Als zoveelste heeft nu ook D66 Amstelveen gezegd dat eerder gemaakte afspraken door Schiphol moeten worden nagekomen. En verder groeien mag van haar alleen als er een ‘groene’ visie op de luchthaven komt. Die zal overigens niet de gemeente maar het kabinet moeten leveren, geeft D66-raadslid Edwin van der Waal toe.
De uitspraak van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat Lelystad Airport er komt en Schiphol na 2020 groeit, om niet de boot te missen, lijkt de gemeentelijke Democraten te vlot gedaan. Er moet wat hen betreft eerst niet alleen een visie voor de korte, maar ook voor de lange termijn op tafel komen, ‘waarbij verstilling en vergroening van de luchtvaart centraal staan’.
Keuzes
Van der Waal wil kennelijk zowel de kool als de geit sparen. Hij ziet het economische belang van Schiphol voor de regio wel, maar vindt dat het bedrijf zelf ‘duidelijke keuzes binnen de huidige milieucontouren’ moet maken. Volgens hem heeft de luchtvaart grote impact op de leefbaarheid in de regio van Amstelveen. ‘Qua CO2-uitstoot en geluidsoverlast is het op korte termijn moeilijk om te verduurzamen, waardoor het streven naar meer vluchten voor D66 op dit moment geen optie is.’ Overigens bleef bij het Klimaatakkoord in Parijs de luchtvaart buiten schot.
Nachtvluchten
Eerder klaagde de VVD in de gemeenteraad al over de vele nachtvluchten en daar sluit coalitiepartner D66 zich nu bij aan. De afspraken over maximaal 29.000 nachtvluchten moeten wat de partij betreft worden gehandhaafd. En, zegt Van der Waal als zoveel anderen, de Buitenveldertbaan moet meer worden ontzien.
In de (landelijke) plannen moeten de ontwikkeling van Lelystad Airport, de herverdeling van het luchtruim, de mogelijkheden tot verduurzaming van de luchtvaart en het eventueel beprijzen van de luchtvaart te worden meegenomen, praat de lokale politicus goeddeels groene lobby na. En hij herhaalt weer eens dat de luchtvaart moet ‘vergroenen & verstillen’ door bijvoorbeeld het inzetten van meer elektrische, stillere en schonere motoren. Volgens hem moeten ook minder gelijktijdig start- en landingsbanen worden gebruikt, de landingssnelheid aangepast en aanvlieg- en vertrekroutes worden geoptimaliseerd. “Het effect van deze maatregelen moeten worden getoetst door een betere en onafhankelijke meetmethode waarbij ook weerfactoren een rol gaan spelen”, zegt hij verder.
Snelle trein
Lelystad Airport en mogelijk andere vliegvelden in de Randstad kunnen volgens D66 ‘satellietluchthavens’ worden met een supersnelle spoorverbinding naar Schiphol. “Er komt meer ruimte op Schiphol als de vakantievluchten verhuizen naar deze satellietluchthavens”, constateert Van der Waal, als vele anderen. En met de groene lobby is hij het eens dat ‘comfortabele non-stop-treinverbindingen als een serieus alternatief gelden voor korte vluchten binnen Europa.’ En met de rest van de gemeentelijke coalitie, recent nog door wethouder Herbert Raat vertolkt, is hij het eens dat verplaatsen van Schiphol naar een eiland in zee moet ‘serieus worden onderzocht’.
Eventuele groei op de lange termijn van Schiphol is, als de afspraken voor de korte termijn zijn nagekomen, met draagvlak in de omgeving mogelijk, mits het kabinet en Schiphol maar met een visie komen, zegt Van der Waal.