Lijn 51 is antireclame voor het openbaar vervoer, zoals trouwens meer bussen en trams. De keren dat ik bij hoge uitzondering de auto liet staan en voor die tram naar Amsterdam koos, kwam ik niet op een bijeenkomst. Ik was al te laat door tevergeefs wachten op een tram om het nog met de auto te proberen. Gelukkig kwam een vrouwtje vertellen dat we wel naar huis konden, want de GVB communiceert in zulke gevallen niet of onzin (bijvoorbeeld dat de volgende tram over 8 minuten komt).
En het GVB meldt dat het nog slechter wordt, nadat de tram de laatste jaren steeds vaker gewoon niet kwam. ´Op het traject van lijn 51 zijn tot nu toe nog nooit zo veel ritten uitgevallen als in 2018,´ geeft het GVB toe. En het ziet er niet naar uit dat de situatie nog zal gaan verbeteren voordat de lijn in maart 2019 stopt met rijden in Amstelveen.
Onder de maat
Uit cijfers van het GVB blijkt dat lijn 51 al jaren lang onder de maat presteert. De interne norm van het GVB van een uitval van 1,5 procent van de ritten wordt al vijf jaar – in week 27 met tien procent – ruim overschreden. Gemiddeld is volgens het GVB het 5.
“Eigenlijk zijn er altijd al problemen geweest met lijn 51. De keuze om een systeem te maken waarbij een sneltram eerst onder en vervolgens boven de grond rijdt, is eigenlijk onverstandig geweest”, zegt woordvoerder van de GVB Rob Hageman. “Door de overgang van onder de grond naar boven de grond heb je te maken met een wisseling van voltage en een verandering van hydraulische systemen. Van te voren zijn deze systemen niet goed getest.”
Excuses
Volgens Hageman zijn excuses van de GVB op zijn plaats. “We beseffen dat Amstelveners jaren lang vaak te lang op de haltes hebben moeten wachten. Daar willen we nu graag onze excuses voor aanbieden.” Daarmee heeft hij het alleen over het totaal niet komen van de tram. Maar wie het wel lukt er in de komen, ontdekt daar vaak bijkomende onvolkomenheden, zoals totaal gebrek aan zitplaatsen en – wat erger is – uitvallen van de geluidsinstallatie, waardoor iemand die de weg niet weet aan de heidenen van GVB is overgeleverd. Trouwens: als het donker is weet niemand waar de tram zit en men kan alleen haltes tellen. Je zult maar slecht ziend of blind zijn en op openbaar vervoer zijn aangewezen.
Versleten
Het ziet er niet naar uit dat de situatie de komende maanden nog zal gaan verbeteren, boort het GVB elk opkomend optimisme de grond in. ‘Het grote aantal uitgevallen ritten heeft vooral te maken met versleten materieel omdat er gedurende de afgelopen jaren nauwelijks is geïnvesteerd in de lijn. En daar zal de komende maanden geen verandering in komen.’
Omdat lijn 51 gaat verdwijnen in Amstelveen is de GVB niet van plan om nog te investeren in de op dit moment rijdende voertuigen. “Die zijn nu 25 jaar oud. Dat kan je vergelijken met mensen die 75 jaar oud zijn”, zegt Hageman. “De voertuigen zijn dus op leeftijd. Ze kunnen nog wel even mee, maar als er wat mis is, staan ze langer aan de kant.”
Beter
Na maart wordt alles beter, belooft het bedrijf. ‘Reizigers zullen dan alleen gebruik kunnen maken van tramlijn 5 en de vervangende buslijn 55, die iedere vijf minuten tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk heen en weer gaat rijden.’ Het GVB noemt het dus een vooruitgang dat men met 51 niet meer bij het Centraal Station kan komen. Hageman: “We hebben berekend dat alle mensen die nu met lijn 51 reizen, gebruik kunnen maken van de nieuwe buslijn. Dankzij de nieuwe buslijn moet de situatie veel beter worden.”
Passagiers zeggen dat hem vaak niet na. En bovendien bleek de berekening van de capaciteit ook in 51 vaak ondeugdelijk. De bussen brengen op dat punt niet de verbetering die het vervoersbedrijf ziet voor Amstelveners…
Het openbaar bestuur is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, maar die laat het afweten.
Helaas houden journalisten niet van openbaar vervoer, want anders werden deze misstanden vaker en harder aan de kaak gesteld.
De titel van dit artikel had dus moeten zijn:
“Lijn 51: antireclame voor openbaar bestuur. ‘
Op Amstelveenz werd al de suggestie gedaan om vanaf nu die bus elke 5 minuten te laten rijden. Zou wel handig zijn als de gemeente zich daar nu eens echt hard voor gaat maken, want in het verleden heeft zij zich al genoeg laten piepelen door het GVB. Zij kan ook het GVB aanspreken op wanprestatie en de daarbij horende onkosten. Het is toch belachelijk dat een stad van 90.000 inwoners slecht bereikbaar is.
Het openbaar debat in Amstelveen moet worden gefaciliteerd en gesubsidieerd zodat inwoners worden gestimuleerd om te reageren op misstanden in hun woonplaats en op falend beleid van de gemeente.
Dit forum werkt helaas niet omdat reacties en discussies niet vermeld worden.
Wat doet u geregeld op een niet werkend forum?
Ik trek aan een dood paard in de ijdele hoop dat het ooit nog weer eens tot leven komt. Bovendien is er geen alternatief en als betrokken burger wil je toch wát.
Sommigen houden op met trekken aan een paard dat in hun ogen dood is.
App, dat is gewoon niet waar. Je hebt hier alleen weinig discussie, omdat dit blog misschien te weinig gelezen wordt. Misschien moet Johan naar Amstelveenz kijken hoe zij het doen, want daar krijgen ze meer respons, maar ook daar ontbreken discussies en Amstelveenz is in 99% van de gevallen een verlengstuk van de gemeente en dat is Johan gelukkig niet.
Maar laten we het nu maar liever bij het niet werken ov houden.
Even een up-date van dit bericht . Ook na het opheffen werkt de inzet van bussen totaal niet, omdat zij veelal vast komen te zitten door in files, ontstaan door de “goede” logistiek bij de coördinatie van de renovatie van de sneltram. Maw de gemeente kletste toen uit zijn nek, want dit wist zij heus wel.