone, duurzame, rechte, rechtstreekse en veilige traject dat de trambaan kan bieden als fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam.

Laat een antwoord achter aan App Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.