In twee Protestantse Kerken (PKN) is op zondag16 december wat de beleven. In de Paaskerk aan het Augustinuspark 1 wordt om 14.30 uur wordt traditiegetrouw gezongen van advent naar Kerst. En in de Kruiskerk aan de Van der Veerelaan 30a vindt om 12.00 uur het laatste koffieconcert van dit kalenderjaar gegeven.
De traditionele Kerst Sing-in in de Paaskerk staat dit jaar staat dit jaar in het teken van 200 jaar Stille Nacht.
Sing-In
Medewerking wordt verleend door het koor Anthem, Dirk Out (orgel), Peter van Dongen (piano), Johannes Buitenwerf (gitaar), allemaal onder muzikale leiding van Leo Kramer. Ds. Marianne Bogaard draagt enkele kerstgedichten voor. Iedereen is van harte welkom om te komen luisteren en mee te zingen met koor en solisten. In de pauze is er glühwein. De kerk is open vanaf 14.00 uur en de toegang is gratis. Vrijwillige bijdrage na afloop van de Sing-In. Meer informatie: www.paaskerk-amstelveen.nl.
Winterreise
Aan het koffieconcert in de Kruiskerk werkt de bekende operazanger en bariton Daniël Hermán Mostert mee. Hij zingt Schuberts beroemde liedcyclus ‘Die Winterreise’. Pianiste Heleen Vegter begeleidt hem op de vleugel. Het concert begint dus om 12.00 uur en duurt tot circa 13.15 uur. Vrije toegang, na afloop wordt een gift gevraagd. Kijk voor meer informatie op www.kruiskerk-amstelveen.nl.
Onbereikbaar
Die Winterreise is een van de allermooiste, maar ook huiveringwekkendste verzamelingen van liederen uit de Romantiek. In 1827 verscheen het slot van de cyclus. Schubert was toen ernstig ziek, zeer verzwakt en wist dat hij niet lang meer zou leven. In de Winterreise kijkt een door het leven getekende, rondtrekkende man terug op de onbereikbare liefde. De winter is in de cyclus ook een beeld voor het hardvochtige politieke klimaat van Schuberts tijd. Hij kreeg geen toestemming om te trouwen omdat hij geen gezin zou kunnen onderhouden.
De pianobegeleidingen zijn juweeltjes in het weergeven van sfeer en stemming. In de loop van de cyclus wordt het verlangen naar de dood voor de reiziger steeds heftiger totdat hij uiteindelijk in het laatste lied, der Leiermann, meetrekt met de draailierspeler een verlossende dood tegemoet: zijn kunst blijft achter.