B&W moeten zich optimaal inzetten om de elektrische museumtram, die van Amsterdam-Haarlemmermeer naar Bovenkerk rijdt, te behouden. Dat heeft de gemeenteraad unaniem uitgesproken door een motie van de ChristenUnie aan te nemen. Indiener Bert de Pijper kreeg voor de motie ‘Houd de museumtramlijn op de rails’ steun van Burgerbelangen (bbA), CDA, GroenLinks, Actief voor Amstelveen (AVA) en SP.
Ook de coalitiepartijen VVD, PvdA en D66 stemden woensdag voor de motie. Het bestuur van de stichting Electrische Museumtram Amsterdam is ingenomen met de actie uit Amstelveen, meldde De Pijper.
De tramlijn staat onder druk, omdat Amsterdam de remise aan de Havenstraat wil slopen en de locatie bestemmen voor woningbouw. Er staan nu tientallen trams opgesteld. In februari nam de raad een motie aan om zorgvuldiger dan tot nu toe met monumenten om te gaan. Maar monumenten zijn niet alleen gebouwen, in dit geval ook trams, betoogde De Pijper.
Oude Dorp
In de plannen voor het Oude Dorp komt wat de motie betreft ook aandacht voor de tram als gezichtsbepaler van het gebied. B&W worden opgeroepen contact op te nemen met de gemeente Amsterdam, om op behoud gericht beleid samen te ontwikkelen.
Ook niet moeten zij met minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in contact treden om de historische trans onder erfgoed te laten vallen. Bij haar moeten dan ook de nodige financiële middelen daarvoor worden geclaimd.
Jammer. Amstelveen doet dus niet mee aan de landelijke trend om (eindelijk) goede, veilige, rechtstreekse (en dus snelle) fietsbanen aan te leggen tussen grote bevolkingscentra. We lopen (fietsen) ook op dit gebied achter.
Die museumtram is hobbyisme van een relatief kleine groep mensen die kennelijk goede contacten hebben met het lokale politieke en bestuurlijke establishment. Cliëntelistische vriendjespolitiek viert hoogtij.
Met algemeen belang heeft deze beslissing niets te maken.