De gemeenteraad kan nou wel unaniem willen dat de Museumtram blijft rijden, maar de vraag is nog wie dat dan gaat betalen. Wethouder Rob Ellermeijer bezocht de bestaande remise van de trams, die naar Amstelveen gaan en heeft daar gesproken met medewerkers, die nogal ontstemd zijn over de ontstane situatie. Zij dreigen de remise te verliezen, omdat Amsterdam op die plek aan de Vaartstaat woningen wil bouwen. Ellermeijer vindt dat er subsidie van het Rijk moet komen.
Tijdens ambtelijk overleg met de hoofdstad bleek dat die expliciet naar Amstelveen kijkt voor huisvesting van de tramstellen. “De gemeente Amsterdam verwacht voor het einde van het jaar een uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan, waarna de eerste bouwfase (voor de woningen, red) van start zal gaan”, schrijft Ellermeijer aan de gemeenteraad. Door een wijzigingsmogelijkheid van het betreffende bestemmingsplan is er een Amsterdamse kans het historische spoor te behouden.
Werkplaats
“Het huisvesten van de Museumtram richt zich vooralsnog uitsluitend op het huisvesten van een werkplaats / remise en niet op dat van het informatiecentrum annex winkel”, schrijft Ellermeijer.
Overigens staat de gemeente Amsterdam, die zegt in principe de tram wen te willen houden, nog steeds op het standpunt dat er een ‘realistisch plan plus bijbehorende begroting en dekkingsplan’ wordt ingediend door de organisatie. Maar volgens de gemeente is dat nog steeds niet gebeurd. Amstelveen praat nu bestuurlijk met het Stadsdeel Zuid van Amsterdam.
Verduurzamen
Ellermeijer meldt aan de raad dat het Rijk in deze kabinetsperiode voor het behoud van Erfgoed € 325 miljoen extra ter beschikking stelt. In 2018 is € 29,5 miljoen beschikbaar voor het restaureren, herbestemmen en verduurzaming van Erfgoed. Er is in specifiek € 1 miljoen beschikbaar voor het ontsluiten van ‘mobiel erfgoed’.
Dekkingsplan
Ellermeijer: “Om een beroep op deze middelen te kunnen doen, moet er eerst meer duidelijkheid zijn rondom de huisvesting van de Museumtramlijn, maar ook een plan (inclusief begroting en dekkingsplan) liggen van de organisatie. B&W richten intussen hun aandacht op de subsidieregeling van het Rijk en zijn van plan die tijdens het bestuurlijk overleg met de gemeente Amsterdam aan de orde stellen.
Maak een fietsbaan van de trambaan. Dát is duurzaam.
De museumtram hoort op het Museumplein. Daar hebben die oude trams veel meer nut en bekijks.
De tramlobby is één van de Amstelveense lobby’s met te veel macht en invloed.
De gemeenteraad stemt te vaak unaniem. Er is hier geen oppositie, want dan hoor je er niet meer bij.
Kritiek en tegenspraak zijn de motor en de brandstof van democratie. Die leeft niet in Amstelveen.
Ben wel benieuwd welke plek in Amstelveen ze dan in gedachten hebben voor de remise.